ÚVOD DO PEDAGOGOGIKY A ZÁKLADY PEDAGOGICKÉHO MYŠLENÍ 6. Činitelé výchovy -- vychovávaný jedinec Předpoklady jedince pro úspěšnou výchovu: 1. Fyzické předpoklady (tělesná zdatnost a zdraví, fyzický typ, pohybová pružnost a uvolněnost, anatomie jednotlivých částí těla. Požadavky na citlivost smyslových orgánů, motoriku a koordinaci.) 2. Psychické předpoklady (schopnosti a nadání pro určitou činnost). (Diagnóza žákových předpokladů -- sociální situace, dosavadní vzdělanostní úroveň) Co u žáka rozvíjíme Vývoj po všech stránkách, nikoli jednostranný, ale komplexní rozvoj. Z hlediska jednotlivých výchovných složek stimulujeme jeho mravní, světonázorové a etické postoje ke světu, ale také estetické, pohybové i pracovní kvality. Podporujeme žákovy potřeby a zájmy. Sociální chování -- postoj e ke společnosti a ke skupině, jeho místo mezi lidmi, vztahy s ostatními, chování. Postavení jedince v procesu výchovy a vzdělávání a) tradiční model výchovy b) autoritativní výchova c) výchova jako služba jedinci Literatura: Grecmanová, H., Holoušová, D., Urbanovská, E. Obecná pedagogika I. Olomouc: Hanex.. Helus, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. Holoušová, D. a kol. Základy pedagogiky I. Olomouc: UP, 1993. Jůva, V., sen. a jun. Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1995, 1999. Jůva, V. et. al. Základy pedagogiky pro doplňující pedagogické studium. Brno: Paido, 2001. Nováčková, J. Mýty ve vzdělávání. Kroměříž: Spirála, 2001. Pařízek, V. Obecná pedagogika. Praha: SPN, 1991. Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997, 2005. Vorlíček, Ch. Úvod do pedagogiky. HaH, 2000.