Vážení studenti, protože instrukce na cvičeních k tvorbě seminární práce METEOROLOGICKO -- FENOLOGICKÝ KALENDÁŘ nemuseli slyšet všichni studenti, vypracovali jsme je pro vás v tomto souboru! Upozornění: Doporučujeme všem studentům zálohovat si seminární práci - kalendář v elektronické podobě, protože s ní budeme pracovat minimálně tři další semestry! Budete TENTO ZÁKLAD potřebovat k dalším seminárním pracím ! - Jde o základ školní pomůcky KALENDÁŘ PŘÍRODY, který si v několika semestrech vytvoříte pro svoji praxi. (Naměřená data ve vaší škole můžete zaměnít za data námi naměřená a máte svůj kalendář pro školu nebo domácnost !) - Je základem pozorování i pokusnictví - povinné v základním vzdělávání, vhodný i pro osobní život a zdraví !! Při tvorbě seminární práce si vyberte počítačový program EXCEL 1 nebo EXCEL 2! DATA za r. 2005 máte v programu WORD, soubor 1 až 12 (leden----prosinec). Stará data v EXCELU nahradíte daty z r. 2005 (z WORDu), doplníte grafy o meteorologické značky počasí a svoje jméno, studijní program a vytisknete. Práce vám bude po kontrole vrácena ! A, POČÍTAČOVÝ PROGRAM -- EXCEL 1 = TISK KALENDÁŘE PO MĚSÍCÍCH POČÍTAČOVÝ PROGRAM (v EXCELu) = KALENDÁŘ - TISK PO MĚSÍCÍCH je jednoduchý, ale nedokonalý program pro tvorbu a tisk seminární práce: METEOROLOGICKO-FENOLOGICKÝ KALENDÁŘ. Potřebná data Z ROKU 2005 jsou v programu WORD-- soubor 1-12 (leden,.....prosinec). Program WORD 12x (leden až prosinec) = denní záznamy stavu počasí v r. 2005 Denní naměřené meteorologické hodnoty a pozorovaný stav počasí v měsíci (leden až prosinec) na Kejbalech (Brno, nadm. výška 300 m, kotlina V-Z) v roce 2005. POČÍTAČOVÝ PROGRAM - EXCEL=TISK KALENDÁŘE PO MĚSÍCÍCH Po vložení dat (minimální a maximální teploty z programu WORD: LEDEN---PROSINEC) do EXCELU ( list 1- 4), dokáže program zobrazit křivky minimálních, maximálních a průměrných denních teplot. NEUMÍ ZOBRAZOVAT METEOROLOGICKÉ ZNAČKY A FENOLOGICKÉ HODNOTY, změnit ROK! Pracovní postup: 1, Pozorováním porovnejte naměřená data vždy v určitém měsíci v r.2005 (v programu WORD) s daty staršími v programu EXCEL (list 1-4)! (Možno i srovnat data s rokem 2001, zapsaná v programu EXCEL 2) . Takto se začnete orientovat v problematice přírodovědných pozorování abiotických podmínek na Kejbalech a současně se seznámíte s používanými počítačovými programy! Zjistíte, že vám v EXCELU 1 chybí list 3 a některá data. 2, Tímto způsobem můžete porovnávat stav počasí na lokalitě Kejbaly= 300 m/m v různých letech, ale také zjistíte, která data máte nahradit a doplnit za rok 2005! (EXCEL1 list 1-4). VYTVOŘTE V EXCELU LIST 3 = list pro data červen, červenec, srpen! 3, NEZAPOMENˇTE V TABULCE GRAFŮ pro KAŽDÝ MĚSÍC ZMĚNIT ROK = zapsat rok 2005! (EXCEL leden---prosinec!! Takto zjistíte, že vám chybí měsíc SRPEN!! 4, V EXCELU1 vytvořte list grafů pro SRPEN, nezapomeňte zapsat funkce a instrukce pro přenos dat z tabulky dat (list 3), aby vám program vykresloval křivky minimální, maximální a průměrné teploty v listu SRPEN! 5, Doplňte v každém měsíci INDIKÁTOROVOU ROSTLINU pro pozorování fenologické fáze! ( Informace najdete v programu EXCEL 2 nebo na Kejbalech - viz. nástěnný kalendář na učebně.) 6, Doplňte v každém měsíci (EXCEL leden---prosinec) ROSTLINU MĚSÍCE (= modelová rostlina, vhodná pro pozorování vegetačního vývoje v daném měsíci na ZŠ) a roční období! ( Informace najdete v programu č.2 nebo na Kejbalech - viz. nástěnný kalendář na učebně.) 7, Po vytištění KALENDÁŘE studenti musí - ručně dokreslit meteorologické značky, - vypsat fenologické fáze a determinační rostliny pro určování nástupu fenologických fází - vypsat rostliny měsíce, jejichž vývoj je vhodný pro pozorování s žáky v daném měsíci. Informace najdete v programu č.2 nebo na Kejbalech - viz. nástěnný kalendář na učebně. Tento program je nedokonalý a studenti musí spoustu práce realizovat ručně! Záleží zde na tom, zda se STUDENTI ve skupinách dokáží domluvít a práci si rozdělí! Jedním z cílů seminární práce KALENDÁŘ je, aby se studenti učili spolupracovat! Bez této dovednosti nemůže české školsví, tvorba a realizace ŠVP ZV fungovat! Jde o SKUPINOVOU SEMINÁRNÍ PRÁCI, takže výsledek bude pro všechny studenty stejný a lze jej vkládat do studentské slohy e-learningu předmětu a kopírovat! Každý student odevzdá před zápočtovým testem svůj podepsaný kalendář ke kontrole, bude vám pro praxi vrácen! Pokud se studentům podaří program vylepšit, kontaktujte Ing. Jedličkovou - možnost finanční odměny! B, POČÍTAČOVÝ PROGRAM -- EXCEL 2=TISK KALENDÁŘE na STĚNU POČÍTAČOVÝ PROGRAM (v EXCELu) = KALENDÁŘ NÁSTĚNNÝ je složitější, ale stále JEŠTĚ nedokonalý program pro tvorbu a tisk seminární práce: METEOROLOGICKO-FENOLOGICKÝ KALENDÁŘ. Potřebná data Z ROKU 2005 jsou v programu WORD -- soubor 1-12 (leden,.....prosinec) Program WORD 12x (leden až prosinec) = denní záznamy stavu počasí v r. 2005 Denní naměřené meteorologické hodnoty a pozorovaný stav počasí v měsíci (leden až prosinec) na Kejbalech (Brno, nadm. výška 300 m, kotlina V-Z) v roce 2005. POČÍTAČOVÝ PROGRAM -- EXCEL2 = KALENDÁŘ NÁSTĚNNÝ Po vložení dat (minimální a maximální teploty z programu WORD: LEDEN---PROSINEC) do listu 1- 4 programu EXCEL 2, dokáže program zobrazit křivky minimálních, maximálních a průměrných denních teplot. UMÍ ZOBRAZOVAT METEOROLOGICKÉ ZNAČKY A FENOLOGICKÉ HODNOTY, je nutné je však "přetahovat myší". Pracovní postup: 1, Pozorováním porovnejte naměřená data (v programu WORD) vždy v určitém měsíci r.2005 s daty staršími v programu EXCEL 2(list 1 a 3)!) . Takto se začnete orientovat v problematice přírodovědných pozorování abiotických podmínek na Kejbalech a současně se seznámíte s používanými počítačovými programy! Zjistíte, že vám v EXCELU 2 nechybí žádný list , ale data jsou z r. 2001, měsíce nejsou řazeny od ledna. 2, Tímto způsobem můžete porovnávat stav počasí na lokalitě Kejbaly= 300 m/m v různých letech, ale také zjistíte, která data máte nahradit za rok 2005! (EXCEL2 - list 3). Přesuňte V EXCELU2 měsíce tak, aby pozorování a grafy byly leden až prosinec! 3, NEZAPOMENˇTE V TABULCE GRAFŮ ZMĚNIT ROK a jméno autora= zapsat rok 2005! 4, Najděte si INDIKÁTOROVOU ROSTLINU pro pozorování fenologické fáze! 5, Najděte si v každém měsíci (EXCEL leden---prosinec) ROSTLINU MĚSÍCE (= modelová rostlina, vhodná pro pozorování vegetačního vývoje v daném měsíci na ZŠ) a roční období! 6, Pro vytištění KALENDÁŘE studenti nemusí - ručně dokreslit meteorologické značky, stačí je přetáhnout myší! - vypsat fenologické fáze a determinační rostliny pro určování nástupu fenologických fází - vypsat rostliny měsíce, jejichž vývoj je vhodný pro pozorování s žáky v daném měsíci. Tento program je také nedokonalý a studenti musí stále spoustu práce realizovat ručně! Záleží zde na tom, zda se STUDENTI ve skupinách dokáží domluvít a práci si rozdělí! Jedním z cílů seminární práce KALENDÁŘ je, aby se studenti učili spolupracovat! Bez této dovednosti nemůže české školsví, tvorba a realizace ŠVP ZV fungovat! Jde o SKUPINOVOU SEMINÁRNÍ PRÁCI, takže výsledek bude pro všechny studenty stejný a lze jej vkládat do studentské slohy e-learningu předmětu a kopírovat! Každý student odevzdá před zápočtovým testem svůj vytištěný a podepsaný kalendář ke kontrole, bude vám pro praxi vrácen! Pokud se studentům podaří program vylepšit, kontaktujte Ing. Jedličkovou - možnost finanční odměny! jedlickova@ped.muni.cz