Téma Hypotézy ve výzkumu Kateřina Vlčková Přednášky: Základy pedagogické metodologie Význam hypotéz § Výzkumný problém určuje základní orientaci výzkumu, ale nevyjadřuje dostatek informací ke směřování výzkumu. § Je třeba formulovat hypotézy. § Hypotézy jsou konkrétnější, rozmělní výzkumný problém na menší části, vedou celou linii výzkumu, potvrzují se či vyvrací (přijímají se či zamítají). Formulace hypotéz § Formulace výzkumného problému § Jaký je vliv učitelova stylu vyučování na výkon žáků? § Formulace hypotéz § H1 U učitele ZŠ, který má nedirektivní styl vyučování, mají žáci pozitivnější postoj k jeho vyučovacímu předmětu než u učitele, který má direktivní styl vyučování § H2 U učitele ZŠ, který má nedirektivní styl vyučování, mají žáci méně vědomostí než u učitele, který má direktivní styl vyučování. Pravidla formulace hypotéz 1/ Hypotézy jsou vědecká tvrzení, formulují se jako oznamovací věty; nezaměňovat je s výzkumnou otázkou (problémem)! 2/ Hypotézy vyjadřují vztah alespoň dvou proměnných § rozdíly (víc, častěji, silněji, výš, odlišné) § vztahy (pozitivní, negativní souvislost, korelace) § následky (čím -- tím, jestliže --pak, jak -- tak, když -- pak,..) 3/ Hypotéza musí být testovatelná, musí se dát potvrdit nebo vyvrátit. § Proměnné se musí dát měřit nebo kategorizovat: § věk -- 16, 17,..; § pohlaví -- žena, muž; § oblíbenost (míra oblíbenosti na škále) § X kvalita života -- je třeba najít indikátory kvality života Příklady správné a chybné formulace hypotéz § Dobří učitelé využívají ve třídě humor. = výrok => přeformulovat do hypotézy (hypotéza vyjadřuje vztahy): § Učitelé, kteří používají ve třídě humor, dosahují lepší učební výsledky než učitelé, kteří nepoužívají humor. Příklady správné formulace různých druhů hypotéz § rozdíly § Žáci druhého ročníku mají školu raději než žáci pátého ročníku. § Studium ve skupině přispívá ke zvýšení výkonu studentů. § vztahy § Mezi vzděláním rodičů a inteligencí dítěte je pozitivní vztah. § následky § Jak učitel zvýší počet pochval žáků, tak se žáci více naučí. § Čím větší je kohezívnost skupiny, tím větší je její vliv na jednotlivé členy. Příklady správné formulace hypotéz § Dívky dosahují v testech jazykových schopností lepší výkony než chlapci. § Autoritativní styl výchovy rozvíjí v menší míře tvořivost než demokratický styl výchovy. Příklad chybně formulované hypotézy Špatné formulace § Český denní tisk věnuje málo pozornosti problematice školy. § Absolventů gymnázií je na vysokých školách více než jiných absolventů. § Předpokládáme, že se ne vždy používají adekvátní formy spolupráce školy s rodinou. Přeformulovat!! § Adekvátní formy spolupráce rodiny a školy se vyskytují méně často než neadekvátní formy. (správná formulace) Další chyby při formulaci hypotéz § formulace je příliš složitá a dlouhá, § hypotézy obsahují příliš mnoho proměnných, přičemž jsou mezi nimi nejasné vztahy § vícero hypotéz, nad nimž není jedna hlavní, mezi nimiž není dostatečný vztah § nepotvrzení hypotézy dané špatným výběrem hypotézy § Pozor: nebo teorie platí jen pro určité podmínky (věk, velikost obce, kvalita učitele) => velmi cenné, že se to upřesní! Příklad špatného formulování hypotézy § Chybná formulace hypotézy dle bodů a, b (formulace je příliš složitá a dlouhá, hypotézy obsahují příliš mnoho proměnných, přičemž jsou mezi nimi nejasné vztahy) Hudební aktivita žáků 2. - 7. ročníku ZŠ se zvyšuje, když se v plné míře využívá soustava hudebních činností zakotvených v současné koncepci vyučování, kterými učitelé tvořivě aktivizují žáky, využívají metody, formy, prostředky přiměřené věku přispívající k efektivnímu rozvoji hudebnosti a žákovy osobnosti vůbec. § Rozmotání nepomůže, žádný výrok neobsahuje dvě proměnné: § Když se v plné míře využívá soustava hudebních činností podle současné koncepce vyučování, hudební aktivita žáků se zvyšuje. § Učitelé pracující podle současné koncepce vyučování tvořivě aktivizují žáky. § Učitelé v hudebních činnostech využívají metody, formy a prostředky přiměřené věku. § Tyto hudební činnosti přispívají k efektivnímu rozvoji hudebnosti žáka. § Tyto hudební činnosti přispívají k efektivnímu rozvoji osobnosti žáka vůbec. Příklad vícera hypotéz s jednou hlavní hypotézou H: Vyučování podle čítanky autorky Virgovičové způsobuje méně chyb ve čtení žáků než vyučování podle čítanky Němčíkové-Němčíka. § H1: ............ méně chyb ve čtení písmen ........... § H2: .....................................slabik ........... § H3: .....................................vět ...............