Speciálně pedagogická komunikace Poradenská praxe Raport l Raport = kvalita rozhovoru – uzpůsobení situačních podmínek rozhovoru (nevyjadřuje kvalitu vztahu) l Vybíral: „Každá hodná paní učitelka ví, že se na ni někdy navázalo dítě, které její dobrý raport směrem ke třídě (i k němu osobně) „četlo“ jako nabídku vztahování se, vztahu. A rychle si k paní učitelce navázalo vřelý vztah – někdy sycený projektivními přenosy a nereálným očekáváním“. Požadavky: empatie, autentičnost a opravdovost l bývají podrobeny neúprosnému okamžitému prověření ze strany žáků/klientů l nutné navázat nejenom profesionální vztah, ale i vztah osobní, lidský, účastný (X hranice nutné, zjm. u jedinců s poruchou osobnosti, autistů apod.) l Skála: hovoří o „NOSNOSTI“ = míra únosnosti zátěže Emoční investice l emoční investicí ztrácíte kus sebe l vysoká emoční kontrola (pedagog je vzorem zpracování emocí) l reflektování prožitků, emocí l je nutné ekonomické zacházení se svými zdroji (nepřehlížet vlastní potřeby, přání a emoce). Schopnost uskutečnit své potřeby = osobní síla (obrana proti syndromu vyhoření) Schopnost přerámování: negativní X pozitivní formulace l Negativní konotace: „Nechápu, proč neuděláš to či ono…“ (nepochopení, kritika, fixuje minulé či přítomné) l Pozitivní konotace „Zajímalo by mě, co by se stalo, kdyby…“ (zájem, povzbuzení, otevírá výhled do budoucna) l Není potřeba druhému zdůrazňovat, že ho nechápeme (i když ho v danou chvíli opravdu nechápeme) – je možné se místo toho zajímat o alternativy. Chyba: Labelling - nálepkování l „nálepkování jedince diagnózou“ přispívá k existenci problému. l labelling vypovídá o profesní determinaci, syndromu vyhoření, o snaze depersonalizovat jedince (smyslem je odlehčení, nesmí však přerůst v negativní vztah k jedinci)