Školní zralost, pravolevá orientace, grafomotorika (osnova tématu) Připravenost různých duševních funkcí a dovedností Umožňuje osvojení školních dovedností a vědomostí Škola je počátek dlouhodobého vývojového úkolu Připravenost pro školní práci se týká psychosomatického stavu -- výsledek předchozí etapy vývoje Výkonnost, přizpůsobivost a subjektivní pocit radosti Čtení -- nutné zrakové rozlišení (zraková diferenciace) Psaní -- sluchové rozlišování (sluchová diferenciace), grafomotorika Smyslové vnímání * Věk: 6 let, dítě většinou dozrává v 6,5 letech, chlapci později -- hlavně motorika ruky (projeví se v psaní), soustředění * Zrak: rozlišit tvary od sebe, alespoň trochu znalost písmen, číslice (nezaměňovat tvarově podobná písmena (m/n), symetrické podle svislé (b/d) a vodorovné osy (p/b, j/l) * Sluchové rozlišení: poznat první písmeno ve slově, syntéza a analýza slov (rozklad na hlásky, složení slova z hlásek) Zraková diferenciace/ prostorová orientace/ analýza/syntéza * Rozlišování předmětů (vyhledávání dvou stejných předmětů) -- kostky mezi kuličkami -- rozlišování rozdílných věcí (najít, co nepatří podle barev, tvaru, velikosti do skupiny -- vyhledávání rozdílů ve zdánlivě stejných obrázcích -- vyhledání stejných obrazců z několika podobných -- rozlišení obrazce z řady stejných -- vyhledávání "ukrytých věcí") * Zraková analýza a syntéza (skládání a rozkládání obrázků z rozstříhaných částí, skládání a rozkládání částí stavebnic, puzzle, mozaiky * Prostorová orientace -- vyhledání věcí na obrázku s pojmy nahoře/dole, vpředu/vzadu/uprostřed, vyhledání a určení místa věcí v místnosti, obrázková bludiště Pravolevá orientace * Pravolevá orientace * Určování věcí s pojmy vpravo/ vlevo na obrázku, hračce, v reálu * Určení změny postavení * Určení polohy na sobě a druhém člověku * Popis cesty (do obchodu) s určením vpravo/ vlevo * Lateralita -- jeden párový orgán je dominantní, dominance oko/ ruka, zkřížená lateralita, nevyhraněná lateralita, patologické leváctví, praváctví (poškození dominantní hemisféry), leváctví/ praváctví z nutnosti (poškození dominantní HK) * Sluchová diferenciace * Sluchová diferenciace -- rozlišení zvuků (zavázané hry, poznat zvuk sirek, peněz, klíčů, poznat hudební nástroje, poznat přírodní zvuky, napodobení rytmu vytleskáním * Sluchová orientace -- hledání schovaného budíku podle zvuku, hádání, co vydává zvuk, hra na slepou bábu apod. * Sluchová analýza -- kterou hláskou slovo začíná a končí (co slyšíš na konci?), slovní fotbal, vymýšlení slov na hlásku, vyhledávání slov na hlásku, slabiku, vymýšlení slov na určitou slabiku Grafomotorika * Správné držení tužky * Zabránit křečovitému nebo nesprávnému držení tužky (specifika u těl. postižení), procvičování za použití různých materiálů (voskovky, tužky, křídy...) * Náprava * Nácvik v pohodě, střídání různých materiálů, velké plochy, uvolňování ruky od ramene po předloktí, zápěstí, forma hry, před psaní rozcvičit ruce (kroužit zápěstím -- volné, pětstičky, protřepání prstů, rukou, prsty jeden po druhém, pozor na správné proporce, velikost detaily (postava, oči, uši, prsty), nácvik všímavosti k detailům, vybarvování ploch (bez přetahování, nedotažení)