Motorika -- jemná, hrubá, grafomotorika (osnova tématu) Motorika -- souhrn všech pohybů lidského těla, celková pohybová schopnost organismu. Odrazem určitého psychického stavu (normální, patologický) je psychomotorika -- pohybové projevy člověka, které jsou projevem jeho psychických funkcí a psychického stavu Složky motoriky/ tonus l Spontánní pohyby (z vlastního popudu) l Reflexní (vázané na podnět) l Záměrné (za účelem, volní) l Expresivní (projevy psychického stavu) l Svalový tonus v normě l Hypertonie -- zvýšení svalového tonusu (porucha centrálního neuronu) l Hypotonie -- snížení svalového tonusu (chabé obrny, myopatie) l Atonie -- vymizení svalového napětí DMO -- svalový tonus narušen, vliv na rozvoj motoriky Hrubá motorika l zajištěna velkými svalovými skupinami, postupné ovládání a držení těla, koordinace horních a dolních končetin, rytmizace pohybů l Práce velkých svalových skupin umožňuje lokomoci (chůze, plavání,...), ostatní pohyby (sezení, tahání, strkání...) l Vývoj hrubé motoriky závisí na dědičnosti, výživě, pohybové výchově, stimulaci, individuálních zvláštnostech l Tělesné postižení: omezení v koordinaci pohybů, obratnosti, síle, rychlosti pohybů, hybnosti končetin l Hlediska zkoumání motoriky: l Vývoj (normální, opožděný, patologický) l Kvalita (koordinace, rovnováha, přesnost) l Výkon (síla, rychlost, vytrvalost) l Hrubá motorika -- zvláštnosti a specifika l Nápadnosti dítěte (viz. Psychomotorický vývoj) -- spasticita, hypotonie, přisouvání končetiny, pohybový neklid, přetáčení, otáčení l Chůze -- koordinace pohybů: (dobrá -- špatná -- nekoordinace) l Mimovolní pohyby l Sed -- samostatný -- židle/ vozík, opěrky, klín proti sesouvání, s fixací popruhy... l Kontrola hlavy -- fixace ano/ ne l Poloha těla l Sed v kleku na patách/ mezi koleny l Unavitelnost - v normě/ zvýšená l Kompenzační pomůcky Hrubá motorika -- pohled pedagoga l Znalost fyzického zatěžování dítěte l Polohování l Rozpoznání pohybů/ schopností dítěte l Charakteristika pohybů (přesnost, rozsah, dynamika, koordinace l Pohybové stereotypy l Uvědomělé provádění pohybů l Konzultace s lékařem nebo rehabilitačním pracovníkem Jemná motorika l Úroveň jemné motoriky se projeví při zkouškách (obkreslování, zjišťování manuální zručnosti) l Úchop: primární -- bez pomoci, sekundární -- náhradní (ústa, brada, paže, trup), terciální (použití technických pomůcek l Druh úchopu (dlaňový -- ulnární, radiální, válcový, prstový -- prstový, špetka, nehtový, cigaretový, tužkový) l Pohyblivost prstů (dotyky prstů obou rukou, dotyk palce s ostatními prsty na ruce, přibližování, oddalování prstů, vysouvání z pěsti, kreslení kruhu, kroužení ukazovákem, uložení palce v pěst, roztažení prstů Zkoušky (vidly, dexterimetr (ocelový drát), šrouby, Walterova zkouška (dvě desky s prohloubeninami) - Přítomnost tremoru, spasticity, hypotonie, narušení koordinace, použití obou rukou, opozice palce, úchop l Lateralita l vyhraněná, nevyhraněná dominance/ l souhlasná, neurčitá, zkřížená/ l patologické leváctví, praváctví (poškození dominantní hemisféry), l leváctví, praváctví z nutnosti (poškození dominantní HK) Grafomotorika l Grafomotorika -- pohybová aktivita při grafických činnostech (psaní), využití k rozvoji jemné motoriky, zrakové koordinaci l Grafomotorickému cvičení by mělo předcházet "rozcvičení" + Uvolnění svalových skupin paže, zápěstí, ruky + Vytvoření správných předpokladů k nácviku psaní + Stavebnice, práce s drobným materiálem + Sledovat fázi motorického vývoje (přizpůsobení plochy, psacího náčiní) + Kreslení do písku + Sed (stoj/ klek) pohodlí, stabilita, zvolení správné židle, případně další opory, pomůcky + Úchop psacího náčiní (volba kompenzačních pomůcek Kresba -- zvláštnosti u dětí s hybným postižením l Narušené tělesné schéma l Tělesné schéma se utváří uvědomováním vlastního těla (utváří se od 5. měsíce na základě četných pohybových a percepčních zkušeností -- u dítěte s DMO tyto zkušenosti chybí l Obraz těla se utváří ve vztazích s okolním světem (u DMO někdy narušení tohoto vztahu -- vzdálení od matky, pobyty v nemocnici) l Při dobré kvalitě vztahů je přijímaní vlastního těla lepší (projev v kresbě)