DIAGNOSTIKOVÁNÍ AFEKTIVNÍCH VLASTNOSTÍ ŽÁKA Afektivní vlastnosti – zájmy, hodnoty, motivace (preference, přesvědčení, sebepojetí a temperament) Afektivní vlastnosti žáka – vliv na úspěšnost učení Afektivní vlastnosti žáka a afektivní výukové cíle ( vnímavost podnětů – reagování - oceňování hodnoty – integrování hodnot (organizace, systematizování) - integrování hodnot v charakteru – srv.- Niemierkova a Kratwohlova taxonomie). Afektivní doména – pozornost, zájem, estetické cítění, morální aj. postoje, názory, pocity a hodnoty. Např. naslouchat, ocenit důležitost, citově na něco reagovat, vnímat estetickou hodnotu. Vidět morální dilema …. Afektivní vlastnosti a reproduktivní osvojování učiva pozitivní ç POSTOJ e negativní silný ç ZÁJEM e slabý vysoká ç MOTIVACE e nízká důležité ç HODNOTYe nedůležité POSTOJ ZÁJEM MOTIVACE VNITŘNÍ MOTIVACE VNĚJŚÍ MOTIVACE HODNOTA METODY DIAGNOSTIKOVÁNÍ AFEKTIVNÍCH VLASTNOSTÍ ŽÁKŮ POZOROVÁNÍ ČINNOSTI ŽÁKA Zájem o vyučovací předmět - ukazatele chování žáka ve škole: · žák pozorně sleduje učitele, upřeně se dívá · často se hlásí · navrhuje témata · klade učiteli otázky k probíranému učivu · přináší zajímavé informace, příklady, ukázky, knihy,časopisy · hovoří o vlastních zkušenostech a zážitcích s učivem · iniciativně se hlásí, když učitel potřebuje asistenci nebo pomoc Zájem o určitou oblast, např. o přírodovědnou tématiku - žák · navštěvuje přírodovědná muzea · dělá doma chemické pokusy · sbírá hmyz · pěstuje rostliny · chová doma zvířata · vlastní knihy s přírodovědnou tématikou Zájem nebo nezájem žáka o četbu signalizují tyto prvky: Ukazatele zájmu o četbu · mluví o přečteném · často používá slovníky, příručky a jiné textové materiály · často chodí do prodejen knih a do knihoven · často jej lze přistihnout s knihou v ruce Ukazatele nezájmu o četbu: · stěžuje si, že dostává mnoho úloh ke čtení · neví-li si rady, volí raději pomoc druhých než hledání informací v textech · mále navštěvuje knihovny a knihkupectví · ve volných chvílích (např. během volné hodiny) nečte Ukazatele výkonové motivace žáka Žák s vysokou výkonovou motivací · hlásí se i když se nehlásí nikdo jiný · vybírá si složitější příklady než ostatní · specializuje se na řešení tzv. „chytáků“ · nelákají jej lehčí úlohy · neodradí jej neúspěch Žák s nízkou výkonovou motivací · hlásí se jen, když se hlásí i většina ostatních · hlásí se jen když si je vědom správnosti svého řešení · k řešení si vybírá lehčí úlohy · někdy se paradoxně hlásí tehdy, když nikdo nezná správné řešení (nemůže tedy být horší než ostatní) · opisuje, používá taháky DIAGNOSTICKÝ ROZHOVOR Strukturovaný = předem připravené otázky Polostrukturovaný = připravené jen jádro otázky, další vyplyne z linie rozhovoru Nestrukturovaný = otázky vznikají v průběhu rozhovoru Raport – vytvoření přátelské a důvěryhodné atmosféry mezi tazatelem a odpovídajícím /žákem/ Skupinový rozhovor – často v průběhu třídnické hodiny POSOUZENÍ ŽÁKOVSKÝCH PRODUKTŮ Produkty: verbální , výtvarné .. Dotazník – písemné kladení otázek (výhody a nevýhody) otevřené a uzavřené otázky Příklad otázek: Která z následujících odpovědí nejlépe odráží tvůj vztah k přírodovědě: a) líbí se mi b) dost se mi líbí c) považuji ji za podnětnou d) mám ji rád e) neumím odpovědět Můj nejoblíbenější autor je…………………………………………………. Ve volném čase se většinou věnuji……………………………… Kdybych měla 1 000 Kč …………………………… INVENTÁŘ ZÁJMŮ Ve volném čase čtu ano- ne sleduji TV ano-ne sportuji ano-ne pomáhám rodičům ano-ne pracuji s počítačem ano-ne POSUZOVACÍ ŠKÁLA - ke zjištění míry vlastností a jejich intenzity (obvykle 3, 5, 7, 9 stupňů) Příklady: Matematika a já J K L Oblíbenost předmětů (pro starší žáky) Český jazyk 1 2 3 4 5 6 7 A Matematika Přírodověda Výtvarná výchova Tělesná výchova Pracovní výchova Cizí jazyk ….. Rád si hraji doma sám(sama) Stále – velmi často-často- občas-nikdy – Likertova škála Matematiku mám ráda +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |zcela | | nemám vyhraněný | | zcela | | | souhlasím | | nesouhlasím | | | souhlasím | | názor | | nesouhlasím | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ DIAGNOSTIKA HODNOTOVÉ ORIENTACE ŽÁKŮ TEST HIERARCHIE HODNOT (H. Rokeach) - soubor cílových hodnot (žádaný stav existence) : pohodlný život (život v dostatku) – prospěšný život (pocit trvalého přínosu) –potěšení (život plný radosti a volna) - svoboda (osobní nezávislost, svobodná volba) - hodnoty instrumentální (žádaný způsob chování) : např. ctižádostivý (velmi pilný, usilující o úspěch) – rozumový (důsledný) – veselý – (bezstarostný, radostný) – tvůrčí (smělý, tvořivý) - (seřazení hodnot, přeškrtnutí 3 nejméně významných) ZJIŠŤOVÁNÍ HODNOTOVÉ ORIENTACE - představ si nejlepšího kamaráda a napiš, co se ti na něm nejvíce líbí, čeho si vážíš,proč je tvůj kamarád? Neuváděj jméno. Pokud nemáš kamaráda, napiš, jakého by sis přál. - Představ si chlapec ( dívku), s kterou bys kamarádit nechtěl(a). Co ti nejvíce vadí a co se ti nelíbí. TEST HODNOTY Co je zapotřebí k tomu, aby člověk byl šťastný? Zamysli se a pak napiš. Co považuješ za nejdůležitější, napiš na první místo. Interpretace výsledků - hodnoty zaměřené na sebe, směrované k nejbližším a známým lidem ,hodnoty týkající se věcí obecně lidských. Řazení podle četnosti. TEST TŘÍ PŘÁNÍ Napiš 3 svá největší přání (podle důležitosti), pak uveď důvody. DIAGNOSTIKA ZÁJMŮ ŽÁKŮ Pro rozvoj zájmů je třeba: · Poskytovat vhodné příležitosti · Ukázat, k čemu je takový zájem užitečný · Nehodnotit žákovy dovednosti související se zájmem dříve, než dostane dostatek prostoru a příležitostí k jejich vytvoření · Dávat najevo vlastní zaujetí o předmět žákova zájmu · Klidně snést, když žák nebude mít k předmětu zájmu stejný citový vztah jako učitel Možnosti diagnostiky zájmu žáků: 1. zaměřené systematické pozorování 2. volný rozhovor na dané téma 3. slohová práce na dané téma 4. původní nebo různě upravené dotazníky 5. autodiagnostika vlastních zájmů žáka METODY DIAGNOSTIKY ŽÁKOVA VZTAHU K PŘEDMĚTU 1. Pozorování činnosti žáka v průběhu vyučovací hodiny · pozornost, s jakou žák sleduje výklad · žákovy reakce na učitelovy požadavky · způsob komunikace s učitelem · žákovy reakce na neúspěchy ve sledovaném předmětu · úroveň domácí přípravy · soustředěnost při samostatné práci 2. Rozbor výsledků činnosti žáka (cenné je porovnání výsledků činnosti ve dvou či více předmětech) 3. Dotazník pro žáky (vztah k vyučovacímu předmětu)