ÚVOD DO PEDAGOGIKY A ZÁKLADY PEDAGOGICKÉHO MYŠLENÍ 5. Činitelé výchovy -- pedagog Povinnosti učitele ve škole: 1. Pracovní řád pro zaměstnance škol a školských zařízení (2001) 2. zákon 29/1984 Sb. -- povinnosti ped. pracovníků Předepsané činnosti: Odborné vedení hodiny Pedagogická a psychologické zvládnutí situace i obsahu Autorita Vytváření edukačního klimatu třídy a školy Vedení předepsané dokumentace Třídní učitel Spolupráce s ostatními ped. pracovníky, výchovným poradcem Služby, dozory ve škole a při akcích organizovaných školou Přípravy na vyučování (na hodiny, příprava učebních pomůcek) Opravování písemných a grafických prací žáků Odborná péče o kabinety, sbírky, knihovny Třídní schůzky, konzultační hodiny -- jednání s rodiči Porady svolané ředitelem školy Studium, sledování novinek, literatury, školení, kurzy Současný stav Hodnocení, společenské zařazení Namáhavost učitelské práce -- nemocnost (nervy, dýchací a zažívací orgány, hlasivky) V žádné jiné profesi se nestává tak často, aby jí všichni "rozuměli" Pomáhající profese - lékař potřebuje sestry, právník asistenta Práce často v extrémních podmínkách nebo situacích (hluk, stres) Škála složitosti práce Literatura: Grecmanová, H., Holoušová, D., Urbanovská, E. Obecná pedagogika I. Olomouc: Hanex, nedatováno. Holoušová, D. a kol. Základy pedagogiky I. Olomouc: UP, 1993. Jůva, V., sen. a jun. Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1995, 1999. Jůva, V. et. al. Základy pedagogiky pro doplňující pedagogické studium. Brno: Paido, 2001. Nováčková, J. Mýty ve vzdělávání. Kroměříž: Spirála, 2001. Pařízek, V. Obecná pedagogika. Praha: SPN, 1991. Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997, 2005. Průcha, J. Učitel. Praha: Portál, 2002 Vorlíček, Ch. Úvod do pedagogiky. HaH, 2000.