Téma Výzkumný problém Přednášky ze Základů pedagogické metodologie Kateřina Vlčková, PdF MU Brno Formulace výzkumného problému n Výzkum musí začít vymezením výzkumného problému, toho, co chceme řešit, které otázky chceme odpovědět n po vymezení problému definovat hlavní pojmy tak, aby byly měřitelné (operacionalizace) n Výzkumný problém by měl "sedimentovat", vznikat postupně n Vyžaduje dobrou orientovanost, předchází mu prostudování literatury, CO se zjistilo a JAK se to zkoumalo Typické nedostatky při formulaci výzkumného problému n A/ autor stanovil téma (oblast), nikoli výzkumný problém n Př. Problémové vyučování přírodopisu. n Př. Otázky humanizace vyučování na středních školách. n B/ výzkumný problém není hodnotný nebo smysluplný n Př. Pomáhá domácí čtení rozvoji žáka? n C/ výzkumný problém je triviální, jednoduchý n Př. Jsou učitelé na ZŠ tvořiví? Druhy výzkumného problému n Deskriptivní n Relační n Kauzální Deskriptivní výzkumný problém n popisný, otázka: jaké to je? => zjišťuje a popisuje situaci, stav, výskyt jevu n metody: dotazník, pozorování, interview, škálování n Př. Jak vypadá typický den žáka? n Př. Jaké jsou postoje rodičů propadajících žáků k učiteli a vedení školy? n diagnosticko-vyhodnocovací problém (pro praxi, neslouží rozvoji teorie) n Př. Jaké učební výsledky dosáhli žáci alternativních škol? n Př. Jaké procento dětí z menšinových skupin navštěvuje školy tohoto okresu? Relační výzkumný problém n ptáme se, zda existuje vztah mezi zkoumanými jevy a jak je vztah těsný n nedá se přesně stanovit, který jev zapříčiňuje který n Př. n Jaký je vztah mezi sebepojetím žáka a prospěchem z klíčových předmětů na SŠ? n Jaká je závislost mezi výsledkem přijímací zkoušky a výsledkem studia na VŠ? n Jaký je vztah mezi užíváním drog dítětem a socioekonomickým statusem rodiny? Kauzální výzkumný problém n zjišťuje příčinu, která vedla k určitému důsledku, zjišťuje kauzální (příčinné) vztahy n Př. n Je nedirektivní výchovný styl efektivnější pro vytvoření pozitivních postojů žáků k učiteli než direktivní? n Jaká je účinnost tzv. klinického semestru na VŠ ve srovnání s tradičním semestrem? n Jaký je vliv změny režimu přestávek v ZŠ na práceschopnost žáků? Shrnutí tématu Výzkumný problém n Ve většině výzkumných témat se dají formulovat výzkumné problémy všech tří druhů. n Př. Používání pochval učitelem. n deskriptivní: Jaké druhy pochval používají učitelé? n relační: Jaký je vztah mezi druhem pochval používaných učitelem a výkony žáků? n kauzální: Jaká je účinnost oddálené pochvaly na výkon žáků ve srovnání s bezprostřední pochvalou? Shrnutí tématu Výzkumný problém n vědecké hypotézy (tvrzení o vztahu mezi 2 proměnnými) se dají formulovat jen k relačnímu a kauzálnímu výzkumnému problému n nejlehčí (čas, prostředky) je deskriptivní výzkumný problém, n pak relační, n nakonec kauzální výzkumný problém n nejhodnotnější, nejcennější výsledky pro pedagogickou teorii má kauzální, n pak relační, pak deskriptivní problém