l Psychomotorický vývoj l Prenatální období l Očekávání narození dítěte (změna rolí, zodpovědnost) l Duševní růst je neoddělitelný od tělesného (zrání endokrinní a nervové soustavy) l Působení vnějšího prostředí l Věk ženy v době početí (nezralost reprodukčního systému -- předčasné narození, nízká porodní váha, starší ženy -- riziko genetického poškození plodu) l 3 -- 4 měsíce po početí začíná plod pohybovat rukama, nohama, ústy, dokáže brzy strčit ruku do úst l Nacvičuje a zdokonaluje pohyby, učí se sát, "cvičit s prsty" l S růstem plodu se zmenšuje prostředí uvnitř u dělohy l Plod natahuje ruce a nohy, prostor vede k posilování svalů Novorozenec - přechod z nitroděložního života do vnějšího prostředí, uvedení do činnosti fyziologických funkcí na nepodmíněném reflexním základě (nedonošené děti -- ukončování embryonálního vývoje) l Porod -- přechod do "jiného" prostředí (musí samo dýchat, udržovat tělesnou teplotu), adaptace l Dítě se rodí relativně nezralé/ závislé na okolí -- variabilita v rozvoji dovedností l Novorozenec je vybaven základními nepodmíněnými reflexy (hledací, sací, polykací, vyměšovací, obranný, polohový, úchopový) l Motorika je omezena na reflexivní polohy, postupně získá nad některými reflexy určitou kontrolu, pohyby se stávají řízené, reflexy postupně mizí l Pohybové kompetence jsou limitované l Dítě leží v poloze na zádech, většinou má asymetricky položené končetiny (projev nezralosti CNS) l Uchopovací reflex -- podání prstu -- sevření v pěst l Moorův reflex -- rozhození paží, pak je vrátí k sobě, pokrčí nohy (nečekaný dotek, podtržení podložky, změna polohy) l Reflexní chůze (chůzový automatismus) -- podržení dítěte zpříma -- reflexní pohyby připomínají chůzi l Tonicko-šíjový reflex -- dítě leží na zádech, natahuje paži a nohu na té straně, na kterou má otočenou hlavu, druhá paže a noha přitaženy k tělu l Chodidlový reflex -- zatlačení na bříško pod palcem na noze . Dítě sevře prsty Kojenec l Ovládnutí hlavičky (zvětšení zorného pole a stimulačních možností) l Úchop a manipulace s objekty (koordinace ruka-ústa, od 6. měsíce přendávání předmětů z ruky do ruky) l Sezení (obohacení pohledu na svět) l Počátky samostatné lokomoce Batole - rozvoj osobnosti, osamostatňování, rozvoj lokomoce, expanze do širšího světa l Typická forma činnosti -- hra (písek, houpání, přenášení, rozvoj poznávacích procesů, l zdokonalení v motorice, pronikání do širšího prostoru umožňuje rozvoj samostatné lokomoce, pohybová činnost se týká všech svalových skupin, charakteristický je intenzivní tělesný růst, zesílení bederní části páteře l Zkvalitnění vnímání tvarů a prostorových vztahů -- rozvoj vzájemné součinnosti analyzátorů l Rozvoj symbolických funkcí (Piaget) -- rozvoj dětské kresby l Rozšiřování sociálních kontaktů -- sociální učení l 15 měsíců -- umí chodit stranou, na znamení nesouhlasu otáčí hlavou, umí si kleknout, napije se samo z hrnku, umí se nakrmit lžičkou l 18 měsíců -- běhá i chodí pozpátku, leze po schodech bez pomoci, zvedne hračku ze země a neupadne, kope do míče, odstrkuje se na vozítku, vyleze na židličku, rádo čmárá, spolupracuje při oblékání l 21 měsíců -- po schodech chodí bez přidržování (s přísunem jedné nohy), koloběžka, maluje, hraje si s nádobím, tahá hračky na provázku, hraje si na písku l 24 měsíců -- dělá dřepy, dovede si obout boty, umí najít hračku, začíná chápat rytmus -- tančí, 24 -- 36 m. l Drží se více zpříma, má stále velké břicho a ohnutá záda (břišní svaly nejsou rozvinuty), při hře vydrží sedět na "bobku", došlapuje z paty na špičku, bez pomoci chodí do schodů (nestřídá nohy), udrží krátce rovnováhu na jedné noze, skáče -- někdy upadne, v běhu méně nejisté l Umí házet míč spodem, udrží hrnek v jedné ruce, rozepíná velké knoflíky, zipy, otevře dveře klikou, tužku drží v pěstičce (dlaňový úchop), postaví na sebe čtyři až šest předmětů, přesýpá písek, přelévá vodu l 2,5 roku -- umí chodit po špičkách, skáče sounož na gauči (není opatrné), jezdí na tříkolce, svlékne si košilku a kalhoty, navléká větší korálky l 3 roky -- střídá nohy ze schodů, udrží se na jedné noze, tříkolka, kolo, dokáže házet a chytat, obléká panenky, schopno pracovat s nůžkami, tužku drží špetkovým úchopem, začíná se projevovat dominance ruky, obrací stránky v knize po jedné Předškolní období l 4 roky -- poskakuje po jedné noze, pohybuje se kolem překážek, umí chodit v přímce, udělá kotrmelec, přeskočí nízkou překážku, tužku drží ve třech prstech, umí překreslit některé tvary, navléká korálky, zlepšuje se přesnost pohybů, skáče do dálky, nakreslí lidskou postavu i kolo l 5 let -- udrží rovnováhu na noze 10 vteřin, skáče dopředu, přejde přes kladinu, chodí pozpátku, jezdí obratně na tříkolce, zřejmá je dominance ruky, z kostek staví obrazce dle předlohy, dobře zachází s tužkou, stříhá