1 Jazyková příprava žáka na výuku čtení Mgr. Veronika Najvarová Etapy výuky prvopočátečnímu čtení 1. Etapa jazykové přípravy žáků na čtení Předslabikářové období 2. Etapa slabičně analytického způsobu čtení Slabikářové období 3. Etapa plynulého čtení slov Poslabikářové období 2 Analyticko-syntetická metoda Vychází z mluveného slova Hlásku vyvozujeme ze slova S vyvozenou hláskou spojujeme písmeno Čteme slabiky a slova, která toto písmeno obsahují Využíváme analýzu a syntézu Etapa jazykové přípravy žáků na čtení Předslabikářové období 3 Příprava na nácvik čtení a psaní Kultura mluvené řeči Rozvoj dechové techniky Rozvoj zrakového vnímání Rozvoj sluchového vnímání Rozvoj slovní zásoby Rozvoj grafomotoriky Kultura mluvené řeči Komunikativní funkce jazyka Srozumitelnost jazykových projevů Cvičení hlasová ­ posazení a znělost hlasu Cvičení artikulace. Formou her 4 Dechová cvičení Správný nádech ­ výdech, i v HV Cvičení nádechu Cvičení výdechu (zpomalení, prodloužení) Holka modrooká nesedávej u potoka, holka modrooká nesedávej tam. V potoce se voda točí, podemele tvoje oči, holka modrooká nesedávej tam! Hlasová cvičení a výrazové prostředky Rytmus Intonace Výška Dynamika Barva 5 Rozvoj artikulačních dovedností Zbavují žáky potíží s výslovností a vytváří správný průběh mluveného projevu Had, fouká vítr, sova, zlý pes, volání na kočku, tiše!, jede vlak... Cvičení jazyka, mluvidel a rtů Čištění zubů Olizování Mlaskání Špulení rtů Pískání Žvýkání 6 Hry k rozvoji artikulace Věnujeme pozornost i mimice a gestikulaci Hádka ­ per tuto, per tamto Rozhovory ­ smutné (ach ach, mň mň) veselé (cha cha, chi chi) zlé (bru bru) Na němého ­ výrazná artikulace Rozvoj zrakového vnímání Pohyb očí z leva doprava, shora dolů Ve vymezené době zachytit stále větší počet objektů Rozlišování prvků ve skupinách Pravolevá orientace Ovládání očních pohybů Optická pozornost, postřeh, diferenciace 7 Hry a cvičení - zrak Mozaiky Schovaná písmenka Dokreslování obrázků Spojování stejných tvarů Hledání rozdílů ­ na obrázcích, ve tvarech Kimovy hry Kimova hra 8 Co se změnilo? Co nám chybí? 9 Učebnice 1. Využívá učebnice cvičení k rozvoji zrakového vnímání? 2. Obměňují se cvičení? 3. Jaká cvičení jsou využívána? 4. Jakých ilustrací bylo využito? Rozvoj sluchového vnímání Cviční fonematického sluchu Rozlišování výšky tónů a zvuků Rozlišování hlásek nebo skupin hlásek Diferenciace podobných zvuků Určování síly zvuků 10 Hry a cvičení - sluch Co dělám? Kde je budík? Hra s krabičkami. Cink, cink! Návštěva lesa. Jakube, kde jsi? Hry k rozvoji hmatu Rozvoj jemné motoriky Mačkání papíru Vytrhávání Modelování Stříhání Navlékání Práce se stavebnicí Pískové stoly Výroba písmen z těsta, plastelíny 11 Hry a cvičení - hmat Co je v pytlíčku? Co je to? Poznej písmenko. Nemocná písmenka. Rozvoj intelektuálních schopností Hry s nároky na rozvoj myšlení Hádanky Hlavolamy Rébusy Skládanky Příběhy s otevřeným koncem Hry na odhalování vztahů podobnosti, nadřazenosti, seskupování Hry na rozvoj pozornosti Hry na rozvoj paměti Hry na rozvoj představivosti 12 Hry a cvičení - paměť Kdo si zapamatuje nejvíce? (kimova hra) Na zvědavého. Byl jsem v lese. Co mám rád. Šla babička do městečka. Hry k rozvoji pohotovosti a představivosti Právě naopak. Všechno lítá, co peří má. Kuba řekl. Je to pravda? Co tě napadne? ­ asociační řetězce 13 Hry k rozvoji pozornosti Co se změnilo? Dokresli, co chybí! Přihoříva. Barevná pohádka. Hledání rozdílů. Hry k rozvoji slovní zásoby Cvičení synonym Procvičování zdrobnělin Obrázková osnova Co se stalo? Co je v lese? Jaký je? Jako (metafory) 14 Kapsička Vklouzl klíček do vrátek, kluk oblékl kabátek. V kabátku je kapsička, v té kapsičce kulička. Vyvození hlásky a písmene 15 Vyvození hlásky a písmene Sluchem analyzujeme slova na slabiky a hlásky. ­ cvičení fonematického sluchu Znalost písmene jako grafického obrazu hlásky. ­ upevňujeme spojní hlásky a písmene Poznáváme čtyři tvary jedné hlásky. Procvičujeme postavení hlásek ve slově. Využívání nápovědných obrázků. Snažíme se o zapojení všech smyslů. Cvičení a hry Práce se skládací abecedou Přikládání písmen k obrázkům Přikládání písmen do mřížek Hledání obrázků k písmenu Přikládání písmen podle diktátu 16 Písmenkové pohádky Sklenářová, D. Vyvozujeme písmena pohádkami. fi Blug, 1994. Horník, L. Písmenkové pohádky. Praha, Pansofia. 1993. Hry na upevnění hlásek a písmen Písmenko nás probudí. Lovíme písmenka Rybník, listy, kuřátka, vagóny, ozdoby, obláčky, dárky, motýli, lodičky,... Co je to? (s náslovnou hláskou) Písmenko hledá své slovo. Na mazala Na mimozemšťany Morzeovka 17 Těžký úkol Jde Honzík smutně ze školy, Dnes dostal těžké úkoly. Kdopak mu, děti, radu dá, Co všechno na ­l (-k, -p, -s) začíná? Použitá a doporučená literatura Fabiálnková, Havel, Novotná. Výuka čtení a psaní na 1.stupni základní školy. Brno, Paido. 1999 Šubová. Pracovní listy pro počáteční vyučování čtení. Olomouc, VUP. 1998 Pokorná. Porovnej, dokresli, spojuj, rozlišuj, skládej. Praha, BLUG. 1994 Santlerová. 100 didaktických her ve výuce čtení a psaní. Brno, Spiesová. 1995 Kopecká. Abeceda. Brno, Datel. 1998