Teze přednášek z Úvodu do pedagogiky a základů pedagogického myšlení PaedDr. Bohumíra Šmahelová,CSc. 1. PEDAGOGICKÝ VÝZKUM A JEHO METODOLOGIE Pod pojmem výzkum se chápe vědecká činnost, která se zabývá popisováním, analyzováním a vysvětlováním pedagogické reality. Výzkum : základní, aplikovaný, empirický, akční. Dva zdroje výzkumu : historie a současná pedagogická praxe. Metody pedagogického výzkumu Metody = postupy, prostředky, nástroje, které používáme, abychom dosáhli určitého cíle. Vlastnosti výzkumu : věrohodnost validita reliabilita reprezentativnost Pozorování. Definice, předmět pozorování, metodika -- stanovení cíle, plán, projekt Pozorování, záznamy a vyhodnocování dat. Předvýzkum. Etapy pozorování. Základní druhy pozorování : krátkodobé -- dlouhodobé přímé -- nepřímé zjevné -- skryté zúčastněné -- nezúčastněné strukturované -- nestrukturované Pokus (experiment) -- zkoumání záměrně navozených pedagogických jevů v předem připravených a přesně kontrolovaných podmínkách. Experiment : přirozený laboratorní Rozhovor (interview) -- řízený improvizovaný Dotazník (anketa) - výhody této metody - nevýhody Druhy otázek : uzavřené, polootevřené, otevřené Škálování - škály numerické grafické kategoriální Analýza edukačních produktů - žákovských prací - materiálů, které odrážejí práci učitele - dokladů o činnosti školy jako celku Pedagogické měření (edukometrie) - didaktické testy pro měření vzdělanostního rozvoje - fyziologické testy (např. v oblasti tělesné , umělecké výchovy) Sociometrie -- měření interpersonálních vztahů preferencí hlavně v malých sociálních skupinách. Zjišťování : intenzity mezilidských vztahů postavení jedince ve skupině integrace skupiny Grafická technika : sociogram Projektivní techniky -- cenný diagnostický nástroj, ale jejich používání vyžaduje Speciální výcvik a zkušenosti s interpretací odpovědí. Metoda se opírá o předpoklad, že osoba, která se má vyjádřit k neúplným nebo nejednoznačným podnětům, promítá do svých odpovědí a výtvorů vnitřní stavy, pocity, zkušenosti, které si buď neuvědomuje, nebo se je snaží skrýt. Varianta založená na kresbě, příběh bez konce apod. Úkoly : Na základě studia literatury vysvětlete pojem věrohodnost výzkumu validita reliabilita reprezentativnost. Vysvětlete metodu experimentu v pedagogice. Vzorek experimentální a kontrolní. Vysvětlete, jak vypadá v dotazníku otázka uzavřená, polootevřená, otevřená, škály. Uveďte příklady. Uveďte příklady dlouhodobého a krátkodobého pozorování, výhody pozorování skrytého. Co znamená pojem pozorování zúčastněné ? Literatura: PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky . Praha : Portál, 2000,269 s. ISBN 80-7178-399-4 Str.188-192 GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice . Brno, Paido, 1996 PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1995, s.292. ISBN 80-7178-029-4 JŮVA,V. sen. & jun. Úvod do pedagogiky. Brno : Paido, 1997, 108 s. ISBN 80-85931-39-7. JŮVA, V.-JŮVA,V. Úvod do pedagogiky. Brno : Paido, 1995, 95 s. ISBN 80-85931-06-0 JŮVA,V. et al. Základy pedagogiky pro doplňující pedagogické studium. Brno : Paido, 2001, 118 s. ISBN 80-85931-95-8 MAŇÁK, J. a kol. Kapitoly z metodologie pedagogiky. Brno : MU, 1994, 125 s. ISBN 80-210-1031-2 2. CÍLE VÝCHOVY Cíl -- základní pedagogická kategorie, kategorie historická. Mění se s epochou, státem, filozofií, kulturou společnosti. Pedagogická teleologie se zabývá otázkami výchovných cílů. Společenská a pedagogická podmíněnost cílů výchovy. Konkretizace cílů výchovy. Konkretizace cílů školy v ČR. Kurikulum, standardy, vzdělávací programy, osnovy, učební plán. Třídění a klasifikace výchovných cílů. Cíle : individuální a sociální obecné a specifické teoretické a praktické materiální (informativní) a formální (formativní) abstraktní a konkrétní adaptační a anticipační autonomní a heteronomní Základní funkce cílů výchovy podle B. Blížkovského : orientační a anticipační motivační a stimulační realizační regulační (Blížkovský, 1992, s.121-122) Úkoly : Charakterizujte dvojice výše uvedených cílů. Vysvětlete základní funkce cílů výchovy. Jaká jsou kritéria taxonomie výchovných cílů podle B. Blížkovského ? (Blížkovský, 1992, s. 128-13 Jak jsou charakterizovány cíle výchovy v tzv. kurikulu ? Ve kterých dokumentech jsou konkretizovány cíle výchovy v ČR ? Literatura BLÍŽKOVSKÝ. B. Systémová pedagogika. Ostrava: Amosium servis, 1992, 303 s. ISBN 80-85498-18-9 JŮVA,V. sen. & jun. Úvod do pedagogiky. Brno : Paido, 1997, 108 s. ISBN 80-85931-39-7. JŮVA, V.-JŮVA,V. Úvod do pedagogiky. Brno : Paido, 1995, 95 s. ISBN 80-85931-06-0 JŮVA,V. et al. Základy pedagogiky pro doplňující pedagogické studium. Brno : Paido, 2001, 118 s. ISBN 80-85931-95 VORLÍČEK, CH. Úvod do pedagogiky. Velký Šenov : Nakladatelství H&H. 20000,175 s. ISBN 80-86022-79-X HOLOUŠOVÁ, D. a kol. Základy pedagogiky I. Olomouc : UP, 1979, 89 s. ISBN 80-7067-332-X 3. STRUKTURA PEDAGOGICKÉ VĚDY, VZTAH K JINÝM VĚDÁM Charakteristika jednotlivých konstituovaných disciplín pedagogiky. -Obecná pedagogika - Dějiny pedagogiky a dějiny školství (dějiny výchovy) - Srovnávací pedagogika - Sociální pedagogika - Speciální pedagogika -- somatopedie, etopedie, logopedie, psychopedie, tyflopedie, surdopedie - Obecná didaktika - Teorie výchovy - Filozofie výchovy -Pedagogická diagnostika - Pedagogická evaluace -Teorie řízení školství (školský management) - Oborové didaktiky - Teorie učitelské profese (pedeutologie) Podle věkových období, institucí a organizací rozlišujeme dílčí pedagogické obory , např.: - předškolní pedagogiky - školní pedagogika - vysokoškolská pedagogika - pedagogika dospělých (andragogika) - gerontopedagogika - muzeopedagogika - bibliopedagogika -divadelní pedagogika - podniková pedagogika - pedagogika rodinná - pedagogika volného času Při řešení komplexní problematiky výchovy pedagogika úzce spolupracuje s vědami společenskými, přírodovědnými i technickými. Úkoly : Charakterizujte jednotlivé pedagogické disciplíny. Uveďte příklady společenských, přírodních i technických věd, se kterými pedagogika spolupracuje. Která významná témata řeší současná pedagogika ? Literatura : JŮVA,V. sen. & jun. Úvod do pedagogiky. Brno : Paido, 1997,108 s. ISBN 80-85931-39-7. Str. 17-24 JŮVA, V.-JUVA,V. Úvod do pedagogiky. Brno : Paido, 1995, 95 s. ISBN 80-85931-06-0 JŮVA,V. et al. Základy pedagogiky pro doplňující pedagogické studium. Brno : Paido, 2001, 118 s. ISBN 80-85931-95- PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky . Praha: Portál, 2000. 269 s. ISBN 80-7178-399-4, Str. 23-176 VORLÍČEK, CH. Úvod do pedagogiky. Velký Šenov : Nakladatelství H&H. 20000,175 s. ISBN 80-86022-79-X., Str. 136-139 HOLOUŠOVÁ D. a kol. Základy pedagogiky I. Olomouc : UP, 1979, 89 s. ISBN 80-7067-332-X