Předmět pozorování[1] Tělesné zvláštnosti a projevy Pozorovaný si všímá všech vnějších pohybových a tělesných projevů -- mimika, gestikulace, chůze, držení těla, způsob pohybu -- rychlost... Výrazové projevy nás informují o temperamentu, vitalitě, svěžesti, únavě a dynamických stránkách osobnosti. Ve vnějších výrazových projevech se odráží aktuální stav člověka. Chování 1. pozorování žáka - sebe sama Můžeme vypozorovat jeho vztah ke svému zevnějšku, tělu, zdraví, k vlastnímu já, jeho sebevědomí. Pozorovat, jak mu záleží na svém vystupování, jak hodnotí sám sebe, jak mu záleží na hodnocení druhých. Posoudit úroveň jeho sebevědomí -- zdravé, podceňování, nedocenění. 2. pozorování sociálního chování Zaměřujeme svoji pozornost na: O/ potřebu sociálního kontaktu s druhými O/ potřebu vést, nechat se vést O/ účast na životě třídy O/ vztahy s druhými a) pozorování žáka ve výuce O/ pozornost žáka O/ soustředěnost O/ zájem o činnost, téma, plnění úkolu, učení se O/ vytrvalost O/ způsob učení se O/ aktivitu žáka O/ emocionální stavy O/ vztah k předmětu O/ úroveň myšlení O/ úroveň vyjadřování O/ šířku a hloubku osvojeného O/ navazování soc. kontaktů O/ požádání o pomoc O/ samostatnost b) pozorování žáka o přestávce O/ pohyb O/ komunikace O/ činnosti O/ vyhledávání kontaktu c) pozorování žáka mimo školu O/ ve volném čase, zájmových aktivitách O/ při akcích konaných školou d) pozorování žáka v náročných situacích -- neúspěch žáka, jeho zklamání, konflikt, trest, prohra Pozorování třídy -- vzájemné vztahy, celkové zaměření skupiny, vliv jednotlivců na činnost skupiny... -------------------------------