Teze přednášky k Úvodu do pedagogiky...... Systémové pojetí výchovy Systém -- relativně uzavřený celek, který je tvořen prvky, strukturou a funkcí prvků. Struktura -- síť vzájemných vazeb a vztahů mezi prvky systému. Funkce prvku -- působení prvku v systému, ať jej ovlivňuje kladně (eufunkce) nebo záporně (disfunkce). Základní prvky výchovného systému: subjekt a objekt výchovy, podmínky, ve kterých se výchova uskutečňuje, soustava výchovných cílů, soustava výchovných prostředků. Vnější a vnitřní podmínky výchovy: -vnější podmínky výchovy jsou sociální a přírodní okolnosti, které výchovu ovlivňují, -vnitřní podmínky výchovy tvoří dosažená úroveň a předpoklady vychovávaných jedinců a skupin (jejich věkové, individuální a skupinové zvláštnosti). Schéma sociálního prostředí z hlediska jeho vlivu na dítě (žáka): sociální mikroprostředí, sociální mezoprostředí, sociální makroprostředí. Cíle výchovy a jejich postavení ve výchovném systému: - cíle výchovy postihují vědomě zvolené pedagogické možnosti, - cíle výchovy znamenají orientaci k určitým hodnotám, - cíle výchovy vymezují směr žádoucího vývoje vychovávaných a působení vychovávajících. Prostředky výchovy -- "nástroje" umožňující dosažení výchovných cílů: - prostředky materiální a nemateriální. Proměny vztahů mezi cíli, prostředky a podmínkami výchovy. Úkoly: 1. Prostřednictvím příkladů z výchovné praxe charakterizujte soulad a nesoulad podmínek, cílů a prostředků výchovy. 2. Uveďte konkrétní příklady vzájemného ovlivňování mezi vnějšími a vnitřními podmínkami výchovy 3. Které faktory bývají zařazovány mezi vlivy sociálního mikroprostředí, mezoprostředí a makroprostředí? 4. Co rozumíme proměnou vztahů mezi cíli, prostředky a podmínkami výchovy? Literatura: Blížkovský, B. Systémová pedagogika. Ostrava: Amosium, 1992. Drapela,V.J. Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál, 1997. Pelikán, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium, 1995. Singule, F. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha: SPN, 1992.