V. Pedagogická diagnostika v systému Pedagogická diagnostika je dlouhodobý spirálově probíhající proces, který musí brát v úvahu všechny systémy, jež ovlivňují vývoj dítěte. Za nejdůležitější lze považovat: +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | Podmínky | Osobnost dítěte | Kompetence| | | | | |(sociální a | | | |výchovné) | | | |------------------+------------------------------------------------------+------------------| | |Zájmy | | | |Hodnotová orientace | | |Rodinné prostředí | | | | | | | | | | | | | | | | |Motivace Sebepojetí| | | |dítěte | | |Klima třídy, školy| | | | | | | | | |Hodnocení | | | Perspektivní |vzdělávacích | | |orientace |výsledků žáka, | | |Učební styl |znalostí, | |Sociální vztahy | |dovedností, | | | |postojů, hodnot | | | | | | |Temperament | | | | | | | | | | |Zájmové organizace|Motorika | | | | | | | |Úroveň koncentrace | | | | Tvořivost | | | | | | | | | | | | | | | | Rozumové | | | |schopnosti | | | | | | | | | | | | | | | | Zdravotní stav (minulost a | | | |současnost) | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Diagnostikování žáka Skupiny žáků, tříd Rodiny Podmínek výchovy a vzdělávání Diagnostický proces: (Gavora,2001)[1] 1. Plánování a organizování diagnostikování -(koho, kdy, jak, jak často, v jakém intervale diagnostikovat, zázemí, technické vybavení) a) diagnostikování vstupní b) diagnostikování průběžné c) diagnostikování výstupní 2. Diagnostická hypotéza Položíme si diagnostickou hypotézu -- předpoklad, který orientuje činnost určitým směrem. Může být stanovená implicitně (v duchu) nebo explicitně. Cílem je hypotézu potvrdit nebo vyvrátit. 3. Sběr a zpracování diagnostických údajů (dat) a) Je to jádro diagnostického procesu b) Práce v terénu s použitím diag. metod a nástrojů c) Výsledek - zpracování a uspořádání údajů 4. Vyhodnocení a interpretace diagnostických údajů 5. Stanovení diagnózy = nález, zjištění stavu, je výsledkem diagnostického procesu. Vzniká na základě porovnání aktuálního stavu žáka se stavem požadovaným -- kritériem, normou, cílem učitele...). Na konci diagnózy se konstatuje soulad, nesoulad s kritériem... 6. Pedagogické opatření, zásah, intervence (mnoho možností: oprava chyby, opětovné vysvětlení, další procvičení, použití dalších metod, motivace, přesun žáka...) 7. Vyslovení prognózy -- odhalí se možnosti žáka, způsoby jeho zdokonalování a vyslovení předpokladu o dalším rozvoji. 8. Komunikace diagnózy -- hodnocení směřuje k: a) žákovi b) s rodičům c) psychologovi, výchovnému poradci, učitelům Komunikace může mít různou podobu a rozsah. Diagnostika žáka Prvky pedagogického diagnostikování v systému +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |Cíl ped. diagnostiky: |§ Zjištění úrovně rozvoje žáka pod vlivem výchovného působení| | |---------------------------------------------------------------------| | | | | | | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |Účel diagnostikování |§ zjistit aktuální stav rozvoje žáka za daných podmínek | | |výchovy | | | | | |§ vyslovit závěr směřující ke změně | | | | | |§ zjistit nejen nedostatky, zaostávání, chyby, potíže...ale i | | | | | |§ identifikovat kladné vlastnosti, rezervy, potenciality a | | |možnosti rozvoje | |-----------------------+--------------------------------------------------------------------| |Předmět diagnostikování|Složky osobnosti žáka: | | | | | |Kognitivní vlastnosti (pozornost, paměť, myšlení, rozsah vědomostí, | | |úroveň dovedností, životní zkušenosti žáka, učební styl žáka, | | |tvořivost, úroveň komunikace) | | | | | | Afektivní vlastnosti (citová stabilita, zájmy, postoje, hodnoty, | | |představy, úroveň motivace) | | | | | | Sociomorální vlastnosti (přesvědčení žáka, prosociální chování, | | |pracovitost, disciplína, úsilí, zodpovědnost, dodržování pravidel) | | | | | | | | | | | |M2 Estetické vlastnosti (umělecký cit, vkus, výkony) | | | | | | | | | | | |Psychomotorické vlastnosti ( jemná motorika, šikovnost, fyzická | | |zdatnost) | | | | | |* Vztahy mezi žáky ( sociální klima třídy) | | | | | |* Poruchy učení ( ve spolupráci s odborníky) | | | | | |* Poruchy chování (ve spolupráci s odborníky) | |-----------------------+--------------------------------------------------------------------| |Osobnost diagnostika |Učitel, výchovný poradce, psychologové, lékaři, rodiče | |-----------------------+--------------------------------------------------------------------| |Diagnostické metody a |Pozorování: strukturované (poz. systém), nestrukturované | |postupy | | |-----------------------+--------------------------------------------------------------------| | |Diagnostický rozhovor (zjišťování názorů, postojů, hodnot, | | |představ...) | |-----------------------+--------------------------------------------------------------------| | |Ústní zkouška -- často používaná, následuje hodnocení a klasifikace.,| | |závisí na podobě otázky, dialog nebo monolog | |-----------------------+--------------------------------------------------------------------| | |Písemná zkouška -- vědomosti, ale i názory... | |-----------------------+--------------------------------------------------------------------| | |Analýza produktů žáka -- kresby, modely, listy, výrobky (portfolio) | |-----------------------+--------------------------------------------------------------------| | |Testy vědomostí | |-----------------------+--------------------------------------------------------------------| | |Speciální testy | |-----------------------+--------------------------------------------------------------------| | |Dotazník | |-----------------------+--------------------------------------------------------------------| | |Škálování - ke zjištění míry nebo intenzity vlastnosti | |-----------------------+--------------------------------------------------------------------| |Sociometrie |Vztahy mezi žáky | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Dvě roviny diagnostikování ve třídě Strategie a způsob diagnostikování učitele a jeho vzdělávací koncepce jsou spojené nádoby. Diagnostika učitele vychází z jeho určité vzdělávací koncepce, tuto koncepci manifestuje a posilňuje. Žáci odhalují učitelovy vzdělávací preference a svoje učení jim přizpůsobují. Pedagogické hodnocení má stavět na pozitivech žáka. Má se soustředit na podporu kladných vlastností, ne na vyžívání se v pátrání po jeho nedostatcích. Je třeba více hodnotit to, co žák pozná, co umí, než to, co nepozná, neví. ------------------------------- [1] GAVORA. P. Diagnostikovanie a hodnotenie žiaka vo vyučovaní. In. KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. s. 233-257. ISBN 80-7178-585-7.