III. TYPOLOGIE PEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY A) Diagnostika neformální -- mikrodiagnostika - průběžné diagnostikování: vědomostí, dovedností, názory, představy, postoje, přesvědčení, disciplína, psychomotorické dovednosti, postavení žáka v kolektivu...Implicitní, skryté. Je možné dělat zásahy okamžitě v průběhu výuky. Mojžíšek to nazývá jako mikrodiagnostikování (krátké) -- v průběhu výuky. Zelinková toto nepokládá za diagnózu. ! Doporučení: občas si udělat drobnou poznámku, záznam o dítěti, které nás překvapilo... (lístečky, sešit, portfolio...) Diagnostika formální: jasně ohraničená diagnostická situace v určitých etapách vyučování. Existuje o ní zápis, záznam, používá specifické metody. Explicitní, navenek s projevující. Pedagogický zásah není možné udělat okamžitě po diagnostikování, ale s odstupem, až se údaje zpracují (diktát, test, písemka,...)(GAVORA, 2001)[1] Kdo se na diagnostice podílí: učitel, kolegové, psycholog, lékař, jiní odborníci... B) Formativní diagnostikování: pomáhá učitelovi při formování žáka. Slouží mu jako zpětná vazba o jeho práci. Na jeho základě dělá učitel opatření. Sumativní diagnostikování: cílem je zjistit dosaženou úroveň žáka za určité období (zpravidla na konci určité etapy vyučování). Sumarizuje informace o žákovi. Formálně se zpravidla vyjadřuje známkou, body, slovy... C) Normativní -- výsledek jedince je srovnáván s výsledky reprezentativního vzorku populace ve stejné zkoušce. Srovnání mezi vrstevníky. Odpovídá na otázku, zda dítě dosahuje úrovně svých vrstevníků. Slouží spíše potřebám společnosti, posuzování možností studia, k přechodu na náročnější typ školy... Kriteriální -- jde o srovnání s vnějšími měřítky, s objektivně vymezenými úkoly (zvládá psaní i,y...) Individualizovaná -- srovnávání dítěte pouze ve vztahu k sobě samému, bez porovnávání s vrstevníky. Sleduje se dosažená úroveň za určitý časový úsek. Nutné u dětí handicapovaných, talentovaných, neúspěšných. Pracuje s definováním úspěchů, pozitiv jedince... Diferenciální -- slouží k rozlišení obtíží, které mohou mít stejné projevy, ale různé příčiny. Např. nekázeň a zvýšená pohybová aktivita dítěte mohou být projevem jak ADHD, tak nesprávného výchovného vedení nebo obojího. Přístup k diagnostikování Edumetrický -- používá kvantitativních metod (čísla, testy...) Kazuistický -- zaměřuje se na jeden případ. Cílem je kvalitativní posouzení případu. Kazuistika = případová studie -- podrobný popis případu (zahrnuje i výsledky kvantitativních metod). ------------------------------- [1] [1] GAVORA. P. Diagnostikovanie a hodnotenie žiaka vo vyučovaní. In. KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. s. 233.