Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky Mgr.Jana Kratochvílová, Ph.D. Sebepojetí dítěte Sebepojetí dítěte Zahrnuje aspekty (Čáp, Mareš. Psychologie pro učitele, s. 168-174) n Biologické, psychologické, sociální (moje tělo a somatické vlastnosti -- psychické vlastnosti -- příslušnost k soc. skupinám n Časové -- jednotu minulého vývoje, přítomného okamžiku a budoucího vývoje n Poznávací, emočně-hodnotící, volní -- jaké mám o sobě názory, jak se hodnotím, jak jednám n Jednotící moment v mém prožívání událostí a vlivů, které na mě působí -- události mého života a jednotící moment mého vlivu -- co já dělám Sebepojetí dítěte Poznávací aspekty já, sebepojetí Jak sám sebe vidím, za koho se považuji. n Jaký jsem? -výčet vlastností tělesných i psychických n Co umím, dovedu? -- v kterých činnostech dosahuji dobrých výsledků n Kam patřím? Sebepojetí dítěte Emočně-hodnotící aspekty já --sebehodnocení § Závisí na tom, jak jedince hodnotí druzí a jak ho hodnotí skupiny, kam patří. Rogers: "Člověk naléhavě potřebuje, aby druzí měli k němu kladný vztah a aby si na podkladě toho sebe samého vážil." Sebepojetí dítěte Volní, konativní, činnostní aspekty n Jak směřuji k cílům n Co dělám pro to, abych se přiblížil k ideálnímu já n O co usiluji n Jak zdolávám překážky Sebepojetí dítěte Sebepojetí dítěte Význam sebepojetí n Působí při rozhodování, ve volbě mezi možnostmi, mezi různými cíli, činnostmi... n Kontroluje a řídí činnost z hlediska cílů a hodnotových orientací Sebepojetí dítěte Diagnostika sebepojetí Posuzujeme jeho zralost a dimenzi. n Obsahová analýza prací žáků § Písemné práce "Kdo jsem já?", Kým bych chtěl být?", "Můj vzor", "Jak mě vidí ostatní" § Grafické práce --"jak se vidím?", "já v barvách" Sebepojetí dítěte Sebepojetí dítěte 3) Rosenbergova škála sebehodnocení (Čačka, 1997) -- Mám přinejmenším stejné důvody k pociťování vlastní důstojnosti jako většina ostatních. -- 1 -- 2 -- 3 -- 4 -- 5 -- Občas jasně pociťuji svoji neužitečnost až bezvýznamnost. -- Myslím, že má řadu dobrých vlastnosti. -- 1 -- 2 -- 3 -- 4 -- 5 -- Zdá se mi, že nemohu být u sebe na nic zvlášť hrdý. -- Myslím, že dokážu udělat mnohé věci dokonce lépe než ostatní. -- 1 -- 2 -- 3 -- 4 -- 5 -- Někdy si myslím, že jsem naprosto neschopný. -- Mám k sobě poměrně dobrý vztah. -- 1 -- 2 -- 3 -- 4 -- 5 -- Chtěl bych si sám sebe více vážit. -- Jsem s tím, čeho jsem již v životě dosáhl, vcelku spokojený. -- 1 -- 2 -- 3 -- 4 -- 5 -- Jsem vždy náchylný považovat se za neúspěšného člověka. 1 - úplný souhlas 2 - spíše souhlas 3 -- mezi příklonem a odmítnutím 4 -- spíše nesouhlas 5 -- naprostý nesouhlas Sebepojetí dítěte 4) Dotazníky § osobní autonomie § vlastní konstrukce 5) Rozhovory s žáky Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky Mgr.Jana Kratochvílová, Ph.D.