Diagnostika žáka Prvky pedagogického diagnostikování v systému Cíl pedagogické diagnostiky: ■ Zjištění úrovně rozvoje žáka pod vlivem výchovného působení W Učel diagnostikování ■ zjistit aktuální stav rozvoje žáka za podmínek výchovy ■ vyslovit závěr směřující ke změně ■ zjistit nejen nedostatky, zaostávání, chyby, potíže... ale i ■ identifikovat kladné vlastnosti, rezervy, potenciality a možnosti rozvoje Předmět diagnostikování Složky osobnosti žáka: Kognitivní vlastnosti (pozornost, paměť, myšlení, rozsah vědomostí, úroveň dovedností, životní zkušenosti žáka, učební styl žáka, tvořivost, úroveň komunikace) S$] Afektivní vlastnosti (citová stabilita, zájmy, postoje, hodnoty, představy, úroveň motivace) Vlají Sociomorální vlastnosti (přesvědčení žáka, prosociální chování, pracovitost, disciplína, úsilí, zodpovědnost, dodržování pravidel) Jí Estetické vlastnosti (umělecký cit, vkus, výkony) 0*1 Psychomotorické vlastnosti (jemná motorika, šikovnost, fyzická zdatnost) -Vztahy mezi žáky ( sociální klima třídy) -Poruchy učení ( ve spolupráci s odborníky) -Poruchy chování (ve spolupráci s odborníky) Diagnostika žáka Prvky pedagogického diagnostikování v systému Cíl pedagogické diagnostiky: ■ Zjištění úrovně rozvoje žáka pod vlivem výchovného působení W P*r Učel diagnostikování ■ zjistit aktuální stav rozvoje žáka za podmínek výchovy ■ vyslovit závěr směřující ke změně ■ zjistit nejen nedostatky, zaostávání, chyby, potíže... ale i ■ identifikovat kladné vlastnosti, rezervy, potenciality a možnosti rozvoje Osobnost diagnostika Učitel, výchovný poradce, psychologové, lékaři, rodiče Diagnostické metody a postupy Pozorování: strukturované (poz. systém), nestrukturované Diagnostický rozhovor (zjišťování názorů, postojů, hodnot, představ...) Ústní zkouška - často používaná, následuje hodnocení a klasifikace., závisí na podobě otázky, dialog nebo monolog Písemná zkouška - vědomosti, ale i názory... Analýza produktů žáka - kresby, modely, listy, výrobky (portfolio) Testy vědomostí Speciální testy Odhalující poruchy učení Dotazník v Skálování Ke zjištění míry nebo intenzity vlastnosti Sociometrie Vztahy mezi žáky