Raná péče Vývoj zraku dítěte v raném věku - 1. – 6. týden - reakce na světlo, v 6. týdnu i směr pohybujícího se předmětu, - 2. – 3. týden - začíná krátkodobě fixovat - 7. – 10. týden - pozoruje předměty - 2 měsíce – sleduje objekt měnící směr pohybu - 4 měsíce – zrakové soustředění asi 10 min, fixace několik metrů, akomodace - 4. – 6. měsíc – první diferenciace barev, zač. prostorové vidění - 3 roky – diferenciace geometrických tvarů Vývoj jednoduchého binokulárního vidění dle vývoje reflexů: - (0-2m) fixační reflex - (2.m) binokulární fixační reflex - (3.m) reflex konvergence, divergence - (4.m) reflex akomodace - (6.m) reflex fúze - (od 1 roku) rozvoj prostorového vidění - (do 7 let) stabilizace binokulárního vidění Definice rané péče: 1. “systém služeb, (poradenství, finanční pomoc, vzdělávací a zdrav. služby ) zahrnující dítě i rodinu. Tyto služby podporují růst a vývoj dítěte ve všech oblastech.” (Hirschfeldová, Linhartová) 2. “pomoc pro rodinu a dítě co možná nejranější.” (Klein) 3. “soustava služeb a programů poskytovaných dětem ohrožených v sociálním, biologickém a psychickém vývoji, dětem se zdrav. postižením a jejich rodinám s cílem předcházet postižení, eliminovat nebo zmírnit jeho důsledky a poskytnout rodině, dítěti i společnosti předpoklady sociální integrace. Tyto služby mají být poskytovány od zjištění rizika nebo postižení do přijetí dítěte vzdělávací institucí tak, aby zvyšovaly vývojovou úroveň dítěte v oblastech, které jsou postižením ohroženy.” (Hradílková) Raná péče = early intervention, Frühförderung - od konce 60. let v USA - dále Skandinávie, Evropa - v ČR od r. 1990 Vliv na vznik rané péče - Teorie imprintingu (vtištění) - Výzkumy interakce matka – dítě - Poznatky o pozitivním vlivu stimulace v raném věku dítěte a o důsledcích deprivace - Hnutí za práva handicapovaných Raná péče v ČR - realizace ve Střediscích rané péče (SRP) - (Praha, Brno, Olomouc, Ostrava, Liberec, Č. Budějovice) - zřizována “Společností pro ranou péči” Raná péče jako proces 1. vyhledání klienta = depistáž 2. přijetí klienta do péče 3. diagnostika 4. poskytování služeb 5. přechod dítěte do vzdělávacího zařízení (v poradenské péči SPC) 6. ukončení péče Znaky rané péče - včasná péče o dítě (intervence) 0 – 4 roky - týmová práce (speciální pedagog, instruktor zrakové stimulace, sociální pracovník, + externí spolupracovníci) - spolupráce s rodiči - působení na společnost Klienti SRP - Rodiče s dítětem, které má zrakové postižení, ve věku 0 – 4 let (příp. do nástupu do předškolního zařízení) - Rodiče s dítětem, které má kombinované postižení , ve věku 0 – 7 let Služby SRP - návštěvy v rodině - zasílání informací/ časopisů (Rolnička) - organizace týdenních rehabilitačních pobytů - půjčování hraček a spec. pomůcek do rodin - organizace seminářů Zraková stimulace Etapy: 1. motivace (nasvícením předmětu, zvukem..) 2. zaměření pozornosti (+ přenášení pozornosti) 3. senzomotorická koordinace (oko-ruka, orientace v prostoru, od tří let i na ploše) 4. rozlišování tvarů na obrázcích/ piktogramech (dále vnitřní členění obrázků) Terapeutické pomůcky - Panenka Lea - audiovizuální panel - Little room (pokojíček) - Light box (světelný panel) - hmatový závěs - hmatové desky - zrakově stimulační karty - „nasvícení černým světlem“ - audiovizuální panel >> používají se kontrastní, luminiscenční barvy, různé materiály