1 Rozvoj grafomotoriky a jeho význam pro nácvik psaní Mgr. Veronika Najvarová Grafomotorika motorika psaní a kreslení určitý stupeň rozvoje grafomotoriky je předpoklad pro nácvik psaní 2 Grafomotorická cvičení mají připravit dítě na psaní označujeme jako přípravná nebo též přípravná cvičení Smyslem je připravit ruku dítěte na psaní Přípravné cviky Zdokonalují: percepčně motorickou koordinaci posilována je záměrná pozornost schopnost nápodoby správné držení psacího náčiní 3 Provádění grafomotorických cvičení postupujeme od největších a nejrozmáchlejších pohybů k jemnějším uvolňujeme postupně ramenní kloub, loketní kloub, zápěstní kůstky, cvičíme špetku ­ drobné svalstvo ruky Později, když se učí psát písmena, stanou se uvolňovací cviky přípravou ruky před psaním. Netvoří už hlavní náplň psaní. Přípravné cviky grafomotorické kresebné cviky, které mají uvolnit ruku dítěte cviky, které uvolňují ruku dítěte a zároveň ho připravují na psací pohyby psaní prvků písmen cviky ,,gymnastické" 4 Kresebné cviky, které mají uvolnit ruku dítěte Kroužení rukou ­ ,,Kolo, kolo mlýnský" Loketní kloub ,,Maluji sluníčko, červené jablíčko, červené kulaté, jablíčko je sladké." Zápěstí ,,Kroužím kroužím dokulata, až vykroužím hroudu zlata." ˇOsmička ležatá ,,Halí belí" ˇOsmička ležatá/stojatá a rozvinutá klička ,,Honily se myšky spolu, kolem židle, kolem stolu. Honily se myšky stále, už však běží o kus dále." Žnázorňujeme pohyb zvířat Žnázorňujeme tvar věcí 5 Příprava na psací pohyby Na velké formáty, správné držení, svislá plocha ­ štětce, fix, uvolněná ruka Na čtverečkovaný papír ­ procvičení špetky: Hustě navinutá spirála ,,kytička" ze 4 ­ 5 oček Spirály do ramen (5 ­ 6 oček) Opakování trojice kliček Psaní prvků písmen psaní těchto prvků vyžaduje od dětí značné soustředění vést linii ve vymezeném prostoru dle požadavků na písmo ne nahodile udržet velikost, rozestupy požadavky na přesnost, sebekázeň a sebekontrolu 6 1.Nepřerušovaná čára 2.Nanášení teček 3.Kruhy a ovály 4.Závitnice 5.Horní oblouk 6.Dolní oblouk 7.Přímá čára 8.Vodorovná čára 9.Vlnovka 10.Srdcovka Básničky ,,Můj kulatý míč, odskákal mi pryč." ,,Melu, melu kávu, pro dědka i bábu." ,,Šel zahradník do zahrady,..." ,,Prší, prší." ,,Skákal pes." ,,Malá stříška pro Oříška, velká střecha pro Ořecha." 7 Obrázky složené z prvků písma Vzhůru dolů, vzhůru dolů, běží bílé vlnky spolu. Houpy jdou si, jdou, jedna za druhou. Mezi nimi lodě, plují proti vodě. Dej jim komín, který kouří, a máš parník v širém moři. ˇOkuláry čáry máry, babičce se ztratily. Toulají se po světě, že je děti najdete! ˇJarka nese mouku v zeleném klobouku. Mařka nese krupici v červené čepici. ˇPekla vdolky z bílé mouky, sypala je perníkem, házela je Honzíčkovi, otevřeným okýnkem. 8 Cviky ,,gymnastické" Hra na klavír. Naznačení padání sněhu, listí,... Nůžky. Střídavé tisknutí prstů proti sobě. Prsty stiskneme v pěst, povolíme a protáhneme. Tiskneme proti sobě prsty s rozevřenými dlaněmi. Ťuká ťuká deštík na kulatý deštník. Ťuká ťuká prstíčkem, kdo je pod tím deštníčkem? To jsem já panenka, točí se mi sukénka. Běžím, běžím k sluníčku, osuším si sukničku. 9 Literatura Doležalová, J. Prvopočáteční psaní. HK, Gaudeamus,1998. 80-7041-938- 5 Wildová, R. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha, PdF UK, 1998. 80-86039-55-2 Havel, J. Výuka čtení a psaní na 1.st.ZŠ. Brno, Paido. Šupšáková, B. Písmo a písanie. Bratislava, UK, 1998. 80-223-1293-2