Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky Mgr.Jana Kratochvílová, Ph.D. Ústní zkouška Ústní zkouška Odpovědi n Volné odpovědi -- žák odpovídá na širokou otázku vcelku, učitel nezasahuje, analyzuje obsah dle kritérií n Plánovitě řízené -- dílčími otázkami. Zkouška sleduje zvládnutí struktury učiva, řešení problémových úloh, aplikaci. Zaměření na celek i části. n Kombinované odpovědi -- první část zkoušky volné samostatné odpovědi, další část řízena podle potřeby Ústní zkouška Na co dát pozor? n Sledovat vědomostní struktury i celek -- poznání v systému a v souvislostech n Může být spojena s praktickými činnostmi -- kresba, montáž, demontáž, řešení úloh... n Vyjít vstříc žákům - možnost "nebýt zkoušen" - být zkoušen v lavici - vzít si židli - kooperativní skupinová zkouška Ústní zkouška Ústní zkouška Negativa n Chudá myšlenková struktura (viz Bloomova taxonomie -- často zaměřena na poznatky, fakta...) n Velká časová náročnost n Nezapojení ostatních žáků n Subjektivita hodnocení, nízká míra objektivity n Nejsou formulována kriteria pro hodnocení n Strach, stres n Nerespektování indispozice žáka n Handicap pro děti s vadou řeči...(nesprávná výslovnost, koktavost...) n Učitelova indispozice Ústní zkouška Sebereflexe ústní zkoušky (videozáznam) n Co bylo tématem a cílem zkoušky? n Měla zkouška nějakou myšlenkovou strukturu? Kolik otázek zkoušky zjišťovalo jen zapamatování informací? n Jak byly formulovány úlohy zkoušky? Byly dostatečně srozumitelné, přesné, jednoznačné a pro žáky dosažitelné? n Byla zkouška pro žáky zajímavá? n Měla zkouška obtížnostní gradaci? n Dodávala zkouška slabším žákům odvahu, nebo je odrazovala? Zvyšovala jejich sebedůvěru? Mohla spíše zlepšit, nebo spíše zhoršit vztah žáků k předmětu? n Kolik času zkouška potřebovala a kolik informací poskytla učiteli? Ústní zkouška Plánování ústní zkoušky n Formulovat cíl zkoušky n Stanovit si scénář otázek ( i možných odpovědí) n Sledovat správnost, přesnost, srozumitelnost otázek n Zamyslet se nad úrovní zkoušeného -- taxonomie : nejen poznatky, ale i pochopení, aplikace, analýza, syntéza, hodnocení n Otázky seřadit od nejsnadnější po nejobtížnější n Maximálně 10 minut času Písemná zkouška Písemná zkouška Typy písemných zkoušek n Časově nenáročné -- "Pětiminutovky" postihují spíše vědomosti, zejména mechanické (násobilka, letopočty...) n Časově náročnější -- 15-30 minut postihují systémy i struktury poznatků Písemná zkouška Pozitiva § Časová úspora -- více žáků najednou § Umožňují zařadit úlohy rozličného charakteru (porozumění, aplikace, analýza, syntéza, hodnocení...) § Poskytují zpětnou vazbu učiteli o úrovni zvládnutí a pochopení § Vyhovují více žákům s obtížemi při komunikaci Učitelovo pojetí projektové výuky Zkušenosti studentů KPAV OU s tvorbou a realizací projektu Zásada: Zkoušíme to, co jsme naučili!!! Ústní a písemná zkouška n Literatura: n ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001. n MOJŽÍŠEK, L. a kol. Teoretické otázky pedagogické diagnostiky. Praha: Academia, 1987. n KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika n Pedagogická diagnostika 93. Sborník referátů z mezinárodní konference. Ostrava: PdF, 2003. Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky Mgr.Jana Kratochvílová, Ph.D.