Podmínky integrace SP a legislativní opatření PhDr. Radka Horáková podzim 2006 Integrace n proces začleňování do integrální society n stav začlenění jedince či komunity do integrální society n pokud je celý integrační proces přínosem pro integrující se objekt a výsledkem je stav začlenění, můžeme mluvit o dosažení pozitivní integrace » cíl speciální pedagogiky (Vítková , 2004) n naprosté zapojení a plné splynutí postiženého jedince se společností lidí zdravých a to ve výchově i vzdělávání, v pracovním uplatnění i ve s společenském soužití n integrovaným vzděláváním máme na mysli přístupy a zapojení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do hlavních proudů vzdělávání a do běžných škol Inkluze n stav, kdy je prostředí běžné školy již na integrované dítě připraveno n společnost se skládá z individualit, které jsou odlišné » proto je třeba vytvořit školu pro všechny, bezbariérový život a tzv. inkluzivní společnost n každý z nás má právo na podporu a pomoc, které je zapotřebí pro život ve společnosti n cílem je vytvořit pocit, že rozdílnost a odlišnost každého z nás je samozřejmá a normální (www.uni-koeln.de) Hlavní výhody integrace: n dítě nemusí během týdne bydlet v internátě nebo brzy ráno dojíždět do vzdálené speciální školy n identifikace se skupinou slyšících dětí n běžná škola je pro dítě výzvou a silným podnětem n doma má dostatek mluvních vzorů k napodobování n tyto děti vykazují celkově lepší školní a řečové výkony, než děti v internátní speciální škole n musí se mnohem více vyrovnávat s všedními potížemi, než žáci v chráněném prostředí internátu n význam i pro slyšící děti n lepší návaznost školy na SŠ a VŠ Nevýhody procesu integrace: n učitel běžné školy si nemusí vždy uvědomovat, že SP dítě vyžaduje speciální přístup a dítě nemá z vyučování dostatečný zisk n SP dítě se může ve třídě běžné školy cítit izolované, nešťastné či přetížené n třídní učitelé nemohou vždy brát na SP žáky zvláštní ohledy jako učitelé speciálních škol, což je dáno velkým počtem žáků ve třídě n slyšící spolužáci nejsou vždy ochotni SP dítěti pomoci n třídy se špatnou prostorovou akustikou a zvýšenou hladinou hluku n větší vytížení rodičů během týdne Kritéria pro integraci SP dítěte: n dítě (školní zralost, připravenost, užívání pomůcek, postoj k sobě) n rodina (aktivní spolupráce, reálná očekávání, pozitivní vztah) n škola n ředitel, učitel, žáci n SPC n poradenství a diagnostika n prostředky speciálně pedagogické podpory n osobní asistent, kompenzační a rehabilitační pomůcky, úprava vzdělávacích podmínek n forma integrace n individuální, skupinová n další faktory n sociálně psychologické mechanismy (Janotová, Svobodová, 1998, srov. Michalík, 1999) Program integrace SP dětí do běžných zařízení zahrnuje: n posouzení vhodnosti integrace a jejího způsobu v týmové spolupráci (logoped, psycholog, příp. sociální pracovnice) n doporučení vhodného předškolního a školního zařízení pro každé jednotlivé dítě n metodickou a odbornou pomoc pedagogům běžné školy či jiných výchovných institucí formou konzultací, návštěv a hospitací pracovníka v běžné škole, případně návštěvy pedagoga v SPC; informace o vhodných kompenzačních pomůckách a reedukačních materiálech n další speciálně pedagogická a logopedická péče o jednotlivé děti za koordinované spolupráce SPC, školy a rodiny (Janotová, Svobodová, 1998) Literatura n JANOTOVÁ, N. Kapitoly o integraci sluchově postižených dětí. Praha : Septima, 1996. ISBN 80-85801-81-7 n JANOTOVÁ, N., SVOBODOVÁ, K. Integrace sluchově postiženého dítěte v mateřské a základní škole. Praha : Septima, 1998.ISBN 80-7216-050 n MICHALÍK, J. Školská integrace dětí s postižením. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 1999. ISBN 80-7067-981-6 n POTMĚŠIL, M. Čtení k surdopedii. Olomouc:UP PdF, 2003.ISBN 80-244-0766-3 n SOBOTKOVÁ, A. Edukace žáků se sluchovým postižením. In VÍTKOVÁ, M. Integrativní školní (speciální) pedagogika. Základy, teorie, praxe. Brno: MSD, 2003. ISBN 80-214-2359-5 n VALENTA, J. Školské zákony s komentářem a prováděcí předpisy. Olomouc : ANAG, 2005 n VÍTKOVÁ,M. Integrativní speciální pedagogika.Integrace školní a sociální. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9