Okruhy ke zkoušce : Specializace 2d – somatopedie 1. Vývoj vztahu společnosti k tělesně a zdravotně postiženým 2. Pojetí oboru somatopedie, hlavní představitelé oboru (Jedlička, Bakule, Bartoš, Chlup, Kábele) 3. Současné zahraniční trendy v péči o tělesně postižené, srovnání s podmínkami v České republice 4. Systém výchovy a vzdělávání tělesně postižených (zdravotnictví, školství, ÚSP) 5. Integrace tělesně postižených do běžných typů dětských zařízení a škol – legislativa, vyhláška 72 a 73 6. Speciálně pedagogická centra pro tělesně postižené a jedince s více vadami, jejich postavení v rámci poradenského systému ve školství ČR, vymezení specifických úkolů 7. Význam a úkoly školy při nemocnici, ozdravovnách a dětských léčebnách (MŠ,ZŠ), charakteristika, herní terapie 8. Organizace školy při zdravotnických zařízeních (rozsah a obsah vyučování, učební plány, osnovy, učebnice), metody výuky, hodnocení a klasifikace žáků ve školách při zdravotnických zařízeních 9. Charakteristika nemocné mládeže, nejčastější chronická onemocnění (epilepsie, alergie, astmatická onemocnění), vliv na výchovu a vzdělání dětí a mladistvých a jejich profesní zařazení 10. Klasifikace pohybových vad 11. Centrální a periferní obrny, charakteristika nejčastějších případů u dětí 12. Dětská mozková obrna, etiologie, charakteristika, rozdíl od dětské obrny 13. Formy DMO, charakteristika, výchova a vzdělání dětí s DMO 14. Hemiparéza, charakteristika, pedagogická podpora 15. Diparéza, charakteristika, pedagogická podpora 16. Kvadruparéza, charakteristika, pedagogická podpora 17. Lehká mozková dysfunkce, charakteristika 18. Vliv LMD a DMO na psychický vývoj (zejména předškolní věk) 19. DMO jako kombinované postižení, charakteristika kombinovaného postižení (hybné postižení+mentální retardace, epilepsie, vady řeči, smyslové postižení 20. Formy stimulace v předřečové úrovni u dětí s DMO 21. Deformace, klasifikace, charakteristika jednotlivých druhů 22. Degenerativní onemocnění svalů, progresivní svalová dystrofie 23. Vývoj, diagnostika a reedukace jemné motoriky (obecná charakteristika, úchop, lateralita) u jedinců s poruchou hybnosti 24. Vývoj, diagnostika a reedukace grafomotoriky, kresby a psaní se zaměřením na tělesně postižené 25. Diagnostika řeči a komunikačních schopností u dětí s DMO – nápadné znaky orálního vývoje, dysartrie 26. Hodnocení vývojových zvláštností do jednoho roku 27. Typické projevy batolete 28. Diagnostika dítěte od tří do šesti let 29. Diagnóza školní zralosti a příprava dítěte na školu 30. Raná péče, včasná intervence u dětí s hybným postižením 31. Problematika výuky tělesně postižených žáků na ZŠ, charakteristika předmětu dorozumívací dovednosti 32. Profesní orientace tělesně postižených žáků, druhy škol v rámci středního školství pro tělesně postiženou mládež 33. Problematika výchovy a vzdělání dětí a žáků s více vadami (tělesné + mentální postižení), zvláštní škola, pomocná škola, přípravný stupeň pomocné školy, rehabilitační třídy pomocné školy 34. Terapie ve speciálně pedagogické péči – hipoterapie, canisterapie 35. Terapie ve speciálně pedagogické péči – arteterapie, muzikoterapie, snoezelen 36. Ergoterapie. Metodika práce u dětí s DMO – senzomotorická koordinace 37. Metoda bazální stimulace 38. Léčebná rehabilitace dětí s poruchou centrálního motoneuronu (Vojtova metoda reflexní terapie) 39. Alternativní a augmentativní komunikace, užití, význam pro výchovu a vzdělání dětí s tělesným postižením a s více vadami. Užití počítačů u tělesně postižených. 40. Rehabilitační program pro jedince se získaným poškozením mozku. Specifika rehabilitace u seniorů. Okruhy ke státní závěrečné zkoušce Specializace 2d – somatopedie 1.a) Vývoj vztahu společnosti k tělesně a zdravotně postiženým b) Centrální a periferní obrny, charakteristika nejčastějších případů u dětí 2.a) Pojetí oboru somatopedie, hlavní představitelé oboru (jedlička, Bakule, Bartoš, Chlup, Kábele) b) Dětská mozková obrna, etiologie, charakteristika, rozdíl od dětské obrny 3.a) Současné zahraniční trendy v péči o tělesně postižené, srovnání s podmínkami v České republice b) Formy DMO, charakteristika, výchova a vzdělání dětí s DMO 4.a) Systém výchovy a vzdělávání tělesně postižených (zdravotnictví, školství, ÚSP) b) Hemiparéza, charakteristika, pedagogická podpora 5.a) Integrace tělesně postižených do běžných typů dětských zařízení a škol – legislativa, vyhláška 127/97 Sb. O speciálních školách a speciálních mateřských školách, podmínky integrace b) Diparéza, charakteristika, pedagogická podpora 6.a) Speciálně pedagogická centra pro tělesně postižené a jedince s více vadami, jejich postavení v rámci poradenského systému ve školství ČR, vymezení specifických úkolů b) Kvadruparéza, charakteristika, pedagogická podpora 7.a) Význam a úkoly školy při nemocnici, ozdravovnách a dětských léčebnách (MŠ, ZŠ), charakteristika, herní terapie b) Lehká mozková dysfunkce 8.a) Organizace školy při zdravotnických zařízeních (rozsah a obsah vyučování, učební plány, osnovy, učebnice), metody výuky, hodnocení a klasifikace žáků ve školách při zdravot – nických zařízení b) Diagnostika dětí od tří do šesti let 9.a) Problematika výuky tělesně postižených žáků na ZŠ, charakteristika předmětu dorozumí- vací dovednosti b) Charakteristika nemocné mládeže, nejčastější chronická onemocnění (epilepsie, alergie, astmatická onemocnění), vliv na výchovu a vzdělání dětí a mladistvých a jejich profesní zařazení 10.a) Profesní orientace tělesně postižených žáků, druhy škol v rámci středního školství pro tělesně postižené b) Klasifikace pohybových vad 11.a) Problematika výchovy a vzdělání dětí a žáků s více vadami (tělesné+mentální postižení) zvláštní škola, pomocná škola, přípravný stupeň pomocné školy, rehabilitační třídy po- mocné školy b) Deformace, klasifikace, charakteristika jednotlivých druhů 12.a) Vývoj, diagnostika a reedukace jemné motoriky (obecná charakteristika, úchop, laterali- ta) u jedinců s poruchou hybnosti b) Degenerativní onemocnění svalů, progresivní svalový dystrofie 13.a) Raná péče, včasná intervence u dětí s hybným postižením b) DMO jako kombinované postižení, charakteristika kombinovaného postižení (hybné postižení + mentální retardace, epilepsie, vady řeči, smyslové postižení) 14.a) Typické projevy batolete b) Vývoj, diagnostika a reedukace grafomotoriky, kresby a psaní se zaměřením na tělesně postižené 15.a) Hodnocení vývojových zvláštností do jednoho roku b) Metoda bazální stimulace 16.a) Vliv LMD a DMO na psychický vývoj (zejména předškolní věk) b) Léčebná rehabilitace dětí s poruchou centrálního motoneuronu (Vojtova metoda reflexní terapie) 17.a) Formy stimulace v předřečové úrovni u dětí s DMO b) Diagnóza školní zralosti a příprava dítěte na školu 18.a) Diagnostika řeči a komunikačních schopností u dětí s DMO – nápadné znaky orálního vývoje, dysartrie b) Terapie ve speciálně pedagogické péči – hipoterapie, canisterapie 19.a) Alternativní a augmentativní komunikace, užití, význam pro výchovu a vzdělání dětí s tělesným postižením a s více vadami. Užití počítačů u tělesně postižených b) Terapie ve speciálně pedagogické péči – arteterapie, muzikoterapie, snoezelen 20.a) Rehabilitační program pro jedince se získaným poškozením mozku. Specifika rehabi- litace u seniorů b) Ergoterapie. Metodika práce u dětí s DMO – senzomotorická koordinace Okruhy ke zkoušce : Specializace I Bc.– somatopedie 1. Vývoj vztahu společnosti k tělesně a zdravotně postiženým 2. Pojetí oboru somatopedie, hlavní představitelé oboru (Jedlička, Bakule, Bartoš, Chlup, Kábele) 3. Současné zahraniční trendy v péči o tělesně postižené, srovnání s podmínkami v České republice 4. Systém výchovy a vzdělávání tělesně postižených (zdravotnictví, školství, ÚSP) 5. Integrace tělesně postižených do běžných typů dětských zařízení a škol – legislativa, vyhláška 127/97 Sb. O speciálních školách a speciálních mateřských školách 6. Podmínky integrace 7. Integrace ve vybraných zemích EU – srovnání, srovnání kategorizace. 8. Speciálně pedagogická centra pro tělesně postižené a jedince s více vadami, jejich postavení v rámci poradenského systému ve školství ČR, vymezení specifických úkolů 9. Význam a úkoly školy při nemocnici, ozdravovnách a dětských léčebnách (MŠ,ZŠ), charakteristika, užívané terapie 10. Herní terapie 11. Organizace školy při zdravotnických zařízeních (rozsah a obsah vyučování, učební plány, osnovy, učebnice) metody výuky, hodnocení a klasifikace žáků ve školách při zdravotnických zařízeních???????? 12. Charakteristika nemocné mládeže, nejčastější chronická onemocnění (epilepsie, alergie, astmatická onemocnění), vliv na výchovu a vzdělání dětí a mladistvých a jejich profesní zařazení 13. Klasifikace pohybových vad 14. Centrální a periferní obrny, charakteristika nejčastějších případů u dětí 15. Dětská mozková obrna, etiologie, charakteristika, rozdíl od dětské obrny 16. Formy DMO, charakteristika, výchova a vzdělání dětí s DMO 17. Hemiparéza, charakteristika, pedagogická podpora 18. Diparéza, charakteristika, pedagogická podpora 19. Kvadruparéza, charakteristika, pedagogická podpora 20. Lehká mozková dysfunkce, charakteristika 21. Vliv LMD a DMO na psychický vývoj (zejména předškolní věk) 22. DMO jako kombinované postižení, charakteristika kombinovaného postižení (hybné postižení+mentální retardace, epilepsie, vady řeči, smyslové postižení 23. Formy stimulace v předřečové úrovni u dětí s DMO 24. Deformace, klasifikace, charakteristika jednotlivých druhů 25. Degenerativní onemocnění svalů, progresivní svalová dystrofie 26. Vývoj, diagnostika a reedukace jemné motoriky (obecná charakteristika, úchop, lateralita) u jedinců s poruchou hybnosti 27. Vývoj, diagnostika a reedukace grafomotoriky, kresby a psaní se zaměřením na tělesně postižené 28. Diagnostika řeči a komunikačních schopností u dětí s DMO – nápadné znaky orálního vývoje, dysartrie 29. Hodnocení vývojových zvláštností do jednoho roku 30. Typické projevy batolete 31. Diagnostika dítěte od tří do šesti let 32. Diagnóza školní zralosti a příprava dítěte na školu 33. Raná péče, včasná intervence u dětí s hybným postižením 34. Problematika výuky tělesně postižených žáků na ZŠ, charakteristika předmětu dorozumívací dovednosti 35. Profesní orientace tělesně postižených žáků, druhy škol v rámci středního školství pro tělesně postiženou mládež 36. Problematika výchovy a vzdělání dětí a žáků s více vadami (tělesné + mentální postižení), zvláštní škola, pomocná škola, přípravný stupeň pomocné školy, rehabilitační třídy pomocné školy 37. Terapie ve speciálně pedagogické péči – hipoterapie, canisterapie 38. Terapie ve speciálně pedagogické péči – arteterapie, muzikoterapie, snoezelen 39. Ergoterapie. Metodika práce u dětí s DMO – senzomotorická koordinace 40. Metoda bazální stimulace 41. Léčebná rehabilitace dětí s poruchou centrálního motoneuronu (Vojtova metoda reflexní terapie) 42. Alternativní a augmentativní komunikace, užití, význam pro výchovu a vzdělání dětí s tělesným postižením a s více vadami. Užití počítačů u tělesně postižených. Rehabilitační program pro jedince se získaným poškozením mozku. Specifika rehabilitace u seniorů.