Minimální preventivní program školy Školní metodik prevence Systém prevence sociálně patologických jevů l MŠMT ČR – spolupráce s MVnitra (Policie ČR), MPSV (OSPOD), MZ (Koj.Ú + DD), MSpravedlnosti (státní zastupitelství, PMS) l KRAJSKÉ ÚŘADY (Jihomoravský KÚ) l Odbor školství l Odbor prevence a volnočasových aktivit (oddělení mládeže a tělovýchovy) – krajský školský koordinátor prevence l Prevence sociálně patologických jevů l Prevence kriminality l Protidrogový koordinátor l Koordinátor pro romskou problematiku l Odbor sociální prevence l Koncepce poradenství a integrace l Odbor sociálních věcí l Oddělení sociálních dávek a sociálně právní ochrany dětí (=OSPOD: kurátor pro mládež, Oddělení péče o dítě a rodinu=OPD) Školní preventivní program = minimální preventivní prog. školy l Součástí ŠVP –prevence soc.patol.jevů součástí předmětů (konkrétně jak). Důraz na proměnu školy, komunikaci, kooperaci a zdravý životní styl l Minimální preventivní program školy – celoroční program prevence, tj. rozvoje osobnostních, sociálních a komunikačních kompetencí žáků, pedagogů, rodičů. Koordinuje spolupráci odborníků, institucí… (více viz Metodický pokyn..) Obsah Minimálního preventivního programu školy l Školní pravidla (školní a vnitřní řád) l Poradenství ve škole (Vyhláška 72/2005 o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních) tým pracovníků l Prevence školní neúspěšnosti l Primární prevence soc.patol.jevů l Kariérové poradenství l Odborná pomoc při integraci a vzdělávání žáků se spec.vzděl.potřebami l Péče o vzdělávání nadaných a mimořádně nadaných dětí l Metodická podpora učitelů při aplikaci psycholog.a spec.ped.poznatků a dovedností do vzdělávací činnosti školy Minimální preventivní program l Podléhá kontrole České školní inspekce l Zpracovává jej škola (zaštiťuje šk.metodik prevence + možné konzultace metodika prevence z PPP). Možno využít projektové dotace MŠMT vypisované každoročně Činnost školního metodika prevence • Metodické a koordinační činnosti • Informační činnosti • Poradenské činnosti Ad 1. Metodické a koordinační činnosti l Tvorba a kontrola realizace prev.programu l Koordinace prev.aktivit školy (proti záškoláctví, závislosti, násilí, vandalismu, sex.zneužívání, zneužívání sektami,prekiminálního a krimi.chování, sebepoškozování aj.soc.patol.jevů) l Metodické vedení pracovníků školy l Koordinace vzdělávání ped.prac.školy v oblasti prevence l Zapojování mulikulturních prvků do vzděl.procesu, integrace žáků cizinců (prevence rasismu, xenofobie) l Spolupráce s orgány státní správy a samosprávy l Kontaktování odborných pracovišť l Participace na intervenci a následné péči l Shromažďování odborných zpráv žáků v poradenské péči l Vedení písemných záznamů dokládajících rozsah jeho práce a navržených a realizovaných opatření Ad 2. Informační činnosti l Informování ped.prac.školy o nabídkách programů, o metodách a formách primární prev. l Prezentace výsledků prev.progr. l Získávání nových odborných informací l Aktualizování databáe spolupracujících preventivních zařízení (OSPOD, SVP, PPP, Policie ČR, zdravotnická zařízení, centra krizové intervence, nestátní i státní organizace, jednotliví odborníci) Ad 3. Poradenské činnosti l Depistáž l Poradenství pro žáky s rizikem či projevy soc.patol.chování a jejich zákon.zástupce l Zajišťování péče jiných odborných pracovišť l Spolupráce s třídními učiteli při zachycování varovných signálů a rizikových faktorů l Příprava podmínek pro integraci žáků s PCH, SPCH Třídní učitel – ve vztahu k prim.prev. l Zachycuje varovné signály l Podílí se na pedagogické diagnostice vztahů ve třídě l Motivuje k vytvoření vnitřních pravidel třídy a dbá jejich důsledného dodržování l Podporuje bezpečnou atmosféru a pozitivní soc. interakce ve třídě l Komunikuje s ped.pracovníky a zákon.zástupci l Získává informace o specifice žáků ve třídě a jejich rodinném zázemí