Světová literatura pro mládež I ZS1MK_LSM1 Cílem předmětu je představit světovou literaturu pro mládež v dílčích vývojových sondách tak, aby vyvstaly nejdůležitější kontextové souvislosti a vazby mezi literaturou světovou a českou. Výklady zohledňují autorské osobnosti a texty, které bývají často zařazovány do současných čítanek pro 1. stupeň ZŠ. 1/ Pojem světová literatura pro mládež, možnosti jejího studia. Mezinárodní instituce a organizace, zabývající se literaturou a knihou pro mládež. Různé koncepce světové literatury pro mládež (např. aditivní, výběrová), vznik a počátky literatury pro mládež v evropském kontextu. Otázky spjaté s tzv. překladovostí literatury pro mládež. IBBY, časopis Bookbird, cena Hanse Christiana Andersena, vznik IJB v Mnichově, mezinárodní veletrh dětské knihy v Bologni, zahraniční odborné revue. 2/ Přínos anglického a francouzského osvícenství literatuře pro mládež. Osvícenství a možnosti, které otevřelo literatuře pro mládež. Daniel Defoe -- Robinson Crusoe, adaptační směřování od pedagogického díla k dobrodružnému, varianty, žánr robinsonád. Novodobé adaptace a reinterpretace (Michel Tournier). Fénélon -- Příběhy Telemachovy, prototyp výchovného románu (-> Jean Jacques Rousseau -- Emil čili O výchově). Pedagogizace literatury pro mládež v 18. A 19. století. Pohádka jako módní žánr literárních salonů (Mme Leprince de Beaumont, Mme d´Aulnoy, Charles Perrault). 3/ Folklorní pohádka v různých národních literaturách, rozvoj umělé pohádky v 19. století. Sběratelství folklorní tvorby a adaptátorská činnost v Evropě, edice evropského folkloru, bratří Grimmové, A.N. Afanasjev. Autorská pohádka v tvorbě Wilhelma Hauffa, E.T.A. Hoffmanna, H.Ch. Andersena, Oscara Wildea, Carla Collodiho, Lewise Carrolla. 4/Vývojové proudy v literatuře pro mládež 19. a 20. století. Zrod příběhů z dětského života ve 2. polovině 19. století, neintencionální tvorba Ch. Dickense jako vzor pro postavy dětí, Hector Malot, Johanna Spyriová. Reakce na vlnu sentimentální a didaktizující literatury -- Mark Twain, moderní próza ze školního prostředí -- Edmondo de Amicis. Rozvoj prózy s dívčí hrdinkou: Mme de Ségur, Charlotte Brontëová, Lucy Maud Montgomeryová, Luisa May Alcottová aj. Žánrová diverzifikace dobrodružné literatury: James Fenimore Cooper, Jules Verne, Emilio Salgari, Robert Louis Stevenson, Alexandre Dumas, Karel May, Jack London. Změna v chápání dětské literatury v meziválečném období, opouštění didaktizujících koncepcí (Selma Lagerlöfová, Louis Pergaud, Colette Vivier, Erich Kästner). Nástin vývoje literatury pro mládež po roce 1945, tematická naléhavost prózy s dětským hrdinou, splývání žánrových oblastí. 5/ Vybraní představitelé světové literatury pro mládež 20. století Cesty moderní autorské pohádky pro děti: J.M. Barrie, A.A. Milne, Antoine de Saint- Exupéry. Na pomezí pohádky a příběhu s dětským hrdinou: Astrid Lindgrenová, James Krüss, Michael Ende, Roald Dahl, Annie Schmidtová. Vytváření umělých mýtů a světů: J.R.R. Tolkien, Tove Janssonová, C.S. Lewis. Seznam základní literatury: ŠUBRTOVÁ, Milena. Kapitoly ze světové literatury pro mládež I. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 1998. ISBN 80-7204-072-3. ŠUBRTOVÁ, Milena. Kapitoly ze světové literatury pro mládež II. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 1998. ISBN 80-7204-093-6. HELDOVÁ, Jacqueline. V říši obrazotvornosti. Praha: Albatros, 1984. Seznam rozšiřující literatury: SLABÝ, Z.K. Se jménem Hanse Christiana Andersena... Praha: Albatros, 1989. KLÁTIK, Zlatko. Svetová literatúra pre deti a mládež. Bratislava: SPN, 1978 (vybrané kapitoly). HAZARD, Paul. Knihy, děti a lidé. Praha: Albatros, 1970. Rozsah a obsahové zaměření individuálních prací studentů: Individuální četba literárních děl k jednotlivým tematickým okruhům. Průběžná čtenářská reflexe (forma poznámek nebo čten. deníku), zohledňující studované jevy. Návrh osnovy pro čtenářskou reflexi studovaného literárního díla: v Uvedení autora a díla do literárněhistorického kontextu, příp. základní biografické informace o autorovi. v Stručné vystižení ideovětematické složky literárního díla, nástin syžetové výstavby, základní charakteristika hlavních postav.. v Kompoziční principy a postupy, charakteristika vypravěčské situace. v Jazykové prostředky literárního díla. v Celkové hodnocení.