1 Pedagogické, psychologické a fyziologické aspekty výuky čtení a psaní Mgr. Veronika Najvarová Psaní Začátek školní docházky Předškolní příprava Přípravné období 2 Psaní Senzomotorická činnost Psychosomatické předpoklady Pro nevyzrálý organismus je to náročná činnost RVP ZV Co respektovat, k čemu přihlížet individuální zvláštnosti věkové zvláštnosti ­ osifikace kostí zápěstí ­ relativně ochablé drobné svalstvo ruky různý stupeň rozvoje funkcí spojených se psaním ­ stimulujeme jejich rozvoj ­ odhalujeme smyslové vady 3 postupně rozvíjíme jemnou, hrubou a grafomotoriku dětí čas názornost a aktivní přístup krátkodobá záměrná pozornost rychlá unavitelnost ­ využíváme motivace a rozmanitých psacích a pohybových cvičení Literatura Doležalová, J. Prvopočáteční psaní. HK, Gaudeamus,1998. 80-7041-938-5 Wildová, R. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha, PdF UK, 1998. 80- 86039-55-2 Havel, J. Výuka čtení a psaní na 1.st.ZŠ. Brno, Paido. Šupšáková, B. Písmo a písanie. Bratislava, UK, 1998. 80-223-1293-2