n Podporované zaměstnávání n n důraz na to, aby se člověk v modelovém prostředí naučil dovednostem potřebným pro výkon zaměstnání n Předpoklad přenesení dovedností do praxe n Původně jako možnost pro osoby s MR n Revize modelu "nácviku" ....směrem k nácviku přímo na pracovišti n Osoby s MR často nejsou schopné přenášet dovednosti z jednoho pracoviště na druhé n Od roku 1995 v ČR (tranzitní program občanského sdružení Rytmus) n Definice n Časově omezený komplex služeb, jehož cílem je podporovat zájemce o práci v tom, aby si našel a udržel místo na otevřeném trhu práce za rovných platových podmínek. Je určeno pro osoby znevýhodněné na trhu práce tak, že pro získání a udržení si pracovního místa potřebují dlouhodobou podporu i po uzavření smlouvy. Podpora je poskytována podle individuálních schopností a potřeb konkrétního člověka. n Umístění na pracovní místo -- trénink přímo na pracovišti n Placená a konkurence schopná práce n Zaměstnání v běžném pracovním prostředí n Průběžná podpora podle individuálních potřeb n Cílová skupina: lidé se znevýhodněním na trhu práce, osoby, které samostatně nezvládnou dovednosti potřebné k hledání zaměstnání, udržení....problémy a potíže osob mají různý charakter, délku léčení, různý handicap, vzdělání.............. n Supervisor -- vedoucí agentury (projekty, granty, kontakty, koncepce...) n Konzultant, pracovní asistent (podpora na pracovišti, pomoc naučit se potřebným sociálním a pracovní dovednostem) n Ekonom, koordinátor asistentů n Multidisciplinární přístup n Pohled více konzultantů, asistentů n Dohoda o poskytování služeb -- výběr služeb, práva, povinnosti n Osobní profil -- souhrn zájmů, předpokladů, vlastností (sebepoznání, respektování zájmů klienta), současná situace klienta n Individuální plán podpory -- stanovení a uskutečnění cíle, postupné kroky směřující k cíli, zaznamenání průběžných a hodnotících schůzek a dalších setkání n Identifikace a vyhledání vhodného zaměstnání -- vychází se z představy, osobních zájmů n Asistence, podpora na pracovišti -- různorodá, individuální, odpovídá specifickým potřebám klienta, podpora samostatnosti, postupné snižování podpory n Sociální podpora -- lidé, předměty, uspořádání, organizační prvky n Pracovní schůzky -- setkávání celého týmu s klientem, individuální a supinové konzultace n Job club -- procvičení dovedností potřebných pro získání práce, identifikace zájmů, možností n Kroužky přátel