Pedagogická diagnostika Přednášky Katedra pedagogiky PdF MU v Brně, 603 00 Brno, Poříčí 31 Termíny a obsazení přednášek z Pedagogické diagnostiky v podzimním semestru 2006/2007 n Úterý: 6. vyučovací hodina, učebna č. 35 n 3. ročník – učitelství I.stupně ZŠ n Datum: Téma přednášky: Přednášející: n 19. 9. Základní teoretická východiska pedagogické n diagnostiky Dr. Šťáva n 26. 9. Metody pedagogické diagnostiky Dr.Št´áva n 3.10. v podmínkách školního vyučování Dr. Šťáva 10. 10. Metody pedagogické diagnostiky Dr.Št´áva n 17. 10. Pedagogická diagnostika žáka (studenta) Dr.Št´áva n 24.10. Metody testování Dr. Šťáva n 31.10. Pedagogická diagnostika připravenosti dítěte n na školní vzdělávání Dr. Filová n 7. 11. Individuální vzdělávací plán - legislativa Mgr. Janda n 14. 11. Pedagogická diagnostika výchovných činností Doc. Horká 21.11. Diagnostika sociálního klimatu školní třídy Mgr. Janda n 28.11. Spolupráce učitele s PPP a PC Mgr. Janda n 5.12. Diagnostika rodiny jako výchovného činitele Doc. Střelec n 12. 12. Autodiagnostika učitele Dr. Kratochvílová n 19. 12. Talentovaní žáci – diagnostika Dr. Šťáva Pedagogická diagnostika n Teoretická východiska pedagogické diagnostiky – přístup edumetrický a kasuistický v procesu diagnostikování, provázanost PD s jinými vědními obory. Diagnostický proces, typy diagnostiky. n n MOJŽÍŠEK, L. Teoretické otázky pedagogické diagnostiky. Praha: Academia, 1987 str. 5-45 n SWIERKOSZOVÁ, J. Pedagogická diagnostika dětského vývoje pro učitele primárního vzdělávání. Ostrava: OU, 2004. s. 7-32. ISBN 80-7368-018-1 n KOLÁRIKOVÁ, Z.; PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. s. 233-257. ISBN 80-7178-585-7. n ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuálně vzdělávací program. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X. str. 10-25 n DVOŘÁKOVÁ, M. Přehled metod zjišťujících diagnostické údaje.In Kalous, Z.; Obst, O. (ed). Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X. str. 186 - 188 Pedagogická diagnostika Pedagogická diagnostika = speciálně pedagogická disciplína, která se zabývá objektivním zjišťováním, posuzováním a hodnocením vnějších a vnitřních podmínek i průběhu a výsledků výchovně vzdělávacího procesu. Na základě těchto zjištění jsou potom vyslovovány prognostické úvahy a navrhována pedagogická opatření. (Chráska, M. Základy výzkumu v pedagogice: 2. vyd. UP Olomouc, 1998.257 s. ISBN 80 70677988). Pedagogická diagnostika je proces zjišťování a současně hodnocení dosaženého stavu rozvoje žáka. Je neoddělitelnou součástí výchovně vzdělávacího procesu. Zahrnuje celý komplex činností, ke kterým patří: Posuzování.Získávání informací.Zpracovávání získaných informací.Vyhodnocování .Klasifikace a mnohé další Všechny úkoly pedagogické diagnostiky jsou podřízeny pedagogickému záměru. Pedagogická diagnostika je úzce spojená s praxí. Vychází z pedagogických norem a hledisek a sleduje plnění cílů a úloh výchovně vzdělávacího procesu (např. osnov, standardů). Vzhledem k těmto normám pak posuzuje a hodnotí dosaženou úroveň pedagogického rozvoje žáka či skupiny žáků. Snaží se také odhalit co brání žákovi či skupině žáků plnit tyto požadavky. Pedagogická diagnostika směřuje k vypracování hypotézy o dalším pedagogickém postupu a projektu pedagogického opatření. Předmět pedagogické diagnostiky n Předmětem pedagogické diagnostiky je celý soubor jevů, dějů a jejich vzájemných vztahů v oblasti pedagogické situace. Obsahové zaměření pedagogické diagnostiky sleduje rozvoj osobnosti jedince, skupiny, vliv podmínek a příčin (škola-rodina, učitel-rodina, případně další činitelé ovlivňující rozvoj žáka. n Předmět pedagogické diagnostiky zároveň určuje též oblasti pedagogické diagnostiky: n Osobnost žáka (školní zdatnost, vlastnosti, chování žáka) n Skupina žáků (sociální vztahy ve třídě, jejich struktura, sociální klima) n Pedagogické působení školy i vlastní pedagogická činnost učitele n Vliv výchovných činitelů působících mimo školu (rodinné prostředí, kamarádi, vliv dalších osob – prarodiče apod., širší sociální prostředí) Diagnóza n Je výsledkem diagnostických činností, je to hodnotící závěr o zjištěné úrovni rozvoje žáka, obsahuje hodnocení aktuálního stavu a také návrh pedagogických opatření, včetně stanovení odpovídajících prostředků, není nikdy uzavřená, konečná, musí počítat se změnami ve vývoji žáka Úkoly pedagogické diagnózy n Rozpoznání určitého stavu n Stanovení jeho příčin n Navržení dalších výchovných opatření = prognóza Etapy diagnostického postupu n Vymezení, upřesnění a formulace diagnostického cíle a předmětu diagnostického šetření n Sbírání a získávání diagnostických údajů n Zpracování diagnostických dat n Interpretace údajů a jejich hodnocení n Formulace diagnostických závěrů a návrhy pedagogických opatření Diagnostické kompetence učitele n Vyplývají z analýzy etap : n Dobrá teoretická orientace v pedagogické diagnostice (metody, dovednost je vhodně volit, umět získané údaje zpracovat, umět vést diagnostické šetření, vyhodnocovat data, vyvozovat na základě interpretace a analýzy diagnostických dat pedagogické opatření a závěry n Učiteli je bližší didaktická diagnostika Specifické rysy a zaměření pedagogické diagnostiky v primární škole n Poznávání žáka musí být dlouhodobé n Nutná spolupráce s ostatními posuzovateli n Respektování etiologického hlediska n Hledisko individuálního přístupu n Specifické oblasti ped. Diag. Žáka mladšího věku: n Diagnostika školní zralosti n Diagnostika počátku školní docházky n Úroveň osvojování dovedností n Specifické poruchy učení Oblasti pedagogické diagnostiky v primární škole n Diagnostika osobnosti žáka n Diagnostika rozumového rozvoje žáka (vědomosti, dovednosti, návyky, rozumové schopnosti, učební styl žáka n Diagnostika motivační a zájmové oblasti, postojové hodnotové orientace, psychických a somatických vlastností žáka n Diagnostika školního prostředí n Školní třída a její diagnostika n Autodiagnostika ped. práce učitele n Diagnostika rodinného prostředí Seznam literatury k předmětu Pedagogická diagnostika n vzdělávací program. Praha: Portál, 2001. 207 s. ISBN 80-7178-544-X. n Rámcový vzdělávací program pro předškolní výchovu a vzdělávání, RVP základního vzdělávání: www.vuppraha.cz n Zákon č.561 o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání: www.msmt.cz Seznam literatury k předmětu Pedagogická diagnostika n ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. s. 330-333. ISBN 80-7178463-X. n GAJDOŠOVÁ, L.; ŠATÁNEK, J. Otázky poznávania osobnosti žiaka a školském triedy. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, 1996. 61 s. ISBN 80 – 88825 – 81 – 4. n HRABAL, V. st., HRABAL, V.ml. Diagnostika. Pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha: UK, 2004. 199 s. ISBN 80-246-0319-5. n Hrabal, V. st. Jaký jsem učitel. Praha: SPN, 1988 n CHRÁSKA, M. Didaktické testy. Brno: Paido, 1999. 91 s. ISBN 80-85931-68-0. n CHRÁSKA, M. Metody pedagogické diagnostiky. Olomouc: UP Olomouc, 1988. 49 s. n KALOUS, Z.; OBST, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. s. 185-250. ISBN 80-7178-253-X. n KOLÁRIKOVÁ, Z.; PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. s. 233-257. ISBN 80-7178-585-7. n MERTIN, V. Individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 1995. n MOJŽÍŠEK, L. Základy pedagogické diagnostiky. Praha: SPN, 1986. Seznam literatury k předmětu Pedagogická diagnostika n MOJŽÍŠEK, L. Teoretické otázky pedagogické diagnostiky. Praha: Academia, 1987. 161 s. n MOJŽÍŠEK, L. K problému pedagogické diagnostiky zájmů, schopností a nadání žáků. Uherské Hradiště: Okresní osvětový dům, 1966. 36 s. n SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9. n SPÁČILOVÁ, H. Pedagogická diagnostika v primární škole. Olomouc: UP, 2003. ISBN 80-7178-544-X. n SWIERKOSZOVÁ, J. Pedagogická diagnostika dětského vývoje pro učitele primárního vzdělávání. Ostrava: OU, 2004. 77 s. ISBN 80-7368-018-1 n ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, J. a kol. Psychodiagnostické metody v práci učitele primárního vzdělávání. Ostrava: UO, 2004. 71 s. ISBN 80-7042-372-2. n ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální Metody a techniky pedagogické diagnostiky – tradiční a moderní metody (pozorování, diagnostický rozhovor, dotazníky, škály, hra jako diagnostický nástroj, analýza produktů žáka, testy, anamnéza dítěte…) n SPÁČILOVÁ, H. Pedagogická diagnostika v primární škole. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0568-7. str. 27-50. n DVOŘÁKOVÁ, M. Přehled metod zjišťujících diagnostické údaje.In Kalous, Z.; Obst, O. (ed). Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X. str. 186 – 190 n ČÁP, J,; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha, Portál, 2001. ISBN 80-7178463-X. str. 365-371 n KOLÁRIKOVÁ, Z.; PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. s. 248-252. n CHRÁSKA, M. Metody pedagogické diagnostiky. Olomouc: UP Olomouc, 1988. 49 s. n GAJDOŠOVÁ, L.; ŠATÁNEK, J. Otázky poznávania osobnosti žiaka a školském triedy. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, 1996. 61 s.14-36. Zásady provádění diagnostiky, chyby při diagnostikování. Osobnost učitele při diagnostické činnosti. n DVOŘÁKOVÁ, M. Přehled metod zjišťujících diagnostické údaje.In Kalous, Z.; Obst, O. (ed). Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X. str. 186 – 190 n KOLÁRIKOVÁ, Z.; PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. s. 254-255. n ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuálně vzdělávací program. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X. str. 46-48 Připravenost žáka na vzdělávací proces – diagnostika školní zralosti a vzdělávacích předpokladů žáka v návaznosti na kompetence Rámcového vzdělávacího programu předškolní výchovy a vzdělávání (jeho psychických procesů a vlastností) a učebního stylu žáka. n ČÁP, J,; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha, Portál, 2001. ISBN 80-7178463-X. str. 228-231 n MOJŽÍŠEK, L. Teoretické otázky pedagogické diagnostiky. Praha: Academia, 1987str. 76 - 84 n ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuálně vzdělávací program. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X. str. 110 - 112 n SWIERKOSZOVÁ, J. Pedagogická diagnostika dětského vývoje pro učitele primárního vzdělávání. Ostrava: OU, 2004. s. 33-65. ISBN 80-7368-018-1 Diagnostika školní třídy a sociálních vztahů ( Dotazník „My class inventory“, sociogram, přístupy k této problematice) n GRECMANOVÁ H. Evaluace klimatu třídy. In Kalous, Z.; Obst, O. (ed). Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X. str. 233 – 242. + 190 - 193 n ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuálně vzdělávací program. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X. str. 121-123 n ČÁP, J,; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha, Portál, 2001. ISBN 80-7178463-X. str. 565-595 Diagnostika rodinného prostředí n ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuálně vzdělávací program. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X. str. 117 – 120 n SWIERKOSZOVÁ, J. Pedagogická diagnostika dětského vývoje pro učitele primárního vzdělávání. Ostrava: OU, 2004. 49-54 s. ISBN 80-7368-018-1 n ČÁP, J,; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha, Portál, 2001. ISBN 80-7178463-X. str. 322-325. Diagnostika vzdělávacích výsledků - didaktický test jako nástroj zjišťování žákových vědomostí – tvorba položek, hodnocení položek, ústní zkouška n MOJŽÍŠEK, L. Teoretické otázky pedagogické diagnostiky. Praha: Academia, 1987str. 128-131 n CHRÁSKA, M. Hodnocení vzdělávacích výsledků žáka. In Kalous, Z.; Obst, O. (ed). Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X. str. 212- 233. n CHRÁSKA, M. Didaktické testy. Brno: Paido, 1999. 91 s. ISBN 80-85931-68-0. Diagnostika učebních stylů n DVOŘÁKOVÁ, M. Diagnostika učebního stylu žáků. In Kalous, Z.; Obst, O. (ed). Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X. str. 209- 212 n HRABAL, V. ST.; HRABAL, V. ML. Učební a kognitivní styl jako složka školní zdatnosti žáka. In. Diagnostika. Pedagogickopsychologická diagnostika žáka s n úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0319-5. str. 87-93 Diagnostika žákova pojetí učiva n ČÁP, J,; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha, Portál, 2001. ISBN 80-7178463-X. str. 417-440. n DVOŘÁKOVÁ, M. Diagnostika vztahů žáků k předmětu. Kalous, Z.; Obst, O. (ed). Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X. str. 200-208 Diagnostika hodnotové orientace n DVOŘÁKOVÁ, M. Diagnostika hodnotové orientace žáků. In Kalous, Z.; Obst, O. (ed). Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X. str. 194-196 Diagnostika zájmů n HRABAL, V. ST.; HRABAL, V. ML. Diagnostika. Pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0319-5 str. 93-103 n DVOŘÁKOVÁ, M. Diagnostika zájmů žáka. Kalous, Z.; Obst, O. (ed). Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X. str. 200-201 n MOJŽÍŠEK, L. K problému pedagogické diagnostiky zájmů, schopností a nadání žáků. Uherské Hradiště: Okresní osvětový dům, 1966. 36 s. Diagnostika sebepojetí žáka n DVOŘÁKOVÁ, M. Diagnostika sebepojetí žáků. In Kalous, Z.; Obst, O. (ed). Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X. str. 196-199 n ČÁP, J,; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha, Portál, 2001. ISBN 80-7178463-X. str. 330-333 Autodiagnostika a sebereflexe v práci učitele n HRABAL, V. st. Jaký jsem učitel? Praha: SPN, 1988 str. 23 – 52 + str. 101 – 117 Tvorba individuálního vzdělávacího plánu n ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuálně vzdělávací program. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X. str. 172 - 180 n MERTIN, V. Individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 1995.