ÚVOD DO PEDAGOGIKY A ZÁKLADY PEDAGOGICKÉHO MYŠLENÍ 2. Výchova v životě člověka Výchova je specificky lidský druh činnosti. Výchova je podmíněna biologicky, což znamená specifičnost genetické výbavy každého jednotlivce, která se promítá do fyzických rysů, typu nervové soustavy, vloh a schopností. Člověk má schopnost učit se a být vychováván a má také potřebu být vychováván. Výchova představuje kultivující dialog mezi subjektem (pedagog, rodič, vychovatel) a objektem výchovy (žák, dítě mladistvý, vychovávaný jedinec) a směřuje k sebevýchově (dospělý, splývá subjekt a objekt). Jednotná definice výchovy neexistuje, a to proto, že definice je koncipována na základě pojetí výchovy a akcentace určitých základních východisek výchovy (Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997. Základní přístupy k výchově Výchova patří k nejsložitějším procesům, které známe. Důsledkem této skutečnosti jsou velmi rozdílná pojetí výchovy v historii i v současnosti. Někteří autoři jsou si vědomi místa výchovy v životě člověka, někteří výchovu přeceňují, jiní význam výchovy nedoceňují nebo odmítají. a)Výchovný optimismus Přeceňování možností výchovy Helvétius, C.A., (1715-1771): Člověka vychovávají všechny předměty, jež ho obklopují, všechny situace, do nichž ho staví události, všechno, co se s ním děje. J. Locke (1632 -- 1704) b)Výchovný pesimismus J. J. Rousseau Pedologie: na zač. 20. století, teorie dvou faktorů -- vliv prostředí a dědičnosti, nikoli výchovy. c) Antipedagogika. Odškolnění společnosti, Pryč s výchovou. Přímé výchovné působení - výchova přímá - Pedagog staví před žáky požadavek - vymezuje cíle jejich činnosti - často stanoví postup činnosti - ovlivňuje rozhodovací proces - samotnou činnost řídí - vymezuje jednotlivé kroky - sleduje jejich realizaci, organizuje činnost jednotlivců i skupiny - hodnotí výsledky činnosti Nepřímé výchovné působení -výchova nepřímá - Výchovný cíl klade jen vychovatel, zatímco žák sleduje jiný cíl - učení je řízeno tak, že se pedagog snaží o změnu nebo úpravu podmínek - je to působení prostřednictvím skupiny, kolektivu - pedagog se snaží vytvářet výchovné situace tak, aby je žák vnímal jako přirozené a neřízené - pedagog ovlivňuje situaci zevně - situace nevyžaduje přímý kontakt pedagoga a žáka Výchova v širším slova smyslu -- výchova a vzdělávání, edukace. Výchova v užším smyslu- výchova ve složkách (estetická, mravní, rozumová, pracovní, tělesná, ekologická...). Působení intencionální- záměrné Působení funkcionální- nezáměrné, bezděčné, spontánní Literatura: Bertrand, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998, s. 160... Helus, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004, s. 47. Illich, I. Odškodnění společnosti. Praha, Slon, 2001.Kučerová, S. Chybná východiska a mylné předpoklady antipedagogiky. In: Pedagogická orientace 2, 1999, s. 100-105. Pařízek, V. Obecná pedagogika. Praha: SPN, 1991. Prokop, J. Černá anti-pedagogika. In: Pedagogická orientace 3, 1998, s. 2-13. Rýdl, K. Tradice a současnost alternativního pedagogického hnutí v ČSFR a ve světě. Prešov,1992. Rýdl, K. Inovace školských systémů. Praha: ISV, 2004, s. 37, 257. Schoenebeck, K. von. Škola s přívětivou tváří. 2001. Singule, F. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha: SPN, 1992, s.28-32. Štverák, V. Obecná a srovnávací pedagogika. Praha: Karolinum, 1999. Václavík, V. Cesta ke svobodné škole. Hradec Králové: Gaudeamus, 1995. Vorlíček, Ch. Úvod do pedagogiky. HaH, 2000.