Autodiagnostický rozbor klasifikace a hodnocení "Za pedagogicky riskantní, až nevhodné je možno považovat klasifikační způsob (styl) s extrémním klasifikačním měřítkem, tj. přílišnou mírnost, ale především přehnanou přísnost" (Hrabal, 1988, s. 52) 3.1 Postupy analýzy klasifikace jako údaje o učiteli 1) porovnávání své klasifikace s požadavky, které jsou dány normou-vnitřní klasifikační řád 2) porovnávání vlastní klasifikace s klasifikací ostatních učitelů vyučujících týž předmět na stejném typu školy a s žáky podobné úrovně. Kritériem se stává empirická "kvazinorma". Celý postup má blízko po vnější formální stránce k hodnocení výsledků podle norem. 3) Sledovat se dá také rozptyl klasifikace, frekvence jednotlivých stupňů. Problematický je snížený rozptyl -- příliš kumulují známky na konci klasifikační stupnice nebo uprostřed. Snižuje to rozlišovací hodnotu známek a tím i motivační hodnotu. Příliš velký počet známek uprostřed klasifikační stupnice poukazuje na nerozhodnost, nediferencovanost vidění žáků, nejistotu, nejasnost kritérií 4) Stabilita známek -- průměru 5) Frekvence průběžné klasifikace 6) Výjimečná známka na rozdíl od ostatních předmětů -- pojetí žáka