ZDRAVÁ VÝCHOVA LITERTATURA: Střelec,S.:Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno : Paido,1998,ISBN 80-85931-61-3 Střelec,S.:Studie z teorie a metodiky výchovy . Brno : MSD 2002, ISBN 80-86633-00-4 Havlínová,M. Jak menit a rozvíjet vlasní školu. Praha : Strom, 1994 MENS SANA IN CORPORE SANO , to je výrok Johna Loocka (1632 -- 1704), který znamená v překladu "Ve zdravém těle zdravý duch". (převzato také Mir. Tyršem ,1832-1884,zakladatel Sokola, první a dlouholetý náčelník, profesor dějin umění na UK Praha) Světová zdravotnická organizace (WHO) INICIOVALA PROGRAMY na podporu ZUDRAVÉHO ŽIVOTNÍHO STYLU v podobě projektů ZDRAVÉ MĚSTO, ZDRAVÁ ŠKOLA, ZDRAVÝ PODNIK. V roce 1989 přijali na setkání ministrů životního prostředí tzv. Evropskou chartu životního prostředí a zdraví. CO CHARTA OBSAHUJE ? O/ NA PRVNÍM MÍSTĚ JE TO STAROST O KVALITU ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ S DOSTATEČNOU INFORMOVANOSTÍ O NĚM O/ ODPOVĚDNOST VLÁD A VĚŘEJNÝCH ÚŘADŮ, NEVLÁDNÍCH ORGÁNŮ, INSTITUCÍ, O/ PRÁVNICKÝCH A SOUKROMÝCH OSOB ZA OCHRANU ZDRAVÍ PŘED ŠKODLIVÝMI ÚČINKY : § Chemického § Fyzického § Biologického § Mikrobiologického § Sociálního PROSTŘEDÍ Česká republika byla mezi prvními s e d m i zeměmi (Polsko, Maďarsko,,Belgie,Irsko, Dánsko,Řecko,ČR),které se přihlásily k myšlence OZDRAVNÝCH AKTIVIT MEZINÁRODNÍHO PROGRAMU posunout výchovu a vzdělávání do dimenze platné v 21. století. Autoři odborných pojednání na téma ZDRAVÁ ŠKOLA (např. dr. J.Svobodová,PdF MU) , člení ozdravný prioces nastartovaný v našich zákjladníczhn školách do třech etap : O/ Období let 1986 -- 1990 O/ Období let 1991 -- 1995 O/ Období let 1996 -- následná léta O/ Období let 1986 -- 1990 Výzkumy v tomto období prokázaly hypoteticky předpokládanou skutečnost, a to, že mezi "nejvýznamnější zdraví škodlivé složky našeho životního stylu patří ty faktory, které již byly vxcelku známy, totiž : nedostatek pohybu kouření nezdravé a nevhodně složená strava energeticky naddimenzovaná strava Navíc konkrétně ve škole to, co až do té doby nepřipustila -- nadměrná psychická zátěž a stres " (J.Svobodová)¨ O/ Období let 1991 -- 1995 Druzhá etapa je již pod vlivem oficiálního vstupu mězi sedm evropských zemí, kde pacovní materiál ŠKOLA PODPORUJÍCÍ ZDRAVÍv rámci evropské projektové dimenze se označujě jako ZDRAVÁ ŠKOLA. OD ROKU 1992 SE U NÁS BUDUJE EVROPSKÁ, NÁRODNÍ A REGIONÁLNÍ SÍŤ ŠKOL PODPORUJÍCÍCH ZDRAVÍ. VÝZKUMNÝ PROJEKT NA ZŠ JASANOVÁ O/ Období let 1996 -- následná léta Poslední a současnou etapu ozdravných procesů na našich školách je možné chápat tak, že se okruh působení rozšiřuje i o mateřské školy a je snaha o vtažení rodičů a veřejnosti do programu presentací nejrůznějších podoib a variant předávání znalostí , co je prospěšné, co naopak škodlivě, , zahrnuje i vytváření dovedností, které míří ke správnému využívání znalostí a ke správnému rozhodování v běžných životních situacích. Jedná se nap. O takové okruhy : Správníá zdravá výživa ve škole i doma (pestrá a plnohodnotná strava, odpovídající věku dítěte) Dostatek pohybu ( každodenní pobyt venku, cvičení a sport, relaxační cviky během vyučování apod.) Dostatek spánku ( vhodně uzpůsobit režim dne věku dítěte -- individuální doba odpočinku) Otužování (posilování odolnosti oroti chorobám i v činnosti školy) Péče o tělo(dodržování základních principůosobní hygieny, ochrana proti přímému slunci) Klidná mysl ( (při vyučování i doma se snažit omezit nebo i vyloučit vznik stresových situací, respektovat fyziologické zákonitosti) Kamarádství ( dobré partnerské vztahy učitelů a žáků, úcta, podpora, pomoc, pochopení) Ochrana před nákazami ( větrání ve třídě, dodržování zásad hygieny při akutních respiračních i jiných omenoscběbích) Ochrana před úrazy ( úprava prostor pro bezpečný provoz,pohyb a hry, dopravní výchova, nabídky využití volniho času) Ochrana před dalšími škoslivými vlivy ( kouření, alkohjol drogy, AIDS,prevence, sexuální výchova ) (J.Svobodová) VÝCHOVA KE ZDRAVÉMU ŽIVOTNÍMU STYLU CO JE ZDRAVÍ ? Velmi často se názor na zdraví zuužuje na otázku přítomnosti nemociale je potřebné jej chápat komplexně, celostně jako soulad a harmoniiv rovině psychické, fyzické, sociální a duchovní (Havlínová) Dochází na styčném rozhraní k ke styku a prolhutí dvou přístupů a) holistického ( což je spočívá v celistvosti struktury lidské bytosti a jejího prostředí b) interakční přístup doplňuje ad a. o mechanismus, v němž se složky zdraví a nemoci vzáýjemně ovlivňují a mají svou dynamiku, V pojetí, že výchova ke zdravému životnímu stylu má celoživotní charakter, dovoluje nám to vysvětlit zdravý životní styl jako : působení na lidi ve všech věkových kategoriích a především na děti a mládež tak, O/ Aby byli schopni se naučit vnímat starost o svoje zdraví O/ Jako svoji povinnost i právo O/ Aby zdraví bylo chápáno jako nevratitelná hodnota O/ O kterou stojí za to usilovat O/ Uvědomit si, jakou hodnotu přiřazují svému zdraví ve své hodnotové hierarchii O/ Kdy nesou za vlastní zdraví největší podíl O/ Pěstovat patřičné návyky, které zdravý život podporují OTÁZKA : Kam by měla směřovat výchova ke zdravému životnímu stylu ? A) Začít vědpmě a usilovně se o s bvoje zdraví starat B) Uvědomovat si svoji odpovědnost OTÁZKA .................JAK ??????? OBECNĚ : O/ SESTAVOVÁNÍ JÍDELNÍČKU O/ ZMĚNIT ZAŽITÉ PROFILY NAŠEHO STRAVÁNÍ O/ PŘÍLEŽITOSTNÍ KONZUMACE ALKOHOLU V MALÉM MNOŽSTVÍ (př. Churchilla O/ Akceptovat stavy ovzduší (slunce, ozón) O/ Pravidelný děnní režim -- cvičení,relaxace O/ Péče o svůj psychický stav, asertivita, stresory) O/ Uvědomovat si rizika nakažlivých onemocnění,jim preventivně předcházet O/ Umět předcházet konfliktům a včas řešit problémy O/ Zvládnout způsoby komunikace ve světě ostatních lidí O/ Zvažovat o svobodě, odpovědnosti, hodnotách O/ Smyslu a cíli vlastního života, o ideách a ideálech O/ Snažit se najít vlastní " modus vivendi " VE ŠKOLE : PODSTATOU projektu Zdravá škola je vytvoření zdravěho prostředí v našich školách a výchova dětí ke zdravým životním návykům a chování. Škola se má snažit něco udělat pro zdraví i pčřesto, že nepracuje vždy v ideálním prostředí a podmínkách. O/ Projekt ZDRAVÁ ŠKOLA ve výukových učebních pránech Učební plány Základní škola, Obecná škola, Národní škola mají jednu společnou myšlenku, a to podporovat a nezanedbávat otázku péče o zdraví každého jedince. Její realizace nachází pak rozdílné zaastoupení a přístup. Tak např. O/ ZÁKLADNÍ ŠKOLA : začlenění výchova ke zdraví do předmětů přírodověda a vlastvěda 4, a 5. ročníku O/ OBECNÁ A OBČANSKÁ ŠKOLA :není podchycena v žádném předmětu učebního plánu, ale vzhledem k pojetí výuky a výchovy , kde se klade důraz na tvorbu bezstresového edukačního proceasu a klimatu školského zařízení a třídy, s prvky humanizace a partnerských vztahů, dá se říci, že prvky výchovy ke zdraví jsou íntegrovány do koncepce O/ NÁRODNÍ ŠKOLA : snad nejvýrazněji reaguje na posilování zdraví a zdravšěho vývoje, neboť kromě předpokládanéhop průřezu všemi předměty, jako jediný výukový progeram vyčlenuje jako samostatný program do obsahu soustavy předmětů.