Tréninkové terénní středisko výchovy a vydělávání Pro trvale udržitelný život Botanická zahrada MU - pozemek PedF -- katedra biologie Vinohrady 100, Brno 639 00, tel. 05/47 21 37 08 VÝUKOVÉ PROGRAMY -- VÝSTAVA "BAREVNÝ PODZIM" Informace pro studenty: Organizační forma výuky: exkurze a skupinová výuka ve specializovaném pracovišti pro studenty PedF MU a žáky nižších roč. gymnázií, SpŠ, SŠ, ev. MŠ Cíle výuky: - poznávání přírodnin a nářadí -- podzim /uživatelské a odborné názvy/ - inspirace pro vlastní seminární práci- výukový program /jarní semestr/ - alternativní forma pedagog. praxe: přímá práce studentů se žáky v přírodě Vyučovací metody: výklad a rozhovor s demonstrací, pozorování, beseda s odborníky z praxe, práce s odbornou literaturou, nácvik vybraných učitelských dovedností, prověřování a hodnocení vědomostí a dovedností z prvouky, přírodovědy, biologie, praktických činností-pěstitelství a aplikované biologie Didaktický cíl: opakování a rozšiřování znalostí o přírodninách a vztazích v přírodě, sebereflexe vlastních vědomostí a dovedností v porovnání s ostatními žáky a studenty, pozorování ve formě určování, motivace pro další výuku, utváření kladného vztahu k přírodě Metodika: 1. Samostudium: Ve středisku se od studentů očekává samostatná příprava na cvičení !!! Studentům jsou zde poskytovány základní informace, literatura a podmínky pro studium v interiéru i v terénu !! Do střediska je možno přijít denně od 7.00 hod. -- 18.00 hod., do studovny lze vstupovat dle rozvrhu, tzn. v době, kdy zde neprobíhá výuka! (Je však nutno svůj záměr předem nahlásit zahradníkům, kteří zde mají v odpoledních hodinách pro potřeby samostudia služby.) !!! tel.: 547 21 37 08 Studenti jsou seznámeni s prostředím výstavy 14 dnů před jejím zahájením. Mají denně možnost tento výukový program pro samostatnou přípravu najít na IS ( e-learning předmětu) ), zapůjčit si ve středisku, ev. si jej zde ofotit pro vlastní domácí přípravu. Stanoviště výstavy jsou nainstalována den před jejím zahájením a od studentů se očekává, že se s nimi detailně seznámí minimálně 1 hod. před příchodem dětí.. 2. Práce studentů s dětmi v terénu: A. Studenti se přihlásí vedoucímu cvičení v době , kdy se zapsali na samostudium, zkontrolují si čas, kdy se má dostavit třída, kterou si předem vybrali, nahlásí vyučujícímu zda si přejí s dětmi pracovat za doprovodu jejich pedagogů, či samostatně , a jsou povinni min. 15 min. předem být připraveni na příchod dětí. B. Studenti si mohou své věci odložit ve vymezeném prostoru! V šatně žen je mimořádně nainstalováno stanoviště a šatna mužů slouží jako hygienické zázemí dětí. Pracovna Ing. Jedličkové se v průběhu výstavy stává pracovnou studentů, zde se mohou studenti na výuku připravovat a občerstvit. Neslouží jako šatna! V tomto omezeném prostoru se může sejít i 15 studentů! C. Studenti sledují příchod škol do areálu, své děti přivítají u vchodu do střediska. V případě, že se do střediska dostaví více škol současně, studenti děti přivítají před vchodem a rozdělí se na stanoviště tak, aby na jednotlivých stanovištích byla vždy jedna skupina. D. Pedagogický doprovod studenti přivítají, pozvou na individuální prohlídku prací na učebně, domluví si pravděpodobnou délku práce s dětmi a odešlou k pokladně ( vchod do budovy pro zaměstnance). (Vstupné za výukový program: děti 5 kč, studenti MU a ped. Doprovod zdarma, rodiče a veřejnost vstupné dobrovolné!) Peníze budou použity na zajištění akce, vybavení střediska a pro výuku! E. Nedoporučuji spojovat více skupin pro výuku v terénu, děti využívají anonymitu ve velkých skupinách a práce je velmi náročná! F. Studenti sami, podle věku dětí a podmínek, volí vhodná stanoviště, jejich pořadí a metodu výuky. Studenti jsou povinni s dětmi dodržovat bezpečnostní předpisy a řád střediska, jejichž znalost potvrdili podpisem. G. Délka práce s dětmi ve středisku nesmí přesáhnout 90 min!! Kromě práce v terénu je do této doby zahrnut i čas, kdy jsou děti: 1. Informovány o soutěži, která probíhá na výstavě "O nejlepšího aranžéra výstavy Barevný podzim 2001" - jsou motivovány pro práci dětské poroty, tzn. dostanou 1 hlasovací lístek (barevný) - mají možnost si prohlédnout vystavené práce a na lístek zapsat číslo pouze jedné z vystavených prací , lístek vhodí do hlasovací bedny. 2. Student s dětmi navštíví "prodejnu ve skleníku", kde si děti mohou zakoupit rostliny na aranžování nebo drobné rostliny pro pěstování . 3. Student s dětmi provede zopakování a vyhodnocení práce ve středisku, rozloučí se s nimi a předá je s ústním hodnocením jejich vyučujícímu. H. V okamžiku, kdy děti opustí se svými pedagogy areál střediska, studenti si vyzvednou svůj studentský hlasovací lístek (bílý), stávají se členy studentské poroty. Lístek, kam napsali zvolené číslo práce (může být i vlastní!), vhodí do hlasovací bedny. Zapůjčený program odloží v pracovně Ing. Jedličkové a cvičení je ukončeno! Přeji všem studentům příjemný pocit z práce s dětmi v terénu! Ing. Helena Jedličková VÝUKOVÝ PROGRAM -- VÝSTAVA "BAREVNÝ PODZIM" +-----------------------------------------------------------------------------------+ |UČEBNA V PŘÍRODĚ: - stanoviště č. 1 a 2 | +-----------------------------------------------------------------------------------+ STANOVIŠTĚ Č.1 Téma: ROZMANITOST PŘÍRODY, PŮDA (rozhovor motivační , heuristický, pracovní, upevňovací, shrnující) Základní životní podmínky : -abiotické: Světlo, teplo, voda, vzduch, živiny -biotické: Organismy a vztahy mezi nimi - vliv na přírodu -- výskyt a vývoj přírodnin, včetně člověka: METEOROLOGICKÁ A FENOLOGICKÁ POZOROVÁNÍ (světlo, teplo, vzduch, voda) - určení dne, měsíce, klimat. pásma, ročního období hlavní znaky v přírodě: (období zrání, sklizně a přípravy na zimu) - určení délky dne (den je krátký /11hod./:kvetou rostliny krátkého dne) - určení stavu počasí: charakteristika plného podzimu a "babího léta" - příroda živá a neživá, organismy volně žijící, pěstované a chované (společné určování přírodnin -- mechárium, záhony -- letničky, trvalky) vyvození pojmu rozmanitost přírody příklad pro 1.stupeň: - básnička "Podzim" Foukej, foukej větříčku, shoď mi jednu hruštičku ..... Kde rostou hrušky? (na stromě) Je to živý organismus? (ano) Čím a jak se živí strom? (voda a v ní rozpuštěné anorganické = neústrojné látky -- kořeny z půdy), Čím se živý člověk? (všežravec) Je závislý na půdě - jak? (jako konzument) PŮDA (viz. tabule-obrázky: složení půdy a půdní profil -- půdní typy Stůl č.1: "žížalí farma, půdní filmy" - vznik půdy, půdní druhy) vyvození významu půdy pro rozmanitost přírody a zdraví člověka ZAHRADA Co všechno pěstujete na zahradě? -- typy zahrad: (okrasné květiny, dřeviny, trávník = zahrada okrasná) (zeleninu, ovoce, pícniny = krmivo pro zvířata, květiny na sušení nebo na prodej = zahrada užitková) Na podzim pracujeme na zahradě -- JAK A PROČ? 1. sklízíme úrodu, 2. staráme se o půdu a připravujeme ji pro pěstování v příštím roce - jak? (rytí, orba=zlepšování struktury- provzdušňování - hnojení -- proč? (dodáváme do půdy látky , které jsme odebrali při sklízení úrody, nebo které byly vyplaveny vodou-humus) vyvození pojmů: hlína (hrnčířská), půda (na záhoně), zemina a substrát STANOVIŠTĚ Č.2 Téma: LETNIČKY A TRVALKY -- OKRASNÉ VÍCELETÉ ROSTLINY BYLINY A DŘEVINY -- OVOCNÉ A UŽITKOVÉ ROSTLINY Stůl č.1,2,3 (pozorování, rozčleňování, práce s přírodninami, rozhovor) Letničky = květiny, které v roce výsevu kvetou, vytvoří semena a v témže roce i odumírají. Patří sem i rostliny, které v teplých oblastech rostou jako trvalky, ale v našich podmínkách zpravidla nepřezimují. (viz. záhony a stůl č.1) Trvalky = okrasné rostliny, které na trvalém stanovišti vydrží několik let. Nepříznivé podmínky prostředí překonávají ve stavu vegetačního klidu. Byliny a dřeviny. Byliny - U některých nadzemní část každoročně odumírá a v půdě přezimují kořeny s pupeny nebo oddenky = PERENY - Některé jsou stálozelené = mají listy i přes zimu. (např. bergénie, čemeřice aj.) = JSOU JEDOVATÉ !!! (viz záhony) - vymezení pojmu bylina- dřevina na přírodninách (stůl č.2 -- jahodník - jabloň) (byliny mají stonek dužnatý, vegetační klid přežívají pomocí zásobních orgánů /kořeny, oddenky, hlízy, cibule/) dřeviny rostou více let, stonek dřevnatí, plně závislé na půdě - listy opadávají = rostliny opadavé, neopadávají rostliny neopadavé podle typu listů = jehličnany, listnaté rostliny - podle výšky koruny koruny na kmeni ( zdřevnatělém stonku) = keř(nemá kmen), strom (zákrsky, čtvrtkmeny, polokmeny, vysokokmeny) stůl č.2: - OVOCNÉ ROSTLINY, DŘEVINY A BYLINA (společně přikládejte plody k větvičkám) skupina: název plodu rodový název: -uživatelský: -botanický: ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- jádroviny: 1 = jabloň (Malus domestica) c = plod jablko - malvice odrůda: č.1 = Golden Delicious č.2 = Spartan 2 = hrušeň (Pyrus communis) d = plod hruška - malvice 3 = jeřáb (Sorbus aucapria) e = plodenství jeřabin -malvice může být i jeřáb černoplodý = Arónie (S. melanocarpa) 4 = kdouloň (Cydonia oblonga) f = plod kdoule - malvice 5 = mišpule (Mespilus germanica) g = plod mišpule - malvice peckoviny: 6 = třešeň (Prunus avium) i = plod třešeň - peckovice 7 = višeň (Prunus cerasus) j = plod višeň - peckovice 8 = slivoň (Prunus domestica) k = plod švestka, slíva, renklóda, mirabelka podle odrůdy - peckovice 9 = broskvoň (P. persica vulgaris) l = plod broskev - peckovice 10 = nektarinka (P. reticulata) m = plod broskev hladká - peckovice 11 = meruňka (P. Armeniaca vulgaris) a = plod meruňka - peckovice skořápkoviny 12 = ořešák (Juglans regia) a = plod ořech - peckovice 13 = mandloň (Prunus dulcis) = plod mandle - peckovice 14 = líska obecná (Corylus avellana) b = plod ořech - oříšek 15 = líska turecká (Corylus colurna) bobuloviny a drobné ovoce: 16 = rybíz červený (Ribes rubrum) n = plod bobule - plodenství 17 = rybíz černý (Ribus nigrum) m = -"- -"- rybíz meruzalka -- planá forma -- vhodná na podnož pro roubování 18 = maliník (Rubus idaeus) o = plod souplodí - souplodí peckovic 19 = ostružiník (Rubus fruticosus) p = -"- -"- 20 = malinoostružník (Rubus loganobaccus) r = -"- -"- 21 = angrešt (Ribes uva crispa) q = plod bobule - bobule 22 = josta (R.uva Crispa x R. nigra) -"- -"- 23 = borůvka kanadská (Vaccinium corymbosum) t = -"- -"- 24 = brusnice borůvka (Vaccinium myrtillus) -"- -"- 25 = réva vinná (Vitis vinifera) u = plod hrozen - plodenství bobulí - ovocná bylina: 26 = jahodník (Fragaria grandiflora) v = plod souplodí nažek na zdužnatělém květním lůžku stůl č. 3: - UŽITKOVÉ DŘEVINY = STROMY Jehličnaté stromy: 1 = jedle bělokorá 2 = smrk ztepilý 3 = smrk omorika 4 = smrk pichlavý -- stříbrný 5 = borovice lesní 6 = borovice černá 7 = borovice kleč 8 = borovice vejmutovka Listnaté stromy: dub letní dub zimní buk lesní habr jilm javor babyka javor mléč javor klen javor jasanolistý trnovník akát střemcha jírovec lípa bříza olše vrba jíva vrba bílá topol osika topol vlašský +-----------------------------------------------------+ |SKLENÍK: - stanoviště č.3 | +-----------------------------------------------------+ STANOVIŠTĚ Č.3 Téma: osivo, sadba (rozhovor s demonstrací -- čím se mohou rostliny rozmnožovat) - OSIVO = semena, plody (generativní rozmnožování) 1 = Aksamitník (Tagetes) 2 = Astra čínská (Callistephus chinensis) 3 = Hrachor vonný (Lathirus odoratus) 4 = semena zelenin 5 = semena obilnin 6 = Řepa burák (Beta vulgaris) -- plody - SADBA = všechny části rostlinného těla, kterými se může rostlina rozmnožovat vegetativně (nepohlavně) - OKRASNÉ: VYTRVALÉ BYLINY -- PERENY (společně si prohlédněte a pojmenujte pomocí kterých orgánů přežívají vegetační klid a čím se množí vegetativně) 1 = kosatec (Iris) = cibule, oddenky 2 = sněženka jarní (Galanthus nivalis) = cibule -- cibuloviny 3 = hyacint--hybridy (Hyacinthus) = cibule -- cibuloviny 4 = bledule (Leucojum) = cibule -- cibuloviny 5 = narcis-hybridy (Narcissus) = cibule -- cibuloviny 6 = tulipán-hybridy (Tulipa) = cibule -- cibuloviny 7 = modřenec (Muscari) = cibule -- cibuloviny 8 = lilie (Lilium) = cibule -- cibuloviny 9 = begónie hlíznatá (Begonia tuberhybrida) = hlízy -- cibuloviny 10 = mečík (Gladiolus) = hlízy -- cibuloviny 11 = jiřina (Dahlia) = hlízy -- cibuloviny 12 = chryzantéma (Chrysanthemum) = kořeny = dělení trsů 13 = hvězdnice,astra (Aster) = kořeny = dělení trsů 1 = cibule - cibule kuchyňská 2 = hlízy - lilek brambor 3 = oddenky - kosatec 4 = dělení trsů - pažitka 5 = viviparie = živorodost - náduť 6 = sazenice - salát 7 = řízky stonkové - pelargonie řízky kořenové - křen řízky listové - tenura 8 = šlahouny - zelenec, jahodník 9 = hřížení -rybíz = zakořeňují stonky matečné rostliny 10 = rouby, očka - ovocné dřeviny Prodej a nákup "sušin, na aranžování", bylinek, suculentů a pokojových rostlin doporučujeme až po zhlédnutí celé výstavy!!! +------------------------------------------------------------+ |FÓLIOVNÍK: stanoviště č.4,5 | +------------------------------------------------------------+ STANOVIŠTĚ Č.4 Téma: OKRASNÉ ROSTLINY DVOULETÉ (pozorování) V prvním roce vytvářejí vegetativní orgány, v druhém roce generativní. Mohou se rychlit a kvetou v prvním roce. pomněnka lesní (Myosotis sylvatica) hvozdík bradatý (Dianthus barbatus) maceška zahradní (Viola wittrockiana) sedmikráska chudobka (Bellis perennis) zvonek zahradní (Campanula medium) jedovaté : starček, náprstník STANOVIŠTĚ Č.5 Téma: ZÁKLADNÍ ŽIVOTNÍ PODMÍNKY -- RYCHLENÍ ODRŮDA -- DRUH ROSTLINY JEDOVATÉ, ALERGENNÍ, OCHRANNÉ (motivační rozhovor, pozorování) - základní životní podmínky -- (světlo, teplo, voda, živiny, vzduch) rychlení rostlin = (umělé vytváření základních životních podmínek) dělení rostlin podle nároků na životní podmínky: např.: (rostliny teplomilné -- lilek, chladnomilné -- pór) s dlouhou vegetační dobou (cuketa) = hlavní plodina s krátkou vegetační dobou (ředkvička, salát) = následná plodina náročnost na živiny -- I, II, III trať = pěstování rostlin po vyhnojení (lilek -- I.trať, salát -- II.trať) - druh, odrůda, šlechtění (viz. agrotechnický pokus) odrůda = kultivar = rostliny téhož druhu s podobnými morfologickými a pěstitelskými vlastnostmi, lišícími se např. barva a velikost květů, plodů, výškou rostliny, délkou vegetace aj. šlechtění = obor, jehož cílem je zušlechťování rostlin = udržovací šlechtění - udržování dobrých již vyšlechtěných vlastností = novošlechtění -- vytváření nových odrůd - v přírodě planě rostoucí druhy (druhový název př. brukev zelná) člověk záměrně vyšlechtil -- vznikly nové odrůdy i druhy př. brukev zelná -- kedlubna, květák, zelí, kapusta, ředkvička setá- odrůdy "Rampouch-bílý, Korál-červený, Helios-žlutý aj. ROSTLINY JEDOVATÉ, ALERGENNÍ, OCHRANNÉ ROSTLINY JEDOVATÉ, ALERGENNÍ: - tabák, durman, okrasné cibuloviny aj. ROSTLINY OCHRANNÉ: - biologická ochrana: levandule, bazalka, majoránka -- proti mšici aksamitník -- proti nežádoucímu hmyzu pažitka, pór -- proti slimákům a květilce aj. +--------------------------------------------------------------------------+ |SKLAD,NÁŘAĎOVNA: stanoviště č.6,7 | +--------------------------------------------------------------------------+ (do interiéru nevstupovat, pouze nahlédneme) STANOVIŠTĚ Č.6 Téma: ZAHRADNÍ NÁŘADÍ - společné pojmenování zahradního nářadí nářadí pro zpracování půdy: 1 = rýč, 2 = rycí vidle, 3 = vidle, 4 = kolečko, 6 = vědro, 7= tažná motyka, 8 = plecí motyka, 9 = krátká motyčka -- pro pletí kopací a tažná, 11 = kypřič (drápky), 12 = hrábě, plečka -- není nářadí pro výsev a výsadbu: ze skleníku: 14 = výsevní misky, 15 = výsevní lopatka, 16 = řádkovač, 17 = deska na utužení půdy, 18 = mlhovka, 19 = konvička na zalévání, 20 = jmenovky do výsevních bedniček, 21 = síto, na záhonech: 22 = řádkovač -- znamenák, 23 = šňůra k vyznačení řádků, 24 = prkno na výsevy, 25 = lihový popisovač, 29 = postřikovač -- není, 30 = kolík na vysazování, 31 = lopatka na vysazování, 32 = různé typy fólií -- porofólie, černá fólie, mulčovací f., zateplovací f. aj., nářadí na ošetřování rostlin během vegetace: 33 = zahradnické nůžky, 34 = očkovací nůž, 35 = roubovací nůž, dále není vystaveno: pilka, strunová sekačka na trávník aj. nářadí pro sklizeň: žebřík, koště, hák na koš, trhač ovoce, bedničky není vystaveno STANOVIŠTĚ Č.7 Téma: PLEVELNÉ ROSTLINY (motivační rozhovor s demonstrací, odplevelování -- práce ve skupinách - soutěž) JEDNOLETÉ -- jarní: 1 = drchnička rolní, 2 = hořčice rolní, 3 = rdesno ptačí, 4 = laskavec ohnutý, 5 = lebeda, 6 = merlík, 7 = pěťour, - ozimé: 8 = blín černý, 9 = penízek rolní, 10 = kokoška pastuší tobolka, 11 = ptačinec žabinec, 12 = hluchavky, 13 = mák vlčí DVOULETÉ A VÍCELETÉ - množí se hlavně generativně -- semeny: 14 = smetanka lékařská, 15 = šťovík kadeřavý - množí se vegetativně i generativně: - šlahouny : 16 = mochna husí, 17 = pryskyřník plazivý - oddenky: 18 = pýr plazivý, 19 = podběl - kořenovými výběžky: 20 = pcháč oset, 21 = svlačec rolní +-------------------------------------------------------------+ |ZÁHONY: - stanoviště č.8,9,10 | +-------------------------------------------------------------+ ZÁHONY -- POZOR! JE PO SKLIZNI, PŘIPRAVUJÍ SE NA DALŠÍ ROK! ÚRODNOST PŮDY LZE OVLIVNIT: správným hnojením správným zaléváním správným zpracováním STANOVIŠTĚ Č.8 Téma: ZELENINA TEPLOMILNÁ a některá CIBULOVÁ ZELENINA, - JE PO SKLIZNI ZELENINA JE ULOŽENA, NALOŽENA, USUŠENA A JINAK ZPRACOVÁNA Listová zelenina: celer řapíkatý, celer naťový, štěrbák endikvie, polníček, zelí pekingské a čínské, salát letní, salát zimní, listový, hlávkový, čekanka salátová, špenát setý, mangold chřestový, Plodová zelenina: lilek jedlý -- baklažán, rajče -- masité, salátové, koktejlové, žluté, aj. keříčkové -- tyčové, F1, paprika zeleninová, p. kořeninová žlutá, červená, zelená aj. okurka -- nakladačky, salátovky, zucchiny, tykev dýně Goliáš, patizon Košťálová zelenina: kapusta kadeřavá -- kadeřávek (Brassica oleracea var. acephala) kapusta růžičková (Brassica oleracea var. gemmifera) zelí hlávkové (Brassica oleracea var. capitata) brukev raná (Brassica oleracea var. gongylodes) -- raná, pozdní, modrá, gigant květák (Brassica oleracea var.sabauda), brokolice, tuřín aj. Kořenová zelenina: černý kořen (hadí mord španělský), pastinák setý, mrkev setá, petržel kořenová zahradní, ředkvička, ředkev bílá (černá) červená řepa salátová. (cukrovka, krmná), celer Lusková zelenina: bob jedlý, sója, hrách setý, fazol tyčkový, keříčkový, čočka Cibulová zelenina: cibule kuchyňská (Všetana, Carmen, Německá bílá aj.) šalotka salátová, pažitka pobřežní, pór setý, česnek kuchyňský STANOVIŠTĚ Č.9 "BABIČČINA ZAHRÁDKA" -- permakulturní záhon: Téma: LÉČIVÉ ROSTLINY, BYLINKY, KOŘENÍ (rozhovor s demonstrací -- podle obraz. mat. co se kdy a proč sbírá) Bylinky: reveň kadeřavá -- rebarbora, brutnák, majoránka, pažitka aj. Koření: kopr vonný, fenykl obecný, koriandr, křen aj. Léčivé rostliny: angelika, kozlík, heřmánek, sléz, oman aj. Jedovaté léčivé rostliny: durman, skočec, routa, hlaváček, náprstník aj. STANOVIŠTĚ Č.10 Téma: POLNÍ PLODINY JE PO SKLIZNI ! - na záhonech zůstaly pouze zbytky rostlin strniště, - po podmítce vyklíčily a do vegetační fáze růstu vyrostly plevele, půda se zpracovává - hnojíme zeleným hnojením -- viz. č. 9,10,11,13 1 = ječmen obecný 2 = pšenice obecná 3 = kukuřice setá 4 = oves setý 5 = žito seté 6 = proso seté 7 = pohanka jedlá 8 = lilek brambor řepa burák krmná, cukrovka 9 = řepka olejka 10 = hořčice bílá 11 = mák setý 12 = sója lušteninatá 13 = bob obecný 14 = vikev 15 = hrách setý, rolní=peluška 16 = len setý 17 = tolice vojtěžka 18 = jetel luční červený 19 = slunečnice roční +--------------------------------------------------------------------+ |PŘED BUDOVOU -- stanoviště č. 11 | +--------------------------------------------------------------------+ STANOVIŠTĚ Č. 11 Téma: OKRASNÉ DŘEVINY, BONSAJE (motivační rozhovor s demonstrací, společné pojmenování rostlin) Listnaté dřeviny -- keře: 1 = bez černý, bez chebdí, bez hroznatý 2 = pámelník 3 = ptačí zob 4 = mahonie cesminolistá 5 = cesmína ostrolistá 6 = břečťan popínavý 7 = skalník vodorovný 8 = vistárie, štědřenec převislý 9 = zimostráz 10 = plamének 11 = růže šípková 12 = kdoulovec 13 = dřišťál 14 = hloh 15 = hlohyně Jehličnaté dřeviny -- conifery 18 = jalovec 19 = zerav západní (Thuje) 21 = tis +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |HLAVNÍ BUDOVA -- ŠATNA DÍVEK -- stanoviště č.12 | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ STANOVIŠTĚ Č. 12 Téma: POKOJOVÉ ROSTLINY (motivační rozhovor s demonstrací, ukaž, které rostliny máme ve škole) Pokojové rostliny jsou rostliny, které nemůžeme během celého vegetačního období pěstovat ve volné půdě. V našem podnebí je přechodně nebo trvale pěstujeme v uzavřených prostorech, kde musíme zajistit podobné životní podmínky, jaké měli rostliny ve volné přírodě. Jsou to většinou rostliny tropického a subtropického pásma. Pokojové rostlinyy okrasné listem Pokojové rostliny okrasné květem Tučnolisté suculentní rostliny Kaktusy Pokojové rostliny jedovaté, alergenní a léčivé +-----------------------------------------------------+ |UČEBNA -- stanoviště č. 13 | +-----------------------------------------------------+ STANOVIŠTĚ Č. 13 Téma: Aranžování -- SUCHÉ ROSTLINY (pozorování, které pomůcky k aranžování poznáte?) Výstava z prací studentů III. roč. učitelství 1.st. ZŠ a studentů III. roč. VVP kombinace Bi-Z, CH, Tv, Fj, Rv, M aj. Součástí výstavy jsou i ukázky materiálů a pomůcek, kterých se při aranžování používá, způsobů sušení rostlin a ukázek rostlin vhodných k sušení a aranžování. V tomto prostoru probíhá soutěž "O nejlepšího aranžéra/ku PedF MU pro rok 2004 na výstavě Barevný podzim" Porota dětská, studentská, učitelská, odborná Lístky: barevné bílé šedé červené +---------------------------------------------------------------+ |STANOVIŠTĚ Č.14 POKLADNA | +---------------------------------------------------------------+ Vstupné pro žáky - 5,- Kč (příspěvek na nákup materiálů a zajištění dalších výstav s přírodopisnou tématikou) Vyučující a studenti -- vstup volný WC pro žáky -- ŠATNA MUŽI Kolektiv pracovníků katedry biologie -- pracoviště Kejbaly přeje všem návštěvníkům výstavy mnoho příjemných zážitků a získání inspirujících nápadů. Studentům hodné a zvídavé děti a žákům příjemné a schopné studenty -- budoucí učitele. Ing. Helena Jedličková a pracovníci zahrady studenti PedF MU