1 Kulturní, pracovní a hygienické návyky při vyučování čtení a psaní Mgr. Veronika Najvarová jejich vytváření a upevňování zabezpečují optimální výkon žáka předcházejí zvýšené únavě (z provádění neúčelných a namáhavých pohybů) zamezíme zhoršování činnosti smyslových orgánů a výskytu ortopedických vad týká se i úchopu psacího náčiní 2 Poloha těla při psaní Počáteční nácvik neprobíhá pouze v lavici: v stoje na podlaze Psaní do sešitu pouze v sedě v lavici Správné sezení v lavici Výška stolu a židle Židle Záporná distance Nulová distance Kladná distance Žák sedí na celém sedadle, mírně se opírá 3 Postavení částí těla Žák sedí uvolněně, kontrolujeme: nohy trup paže ­ předloktí a ramena hlavu Nácvik správného sezení učitel předvede sám (pomocí žáka, nástěnného obrazu) a komentuje žáci zkouší sezení kontrola polohy těla je provedena v tomto pořadí ­ nohy, trup, paže, hlava při opravování volíme různé metody 4 Držení psacího náčiní špetkové držení ­ tužku drží tři prsty ruky Nácvik správného držení psacího náčiní učíme se pojmenovávat prsty cvičíme špetku (,,Do ruky uchopím tužku, jako když držím za stopku hrušku.") držení tužky: učitel předvede správné držení tužky, komentuje žáci uchopí tužku podle návodu kontrola ­ zvednou ukazováček, tužka nesmí vypadnout. je třeba zvolit vhodný materiál ­ měkkou tužku, tenký tužkový fix 5 Nesprávné způsoby držení psacího náčiní křečovité držení špetkovým úchopem pěstičkový úchop smyčcový úchop hrstičkový úchop vařečkový úchop americký úchop Uspořádání pracovního místa výkony žáků ovlivňuje dostatek pracovního místa na lavici. Je třeba uspořádat: tužka pouzdro kniha sešit sklon sešitu 6 Další podmínky pro psaní osvětlení a teplota místnosti klidná atmosféra umyté ruce aktivní přestávky doba, kdy žák píše Péče o školní potřeby u dětí pěstujeme dovednosti a návyky, jako např.: mít neustále k použití připravené ořezané tužky a naplněná pera v čistotě udržované ruce, lavice i pomůcky 7 Školní nábytek Výběr nábytku a jeho rozmístění Velkost nábytku Uspořádání nábytku