Diagnostický proces: Gavora,2001) 1. Plánování a organizování diagnostikování -(koho, kdy, jak, jak často, v jakém intervale diagnostikovat, zázemí, technické vybavení) a) diagnostikování vstupní b) diagnostikování průběžné c) diagnostikování výstupní 2. Diagnostická hypotéza Položíme si diagnostickou hypotézu - předpoklad, který orientuje činnost určitým směrem. Může být stanovená implicitně (v duchu) nebo explicitně. Cílem je hypotézu potvrdit nebo vyvrátit. 3. Sběr a zpracování diagnostických údajů (dat) a) Je to jádro diagnostického procesu b) Práce v terénu s použitím diag. metod a nástrojů c) Výsledek - zpracování a uspořádání údajů 4. Vyhodnocení a interpretace diagnostických údajů 5. Stanovení diagnózy = nález, zjištění stavu, je výsledkem diagnostického procesu. Vzniká na základě porovnání aktuálního stavu žáka se stavem požadovaným - kritériem, normou, cílem učitele...). Na konci diagnózy se konstatuje soulad, nesoulad s kritériem... 6. Pedagogické opatření, zásah, intervence (mnoho možností: oprava chyby, opětovné vysvětlení, další procvičení, použití dalších metod, motivace, přesun žáka...) 7. Vyslovení prognózy - odhalí se možnosti žáka, způsoby jeho zdokonalování a vyslovení předpokladu o dalším rozvoji. 8. Komunikace diagnózy - hodnocení směřuje k: a) žákovi b) s rodičům c) psychologovi, výchovnému poradci, učitelům Komunikace může mít různou podobu a rozsah. [1] GAVORA. P. Diagnostikovanie a hodnotenie žiaka vo vyučovaní. In. KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUP ALA, B. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. s. 233-257. ISBN 80-7178-585-7.