Individuálně vzdělávací plán Pro děti se SPU podle nové legislativy platné od r. 2005 Doporučený postup a připomínky k přípravě IVP n Stránky označené pracovně jako A, B, C, D je nutné založit u všech integrovaných žáků n Strana A = úvodní info Strana B: Doporučení žáka k integraci n přikládá se opis vyšetření PPP (SPC)-zprávu příslušného psychologa nebo speciálního pedagoga n Dále případná lékařská doporučení + další dokumenty Doporučený postup a připomínky k přípravě IVP n Další stránky zahrnují nejčastější možnosti a postupy při nápravě, metodická doporučení a případně i pomůcky, které je možné do IVP zaznamenat n IVP je vždy zpracováván konkrétně k žákovi a k jeho potřebám n Konkrétní schéma předmětů v daném ročníku a případná redukce učiva je součástí každého IVP Doporučený postup a připomínky k přípravě IVP n IVP má charakter smlouvy mezi vedením školy, vyučujícími a rodiči dítěte n Z motivačních důvodů se na 2. stupni ZŠ doporučuje, aby IVP podepsal také integrovaný žák, který by si měl být vědom práv a povinností ze smlouvy vyplývajících n Zletilý žák podepisuje vždy n IVP podepisují: ředitel školy, třídní učitel, všichni vyučující, kteří žáka učí, rodiče (v případě zletilosti žák sám musí s programem souhlasit). n Podle nové legislativy pracovník PPP, SPC již nemusí IVP podepisovat, ale je povinen v případě potřeby pomáhat vyučujícím s jeho tvorbou n Opis IVP se předává rodičům Doporučený postup a připomínky k přípravě IVP n Z IVP musí být rovněž zřejmé, jestli je integrovaný žák z některého předmětu zcela osvobozen n Z IVP musí být zřejmý typ hodnocení n Pokud jsou výsledky v předmětech i s přihlédnutím k poruše horší, doporučuje se po dohodě s rodiči zvolit slovní hodnocení, a to i v průběhu roku, nejen v závěru klasifikačního období n Klasifikace a hodnocení by zde mělo mít především motivační charakter Doporučený postup a připomínky k přípravě IVP n V každém IVP je nutno uvést, jaké kompenzační pomůcky a materiály budou pro žáka nezbytné n IVP je vytvářen na dobu, která je přesně vymezena, většinou na 1 školní rok n IVP by měl tedy obsahovat všechny skutečnosti důležité pro úspěšnou integraci žáka – obsah a rozsah, průběh a způsob péče, údaje o cíli vzdělávání žáka, časové rozvržení, volba postupů, hodnocení a typy klasifikace, údaje o případné potřebě dalšího pedagogického pracovníka, údaje o případném využívání jiného vzdělávacího programu (ZšP) Doporučený postup a připomínky k přípravě IVP n C návrh různých doprovodných kroků (následující body je nutno uvést do IVP podle skutečnosti a s uvedením jména konkrétních osob, četností konzultací, schůzek, setkání) Třídní učitel n Zajistí, aby o integrovaném žáku byli informováni všichni jeho vyučující n Zajistí, aby o integraci byli informováni: školní psycholog, školní speciální pedagog (pokud jsou na škole), výchovný poradce a vedení školy, vč. nepedagog. pracovníků školy n vypracuje konkrétní IVP ve spolupráci s vyučujícím stěžejního předmětu (ČJ, M, atd.) n Seznámí všechny vyučující s obsahem IVP n Spolupracuje s rodinou integrovaného žáka (konkrétně, jak často, kde, atd.) n spolupracuje s příslušným psychologem a speciálním pedagogem (s kým, jakou formou, atd.) Třídní učitel n Spolupracuje s dyslektickým asistentem, asistentem pedagoga na škole (jeho kompetence, způsob spolupráce) n Poskytne žáku přiměřeně vhodné speciální pomůcky - konkrétně podle jednotlivých poruch n Jaké bude využívat hodnocení (rozvést typ + souhlas rodičů) Rodina n Bude spolupracovat s třídním učitelem (vymezit četnost setkání, zp. komunikace, kde, atd.) n Bude spolupracovat s vedením školy (prostřednictvím koho z rodiny, jakou formou, atd…) n Bude spolupracovat s odbornými pracovníky (konkrétně s kým, jak často, jakým způsobem) n Zajistí dítěti vhodné pracovní prostředí pro domácí přípravu na výuku – možno konkretizovat n Bude podle svých schopností napomáhat školní přípravě dítěte (konkrétně jak) n Zakoupí dítěti nezbytné kompenzační pomůcky Žák n Se bude podle svých schopností snažit pracovat a připravovat na vyučování nejen ve škole, ale i v domácím prostředí n Bude spolupracovat se všemi vyučujícími (možno uvést konkrétně, se kterými) n Bude spolupracovat s odbornými pracovníky (konkrétně s kým, jak často, jakou formou) n Bude seznámen s tím a následně si bude vědom, že výhody, úlevy a všestranná pomoc pedagogů není jednostranná záležitost, na kterou má za všech okolností nárok a nebude je pouze vyžadovat, aniž by sám znásobil svou snahu zlepšit výsledky své práce Žák n Bude nosit na předem dohodnuté předměty veškeré nutné pomůcky (rozvést konkrétně: prázdné magnetofonové kazety ( v případě, že bude odsouhlaseno nahrávání), doporučené psací potřeby, atd.) n Bude pečovat o zapůjčené speciální pomůcky a speciální materiály n Postupně si bude vytvářet vlastní pomocné materiály (pod vedením pedagogů a rodiny) n V případě zletilosti podepisuje IVP Ředitel školy n Rozhoduje o žádosti zástupce žáka o slovní hodnocení n Podepisuje IVP n Zodpovídá za integraci k nadřízeným orgánům státní správy Psycholog/speciální pedagog PPP, SPC n Podle nové legislativy již nepodepisuje IVP n Podílí se na zpracování IVP (doporučuje) n Je v kontaktu se školou (hospitace) n Na přání školy poskytuje poradenskou službu D zpracování stránky věnované souhlasům s integrací n Nutno uvádět předmět a čitelný podpis vyučujícího n Předměty se jmenovitě uvádějí podle jejich vazeb na diagnostikovanou poruchu