Kód: ZS1BP_ABIC III. roč. 2005/2006 PS UČITELSTVÍ pro 1. st. -- nový program Aplikované biologie cvičení /1 z -- bloková výuka (2 hod./týden, nebo 1 hod. + samostudium) sylabus cvičení TÉMA -- obsah: 19.9. Děkanské volno, dále z důvodu konání výstavy bude v blocích č. 1 -- 4 výuka každý týden. 21. - 26.9., 3. - 5.10., Výuka 1 hod./týden : 8.00 - 9.00 sk.A+F, 9.05 - 10.05 sk.D 10.10 - 11.10 sk. C 11.15 - 12.15 sk. B ,, blok č.: 1 Úvod . Učení o přírodě -- alternativní formy : vzdělávání a výchova pro TUR a zdraví (cv. 1,2) - Aplikovaná biologie ve studijním programu učitelství pro 1.st. ZŠ (obsah, stud.podmínky, 3 sem. práce= SP, literatura) dne: - zadání S1=Výukové programy - elektron. podoba(28.-30.11), SP č.2= "ARANŽOVÁNÍ PRO TUR"(4. - 6. 10), 19. 9.- 1. 10. povinně volitelná SP č.3: a,Esej:"Biologie pro život a zdraví", b, esej H. Librová , c, logo pro Kejbaly( 7. - 9.11) 2 hod./ týden - pokračování projektu:"BIOLOGIE PRO ŽIVOT a ZDRAVÍ- příprava na výstavu "Barevný podzim"-práce s žáky, S2=aranžování: materiál, základní pravidla, ukázky POZOR Výuka v terénu!! MFBP = PLNÝ PODZIM, SP -- Záhon z 2. roč.=příprava na výstavu -OŠETŘENÍ Diskusní téma: Vzdělávání pro TUR (TUŽ) - návaznost předmětů, alternativní metody, výuka v terénu blok č.: 2 ARANŽOVÁNÍ (alternativní forma výuky pro RVP ZV ) (cv. 3) poznávání rostlin vhodných na sušení a k aranžování. Tvorba a odevzdání SP 2=aranžování! dne - příprava na výstavu "Barevný podzim": výukový program, žáci - konzultace 3. 10. - 7. 10. 1hod./ týden + samostudium VP v zahradě Diskusní téma : Vzdělávání pro 21.stol. -- význam aranžování pro výuku na 1. st, ZŠ blok č.: 3 Příprava výstavy "Barevný podzim" ( problémové učení ) (cv. 4,5) - příprava stanovišť výstavy dne - ošetření záhonu, konzultace k SP2 , k VP a k práci s žáky na výstavě 10. 10. - 14. 10 2 hod./ týden diskusní téma: Význam organizace výstav z prací žáků na ZŠ pro veřejnost POZOR !!! Výuka v terénu za jakéhokoliv počasí (chladno, déšť) -- vhodné oblečení blok č. 4 : Realizace VÝUKOVÝCH PROGRAMŮ : výstava "Barevný podzim"- PŘÍMÁ PRÁCE S ŽÁKY (cv. 6,7 ) sebereflexe: biotopové zahrada - plevele a užitkové rostliny: léčivé rostliny, zelenina, okrasné rostliny: letničky, dne dvouletky, trvalky, pokojové a balkónové rostliny, sad- ovoce, pole - polní plodiny, les - dřeviny 17. 10. - 21. 10. - 2 hod./týden MFBP = POZDNÍ PODZIM !!!!! Diskusní téma: Využití školních zahrad, soutěže a lidových zvyklostí, ARANŽOVÁNÍ ve vzdělávání pro TUR POZOR !!! Výuka v terénu za jakéhokoliv počasí (chladno, déšť) -- vhodné oblečení!!! blok č.: 5 Diskuse: Biologické hospodaření pro TUŽ a zdraví, VP pro vzdělávání ve 21. stol. (cv. 7-8) - SP "Záhon"-sklizeň a vyhodnocení. Sebereflexe -- rozbor výsledků výstavy. dne: - základní pojmy: Biologické hospodaření pro TUŽ, permakultura 24. 10. - 4. 11. 2 hod./týden Diskusní téma: Vyhodnocení SP 2. roč.:VP, Záhon -- zkušenosti, náměty, výstava, , TUŽ - půda a zdravé potraviny. POZOR!!! Výuka v terénu za jakéhokoliv počasí (chladno, déšť) -- vhodné oblečení!!! blok č.: 6 Diskuse: Genetika pro 21. stol.: Genetické inženýrství = ohrožení biologické diverzity? (cv. 9 ) Zdravá příroda a zdraví člověka: Pěstování rostlin, chov zvířat -- biologické hospodaření a zdraví člověka dne: genetické inženýrství a biodiverzita, "Vitamínová zahrádka" --založení, odevzdání SP 3:esej - logo!, 7. 11. -- 18. 11.- 1 hod/týden+ samostudium (volitelně: Odkaz J.G. Mendela= Výuka v MUZEU (termín bude dohodnut) Diskusní téma : Pěstování a chov, šlechtění a genové manipulace-TUŽ? blok č. 0 volitelné: Adventní a vánoční vazba i aranžování (27.11- 1.adventní neděle) konzultace k SP, (cv. 10 ) - RVP - aranžování -Advent. Ukázky pracovních listů, metodik, výsledků, nabídek dne: odevzdání SP 1:Výuk.program elektronicky + texty 21. 11 - 25. 11. - MFBP = zima 3 hod/týden Diskusní téma: Advent a využívání lidových zvyklostí ve výuce na 1. st. ZŠ blok č.: 7 Diskuse: Využívání přírody pro ZDRAVÍ: Léčivé rostliny a drogy, Biotechnologie ,výroba a výživa (cv. 11 ) - Organismy ovlivňující zdraví člověka. Potraviny, živiny, potravinové doplňky a léčiva, drogy dne: - Biotechnologie. Koutek živé přírody na 1. st. 28. 11. -- 2. 12.- 1 hod/týden+ samostudium (volitelně: Léčivé rostliny = Výuka na Lék. Fak. (termín bude dohodnut) Diskusní téma : TUŽ - Pokojové rostliny do škol (Zdravá škola a zdraví člověka) blok č. 8 Diskuse: Kejbaly - AGENDA PRO BUDOUCNOST (cv. 12,13) prezentace S2 a S3 dne: program "Modré z nebe, Globe 5. 12. - 16. 12 - vyhodnocení předmětu -- aktivita "VINNÁ RÉVA" - zápočet Pozn.: Diskusní téma : Agenda pro budoucnost a primární vzdělávání . POŽADAVKY K ZÁPOČTU: Aktivní účast na cvičení S1=VÝUKOVÝ PROGRAM -- ZÁVĚR: dopracovat dle zkušeností z JS, opravit, el. podoba + 1x text S2=aranžování nebo vazba S3=Program "Environmentální vzdělávání - Biologie pro život a zdraví"- esej nebo logo Doporučená literatura: JEDLIČKOVÁ, H. a kol. (2003): Seznam rostlin. Studijní texty pro studenty učitelství pro ZŠ, Brno, IS MU JEDLIČKOVÁ, H. a kol. (2004): Aplikovaná ekologie. Studijní texty, Brno, IS MU e-learning VODÁKOVÁ, J. a kol. (1990): Pěstitelské práce. Praha: SPN ZIEGLER, V. a kol. (1999): Geologie a biologie pro studenty pedagogiky I. Stupně základních škol. Praha: ISV HEITZOVÁ, H . (1995): Pokojové rostliny. Praha: Svojtka a Vašut GREINEROVÁ, K.a kol.(1993): Zahrada po celý rok. Bratislava: Nezávislosť DOSTÁLEK, P. a kol. (2000): Česká biozahrada. Olomouc: Fontána OPLETAL, L. a kol. (1999): Rostliny pro zdraví. Praha: Aventinum, Jelínek, F. (1999): Nedoceněné bohatství. Praha, MŽP Rozšiřující literatura: MONTMORILLONOVÁ, B. (1996): Příroda den po dni . Praha: Svojtka a Vašut STEINBACH, G. (1996):Lexikon užitkových rostlin. Praha Primack, R. B. a kol. (2001): Biologické principy ochrany přírody, Praha, Portál Reichholf,J. (2002) : Žít a přežít v přírodě, Praha, Euromedia Group --knižní klub, Ikar Pike,G., Selby,D.: Cvičení a hry pro globální výchovu 1, Praha, Portál 2000 GAMERITH, W. (2000) : Naturgarten. Wien: Kol. (1993): Projekt WILD. Moraviapress, Břeclav