Řeč dětí s DMO Narušená komunikační schopnost Symptomatické poruchy řeči Osnova tématu l Dominantní l Symptom jiného, dominantního postižení, nemoci l Symptomatické poruchy řeči = narušená komunikační schopnost provázející jiné, dominantní postižení (Lechta) l SPŘ -- vznik je podmíněn řadou etiologických faktorů, často dochází k vazbě mezi jednotlivými příčinami a následky. l Primární příčina -- způsobí dominantní postižení, které je provázeno narušenou komunikační schopností (hluchota) l Primární příčina -- (orgánové postižení mozku) způsobí dominantní postižení (MR) se sekundárně narušenou komunikační schopností. Primární příčina způsobí i paralelní postižení -- vliv na komunikační schopnost l Dvě i více primárních příčin (slepota -- vliv na komunikaci, rovněž i vliv prostředí) l F. Kábele -- uvádí souvislost mezi poruchou hybnosti a poruchami řeči l Opoždění, nápadnosti ve vývoji orgánů l V období před-verbálního období lze sledovat odchylky l Těžkosti s dýcháním, sáním, chybí pudové žvatlání, hra s končetinami, mluvidly l Vývoj řeči je individuální l Záleží na postižení motoriky l Úrovni intelektu l Prostředí l Sekundární postižení l Podle zjištěné příčiny je zvolena metoda rozvoje komunikačních schopností Znaky orálního vývoje - DMO l Zaostávání orálních reflexů l Hypo/hyper senzibilita mluvních orgánů l Poruchy koordinace mluvních orgánů l Poruchy polykání l Hlasové nápadnosti -- abnormálně vysoký, ostrý hlas/ slabý, l Spasticita a nepotlačitelné mimovolní pohyby zabraňují vytvoření správné hlásky l Ztížena je schopnost automatizace a vytváření mluvních celků l Obtíže ve vytváření celých slov l U téměř 3/4 dětí s cerebrální poruchou bývá zjištěna narušená komunikační schopnost Dysartie l Nejtěžší porucha komunikačních schopností l Porucha artikulace jako celku (Lechta) l Artikulace, dýchání, fonace, modulace (melodie, rytmus, tempo) l Příčina je v poškození inervace v období pre, peri nebo post natálním období Dýchání a fonace l Spatické formy - křečovité a mělké výdechový proud je nedostatečný -- není vytvářena dostatečně znělá řeč l Dyskynetické formy -- neuspořádané, narušení nepotlačitelnými mimovolními pohyby l Hypokinetická forma -- nedostačující kapacita dýchání, nepravidelný rytmus, narušení škubavými pohyby l Fonace -- (tvorba hlasu) postižena ve všech formách, nevýrazný hlas, stísněný, křečovitý, chraptivý, tlačený, chybí zpěvný hlas l Hypersalivace -- příčina ve špatném polykacím reflexu l Narušeny jsou modulační faktory řeči, kolísavá intenzita hlasu, tempo řeči je zpomalené nebo zrychlené, porucha přízvuku Klasifikace dysartrie l Mozečková -- neuspořádanost mluvních pohybů, skandovaná -- odsekávaná řeč, přehnané tempo a dynamika, zarážky v řeči l Dyskinetická forma -- neuspořádaná mluva, žmoulavé pohyby jazyka -- nezřetelná artikulace, poruchy hrudního dýchání l Hypertonická forma -- ztuhlá řeč, bradyartrie l Kortikální dysartrie -- vázne utváření složitějších mluvních celků, řeč je spastická, mlaskavé zvuky l Pyramidová -- tvrdá, spastická, křečovitá řeč, zpomalené, nepřesné pohyby mluvidel, dítě nevysloví některé hlásky l Smíšená forma Další vady řeči l Narušené koverbální (nonverbální chování) -- zaleží na postižení, narušení komunikace, změny se střídají rychle, bez podnětu, příčiny nebo citového podkladu, u hypotonie jsou mimické svaly bez pohybu, chorea -- úšklebky l Opožděný, omezený vývoj řeči l Koktavost a brebtavost l huhňavost