Dotazník postojů k předmětům jako metoda zjišťování motivačního působení učiteleLvznikl fv 70. letech-Hrabal) Obsah: § dva /tři) uzavřené dotazy, na něž žák odpovídá v pětistupňové škále ke všem předmětům: a) Dotaz na oblibu (osobní) předmětu 1.velmi oblíbený předmět 2. oblíbený 3. ani oblíbený, ani neoblíbený 4. neoblíbený 5. velmi neoblíbený b) dotaz na obtížnost předmětu 1.velmi obtížný předmět 2. obtížný předmět 3. ani obtížný, ani snadný 4. snadný 5. velmi snadný c)dotaz na význam předmětu (na SŠ a VŠ ) podle J. Pelikána 1. velmi významný předmět 2. významný 3. zčásti významný 4. málo významný 5. nevýznamný Interpretace dimenzí dotazníku: Oblibou žák charakterizuje svůj emocionální vztah -- přitažlivost, oblíbenost, tendenci zabývat se činnostmi, které předmět vyžaduje, uspokojení z nich a tedy i směr a úroveň motivačních dispozic s pojených s předmětem. V zásadě může učitel své motivující působení považovat za tím úspěšnější, čím oblíbenější je jeho předmět. Hodnocení obtížnosti má orientačně osvětlit působení učitele v oblasti požadavků,obsahových, výkonových cílů předmětu. Jde o to zjistit, nedosahuje-li učitel popularity předmětu za cenu snížení požadavků. Údaj žáků o obtížnosti je jen orientační a relativní. Jde o prožívaný a pociťovaný rozdíl mezi možnostmi žáka a požadavky učitele. Relativita spočívá v tom, že žák většinou není schopen posoudit výši požadavků Význam předmětu se vztahuje na smysluplnost, užitčnost předmětu. Jsou schopni posoudit starší studenti. Optimální motivační působení naznačuje vysoká obliba ve spojení s vysokým prožívaným významem. Charakteristika vyučujícího, jehož předmět je velmi oblíbený a obtížný: