Strukturované hodnocení problému Základní otázky (témata) 1. Ujasněte si základní problémy, koho se týkají (kdo se na nich podílí) a proč? Pokud jsou zde rozpory, může to být významné. 2. Podrobností o současném problému - doba trvání, intenzita, okolnosti a následky. 3. Postoje klíčových osob - mladých lidi samotných, rodičů, učitelů atd. Historie vývoje Je v osobní historii dítěte něco, co by mohlo ovlivňovat jeho chování? Fungování ve škole Klíčovými oblastmi jsou: O/ studijní výkony - má dítě při vyučování problémy? O/ Vztahy k učitelům O/ k ostatním dětem - nezapomínejte na možný vliv šikany. Vztahy k vrstevníkům Má dítě nějaké přátele, jací jsou, jak velký na něho mají vliv? Koníčky a zájmy Má dítě nějaké zájmy, nebo je příliš zaměřeno na jednu věc nebo oblast, nebo se snad o nic nezajímá? Traumatizující události Přihodilo se v životě rodiny či přímo v životě ditěte něco významného, co by mohlo souviset se současnými problémy? Vztahy v rodině I když je možno se na ně cíleně ptát, nejúčinnější cestou je hodnocení rodinných vztahů přímým pozorováním toho, jak fungují - kdo nejvíce hovoří? O/ tón při výměně názorů O/ kdo je hlavní autoritou (může to být dítě!). Chování dítěte Jak se dítě chová, neklidné/klidné, tiché/smutné atd. Všechna tato pozorování mohou přispět -objasnění typu potíží, které přicházejí v úvahu.