Ročník 2005 SBÍRKA zákonu ČESKÁ REPUBLIKA Částka 4 Rozeslána dne 11. ledna 2005 Cena Kč 34- OBSAH: 12. Vyhláška o podmínkách uznání rovnocennosti a nostrifikace vysvědčení vydaných zahraničními školami 13. Vyhláška o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři 14. Vyhláška o předškolním vzdělávání 15. Vyhláška, kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních zpráv a vlastního hodnocení školy 16. Vyhláška o organizaci školního roku 17. Vyhláška o podrobnějších podmínkách organizace České školní inspekce a výkonu inspekční činnosti 18. Vyhláška o vydání pamětních stříbrných dvousetkorun ke 100. výročí narození Jana Wericha a Jiřího Voskovce Sdělení Ministerstva vnitra o opravě tiskové chyby v zákoně č. 675/2004 Sb. Strana 50 Sbírka zákonů č. 12 / 2005 Částka 4 12 VYHLÁŠKA ze dne 29. prosince 2004 o podmínkách uznání rovnocennosti a nostrifikace vysvědčení vydaných zahraničními školami Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „ministerstvo") stanoví podle § 108 odst. 8 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon): Podmínky uznání rovnocennosti Osvědčení o uznání rovnocennosti v zahraničí vydaného dokladu absolventa zahraniční školy o dosažení základního, středního nebo vyššího odborného vzdělání (dále jen „zahraniční vysvědčení") v České republice ) bude vydáno podle vzoru uvedeného v příloze č. 1 do 30 dnů ode dne obdržení žádosti o jeho vydání krajským úřadem. Podmínky nostrifikace (1) Krajský úřad vydává nostrifikační doložku o uznání platnosti zahraničního vysvědčení v České republice (dále jen „nostrifikační doložka") podle vzoru uvedeného v příloze č. 2 v případě, že rozhodnutí o žádosti o nostrifikaci2) je kladné; nostrifikační doložka je součástí uvedeného rozhodnutí. (2) ^Nostrifikované zahraniční vysvědčení platí na území České republiky ode dne nabytí právní moci rozhodnutí o nostrifikaci. Podmínky organizace nostrifikační zkoušky (1) Nostrifikační zkouškou se ověřuje, zda znalosti a dovednosti žadatele odpovídají cílům a obsahu vzdělávání podle příslušného vzdělávacího programu3). Součástí nostrifikační zkoušky může být praktická zkouška. Nostrifikační zkouška se koná zpravidla v českém jazyce; v jiném jazyce4) se po dohodě žadatele s krajským úřadem může nostrifikační zkouška konat, pokud tím nebude dotčen účel zkoušky. (2) Nostrifikační zkouška, jejíž termín a obsah je určován krajským úřadem, je žadatelem konána ve škole, vybrané krajským úřadem ze základních škol, středních škol, konzervatoří a vyšších odborných škol nacházejících se na území daného kraje. Nenachází-li se na území daného kraje základní, střední nebo vyšší odborná škola nebo konzervatoř, která obsahem a rozsahem svého vzdělávacího programu odpovídá nebo alespoň zčásti odpovídá zahraniční škole, která zahraniční vysvědčení vydala, může být odpovídající škola, ve které bude nostrifikační zkouška konána, vybrána ze škol nacházejících se na území jiného kraje. (3) Nostrifikační zkouška se koná před komisí, která je nejméně tříčlenná a jejíž předseda a ostatní členové jsou jmenováni krajským úřadem. (4) O hodnocení celkového výsledku nostrifikační zkoušky rozhoduje komise hlasováním. Při rovnosti hlasů rozhoduje hlas předsedy komise. (5) O nostrifikační zkoušce se sepisuje protokol. Uznávání zahraničního vzdělání ministerstvem a Ministerstvem vnitra (1) Ustanovení § 2 a 3 se použijí přiměřeně na postup ministerstva při nostrifikaci zahraničního vysvědčení, které bylo vydáno zahraniční školou se vzdělávacím programem, který je uskutečňován v dohodě s ministerstvem ). (2) Ustanovení § 1 až 3 se použijí přiměřeně na postup Ministerstva vnitra při uznávání zahraničního vzdělání v oblasti činnosti policie a požární ochrany ). 1) § 108 odst. 1 písm. a) a § 108 odst. 2 a 4 školského zákona. 2) § 108 odst. 1 písm. b) a § 108 odst. 3 až 5 školského zákona. 3) § 4 odst. 1 a § 6 odst. 1 školského zákona. 4) Například § 13 školského zákona. 5) § 108 odst. 6 školského zákona. 6) § 108 odst. 7 školského zákona. Částka 4 Sbírka zákonů č. 12 / 2005 Strana 51 Zrušovací ustanovení Zrušuje se: 1. Vyhláška č. 385/1991 Sb., o uznávání rovnocennosti a podmínkách nostrifikace vysvědčení vydaných zahraničními školami. 2. Vyhláška č. 332/1998 Sb., kterou se mění vyhláška Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky č. 385/1991 Sb., o uznávání rovnocennosti a podmínkách nostrifikace vysvědčení vydaných zahraničními školami. Vyhláška č. 236/2003 Sb., kterou se mění vyhláška č. 385/1991 Sb., o uznávání rovnocennosti a podmínkách nostrifikace vysvědčení vydaných zahraničními školami, ve znění vyhlášky č. 332/1998 Sb., a vyhláška č. 127/1997 Sb., o speciálních školách a speciálních mateřských školách. Účinnost Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem jejího vyhlášení. Ministryně: JUDr. Buzková v. r. Strana 52 Sbírka zákonů č. 12/2005 Částka 4 Příloha č. 1 k vyhlášce č. 12/2005 Sb. Č0-: ............................ v v OSVĚDČENI o uznání rovnocennosti zahraničního dokladu o dosažení vzdělání v České republice Krajský úraď} uznal podle § 108 odst. 2 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), a § 1 vyhlášky č. 12/2005Sb., o podmínkách uznání rovnocennosti a nostrifikace vysvědčení vydaných zahraničními školami, ve spojení sn).................................... rovnocennost dokladu"0 .............................................................. číslolv).........................................................vydaného dnev).. na j meno zahraniční školouvll) zřízenou a uznanou ve státěvlll) dokládajícím dosaženíx) ........................................................... vydávaným v České republice absolventům vzdělávání v/vexl) Vxii)...............................dnexiii).............................. podpis xiv) otisk razítka Částka 4 Sbírka zákonů č. 12/2005 Strana 53 Vysvětlivky ke vzoru osvědčení ') Uvede se název kraje a název odboru, který písemnost vyhotovil. ") Uvede se název příslušné mezinárodní smlouvy o uznávání rovnocennosti dokladů o vzdělání. '") Uvede se název zahraničního dokladu o dosažení vzdělání. lv) Uvede se číslo zahraničního dokladu o dosažení vzdělání. v) Uvede se datum vydání zaliraničního dokladu o dosažení vzdělání. V1) Uvede se jméno (jména) a příjmení absolventa - držitele dokladu. v") Uvede se název a sídlo školy. vm) Uvede se název státu. "*) Uvede se název příslušného dokladu, popřípadě příslušných dokladů, o dosažení základního, středního nebo vyššího odborného vzdělání. x) Uvede se stupeň vzdělání, popřípadě i obor vzdělání. X1) Uvede se název rámcového vzdělávacího programu nebo vzdělávacího programu pro vyšší odborné vzdělávání. x") Uvede se místo vydání osvědčení. xm) Uvede se datum vydání osvědčení. xlv) Pod podpis se uvede jméno, příjmení a funkce oprávněné osoby krajského úřadu. xv) Místo pro otisk úředního razítka krajského úřadu. Strana 54 Sbírka zákonů č. 12/2005 Částka 4 Příloha č. 2 k vyhlášce č. 12/2005 Sb. Č.J.:............................ NOSTRIFIKAČNÍ DOLOŽKA o uznání platnosti zahraničního dokladu o dosažení vzdělání v České republice Krajský úřad xvi) uznal podle § 108 odst. 3 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), a § 2 odst. 1 vyhlášky č. 12/2005 Sb., o podmínkách uznání rovnocennosti a nostrifikace vysvědčení vydaných zahraničními školami, platnost dokladuxvii) ........................................................................................................................ čísloxvi,i).............................................vydaného dnexix). najméno500............................................................................... zahraniční školou'"0..................................................... zřízenou a uznanou ve státě™11). v České republice a xxiii) potvrzuje jeho rovnocennost dokládajícím dosažení5™"0 ............................................................................. vydávaným v České republice absolventům vzdělávání v/ve5""0....................................... Absolvent vykonal úspěšně nostrifikační zkoušku z předmětůxxvl): yxxvii) dnexxviii') podpis™* otisk razítkcŕ Částka 4 Sbírka zákonů č. 12/2005 Strana 55 Vysvětlivky ke vzoru nostrifikační doložky xvl) Uvede se název kraje a název odboru, který písemnost vyhotovil. XV1|) Uvede se název zahraničního dokladu o dosažení vzdělání. XVU|) Uvede se číslo zahraničního dokladu o dosažení vzdělání. XK) Uvede se datum vydání zahraničního dokladu o dosažení vzdělání. xx) Uvede se jméno (jména) a příjmení absolventa - držitele dokladu. ^ Uvede se název a sídlo školy. XX1I) Uvede se název státu. xxm) Uvede se název příslušného dokladu, popřípadě příslušných dokladů, o dosažení základního, středního nebo vyššího odborné o vzdělání. XX1V) Uvede se stupeň vzdělání, popřípadě i obor vzdělání. xxv) Uvede se název rámcového vzdělávacího programu nebo vzdělávacího programu pro vyšší odborné vzdělávání. xxvl) Uvedou se názvy předmětů, z nichž byla nostrifikační zkouška konána; proškrtne se, pokud nebyla nostrifikační zkouška nařízena. xxvll) Uvede se místo vydání doložky. xxvm) Uvede se datum vydání doložky. xx,x) Pod podpis se uvede jméno, příjmení a funkce oprávněné osoby krajského úřadu. xxx) Místo pro otisk úředního razítka krajského úřadu. Strana 56 Sbírka zákonů č. 13 / 2005 Částka 4 13 VYHLÁŠKA ze dne 29. prosince 2004 o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy stanoví podle § 7 odst. 3, § 19, § 23 odst. 3, § 26 odst. 4, § 31 odst. 1, § 71, § 83 odst. 5, § 84 odst. 3, § 85 odst. 3 a § 91 odst. 1 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon): ČÁST PRVNÍ STŘEDNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Typy středních škol Typy středních škol podle jejich zaměření pro účely jejich označování jsou: střední průmyslová škola, střední zemědělská škola, střední zahradnická škola, střední vinařská škola, střední lesnická škola, střední rybářská škola, střední zdravotnická škola, hotelová škola, střední pedagogická škola, střední umělecká škola, střední uměleckoprůmyslová škola, obchodní akademie, odborná škola, odborné učiliště a praktická škola. §2 Počty žáků ve střední škole, ve třídě a pravidla pro dělení a spojování tříd při vyučování (1) Nejnižší počet žáků ve škole s plným počtem ročníků je 80. (2) Ve školách s oborem vzdělání, v němž je jako součást přijímacího řízení stanovena rámcovým vzdělávacím programem talentová zkouška, může být nejnižší počet žáků ve škole 30. Na tyto školy se nevztahuje ustanovení odstavce 3. (3) Nejnižší průměrný počet žáků ve třídě je 17. (4) Nejvyšší počet žáků ve třídě je 30. (5) Ředitel školy může třídy při vyučování některých předmětů dělit na skupiny, spojovat nebo vytvářet skupiny žáků ze stejných nebo různých ročníků. Při stanovení počtu a velikosti skupin je ředitel školy povinen zohlednit: a) požadavky na bezpečnost a ochranu zdraví žáků, b) didaktickou a metodickou náročnost předmětu, c) specifika žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, d) charakter osvojovaných vědomostí a dovedností, e) požadavky na prostorové a materiální zabezpečení výuky stanovené rámcovým vzdělávacím programem, f) efektivitu vzdělávacího procesu z hlediska stanovených cílů vzdělávání i z hlediska ekonomického. (6) Nejvyšší počet žáků ve skupině na jednoho učitele odborného výcviku je stanoven zvláštním právním předpisem ). Výuka se organizuje tak, aby vznikl co nejmenší počet skupin při dodržení zásad stanovených v odstavci 5, přičemž je možné využívat i spojování výuky pro žáky více tříd, případně ročníků. (7) Výuka cizích jazyků probíhá ve skupinách tvořených pro příslušný cizí jazyk. Průměrný nejnižší počet žáků ve skupině v jednom ročníku je 9 a nejvyšší počet žáků ve skupině je 23. Skupina může být tvořena žáky z více tříd téhož ročníku. §3 Hodnocení výsledků vzdělávání žáků na vysvědčení (1) Výsledky vzdělávání žáka v jednotlivých povinných a nepovinných předmětech stanovených školním vzdělávacím programem se v případě použití klasifikace hodnotí na vysvědčení stupni prospěchu: a) 1 - výborný, b) 2 - chvalitebný, c) 3 - dobrý, d) 4 - dostatečný, e) 5 - nedostatečný. (2) Výsledky vzdělávání žáka v jednotlivých povinných a nepovinných předmětech stanovených školním vzdělávacím programem jsou v případě použití slovního hodnocení popsány tak, aby byla zřejmá dosažená úroveň vzdělání žáka ve vztahu ke stanoveným cílům vzdělávání a k jeho vzdělávacím a osobnostním předpokladům. (3) V denní formě vzdělávání se chování žáka hodnotí stupni hodnocení: a) 1 - velmi dobré, b) 2 - uspokojivé, c) 3 - neuspokojivé. (4) Celkové hodnocení žáka se na vysvědčení vyjadřuje stupni: 1) Nařízení vlády č. 689/2004 Sb., o soustavě oborů vzdělání v základním, středním a vyšším odborném vzdělávání. Částka 4 Sbírka zákonů č. 13 / 2005 Strana 57 a) prospěl(a) s vyznamenáním, b) prospěl(a), c) neprospěl(a). (5) Zák prospěl s vyznamenáním, není-li klasifikace nebo slovní hodnocení po převodu do klasifikace v žádném povinném předmětu horší než stupeň 2 -chvalitebný a průměrný prospěch z povinných předmětů není horší než 1,50 a chování je hodnoceno jako velmi dobré. V oborech vzdělání skupiny 82 Umění, užité umění se dále vyžaduje v odborných předmětech, které stanoví rámcový vzdělávací program, prospěch 1 - výborný. (6) Zák prospěl, není-li klasifikace nebo slovní hodnocení po převodu do klasifikace v některém povinném předmětu vyjádřena stupněm 5 - nedostatečný. (7) Zák neprospěl, je-li klasifikace nebo slovní hodnocení po převodu do klasifikace v některém povinném předmětu vyjádřena stupněm 5 - nedostatečný. §4 Podrobnosti hodnocení výsledků vzdělávání žáků Podrobnosti hodnocení vycházejí z požadavků rámcových a školních vzdělávacích programů a obsahují vždy: a) zásady průběžného hodnocení a hodnocení výsledků vzdělávání na vysvědčení, b) kritéria stupňů prospěchu, c) podrobnosti o komisionálních zkouškách, d) průběh a způsob hodnocení ve vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu, e) průběh a způsob hodnocení vzdělávání v nástavbovém studiu a ve zkráceném studiu pro získání středního vzdělání s výučním listem a středního vzdělání s maturitní zkouškou, f) průběh a způsob hodnocení ve večerní, dálkové, distanční a kombinované formě vzdělávání. §5 Individuální vzdělávací plán (1) V individuálním vzdělávacím plánu povoleném z jiných závažných důvodů2) je určena zvláštní organizace výuky a délka vzdělávání při zachování obsahu a rozsahu vzdělávání stanoveného školním vzdělávacím programem. (2) Ředitel školy seznámí žáka a zákonného zástupce nezletilého žáka s průběhem vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu a s termíny zkou- 2) § 18 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, 3) § 69 odst. 4 zákona č. 561/2004 Sb. 4) § 69 odst. 7 zákona č. 561/2004 Sb. 5) § 69 odst. 9 zákona č. 561/2004 Sb. 6) § 108 zákona č. 561/2004 Sb. šek. Individuální vzdělávací plán, podepsaný ředitelem školy, žákem a zákonným zástupcem nezletilého žáka, se stává součástí osobní dokumentace žáka. §6 Komisionálni zkouška (1) Komisionálni zkoušku koná žák v těchto případech: a) při zkoušce z odborných předmětů, které stanoví rámcový vzdělávací program v uměleckých oborech3), b) koná-li opravné zkoušky4), c) požádá-li zletilý žák nebo zákonný zástupce nezletilého žáka o jeho komisionálni přezkoušení z důvodu pochybností o správnosti hodnocení ). (2) Ředitel školy nařídí komisionálni přezkoušení žáka, jestliže zjistí, že vyučující porušil pravidla hodnocení. Termín komisionálního přezkoušení stanoví ředitel školy bez zbytečného odkladu. (3) Komise pro komisionálni zkoušky je nejméně tříčlenná. Jejím předsedou je ředitel školy nebo jím pověřený učitel, zkoušející učitel vyučující žáka danému předmětu a přísedící, který má odbornou kvalifikaci pro výuku téhož nebo příbuzného předmětu. Pokud je ředitel školy zároveň^ vyučujícím, jmenuje předsedu komise krajský úřad. Cleny komise jmenuje ředitel školy. Výsledek zkoušky vyhlásí předseda veřejně v den konání zkoušky. (4) V případě pochybností o správnosti hodnocení žáka podle odstavce 1 písm. c) nebo odstavce 2 může být žák v příslušném pololetí z daného předmětu komisionálne zkoušen pouze jednou. (5) Komisionálni zkoušku podle odstavce 1 písm. b) a c) a podle odstavce 2 může žák konat v jednom dni nejvýše jednu. Uznání uceleného dosaženého vzdělání žáka (1) Za ucelené dosažené vzdělání žáka se považuje vzdělávání ve střední škole, konzervatoři, vyšší odborné škole nebo vysoké škole v České republice nebo v zahraničí, které je doloženo dokladem o jeho úspěšném ukončení, nebo jiným prokazatelným způsobem. Doklad o úspěšném ukončení vzdělávání v zahraničí musí být opatřen nostrifikační doložkou nebo osvědčením o rovnocennosti dosaženého vzdělání6). středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). Strana 58 Sbírka zákonů č. 13 / 2005 Částka 4 (2) Ředitel školy vždy uzná ty části vzdělávacího programu, jejichž obsah a rozsah je shodný v absolvovaném a současně studovaném oboru vzdělání. Uznání částečného vzdělání žáka Za částečné vzdělání žáka se považuje absolvování pouze některých ročníků jiné střední školy, konzervatoře, vyšší odborné školy nebo vysoké školy v České republice nebo v zahraničí, či jiné vzdělávání, zejména v odborných kurzech nebo jazykové škole s právem státní jazykové zkoušky. Při zaznamenávání uznání dosaženého vzdělání na vysvědčeních škola do příslušných rubrik pro hodnocení žáka uvádí výraz „uznáno" s odkazem na vysvětlivku, která bude na zadní straně vysvědčení obsahovat bližší podrobnosti. V povinné dokumentaci školy se postupuje obdobně. §10 Výchovná opatření (1) Ředitel školy může na základě vlastního rozhodnutí nebo na základě podnětu jiné právnické či fyzické osoby žákovi po projednání v pedagogické radě udělit pochvalu nebo jiné ocenění za mimořádný projev lidskosti, občanské nebo školní iniciativy, záslužný nebo statečný čin nebo za dlouhodobou úspěšnou práci. (2) Třídní učitel může na základě vlastního rozhodnutí nebo na základě podnětu ostatních vyučujících žákovi po projednání s ředitelem školy udělit pochvalu nebo jiné ocenění za výrazný projev školní iniciativy nebo za déletrvající úspěšnou práci. (3) Při porušení povinností stanovených školním řádem lze podle závažnosti tohoto porušení žákovi uložit: a) napomenutí třídního učitele, b) napomenutí učitele odborného výcviku, c) důtku třídního učitele, d) důtku učitele odborného výcviku, e) důtku ředitele školy. (4) Pravidla pro udělování pochval a jiných ocenění a ukládání napomenutí a důtek jsou součástí školního řádu. (5) Třídní učitel nebo učitel odborného výcviku neprodleně oznámí uložení důtky řediteli školy. (6) Ředitel školy nebo třídní učitel nebo učitel odborného výcviku neprodleně oznámí udělení pochvaly a jiného ocenění nebo uložení napomenutí nebo důtky a jeho důvody prokazatelným způsobem žákovi a zákonnému zástupci nezletilého žáka. (7) Udělení pochvaly a jiného ocenění a uložení napomenutí nebo důtky se zaznamenává do dokumentace školy ). Teoretické vyučování §11 (1) Ředitel školy stanoví v denní formě vzdělávání začátek a konec teoretického vyučování tak, že začíná zpravidla v 8 hodin, nejdříve v 7 hodin, a končí nejpozději ve 20 hodin. Nejvyšší počet vyučovacích hodin povinných předmětů v jednom dni s polední přestávkou je 8 hodin, ve výjimečných případech 9 hodin, bez polední přestávky 7 hodin. V oborech vzdělání zaměřených na sportovní přípravu se začátek a konec teoretického vyučování stanoví v souladu s tréninkovými potřebami příslušného sportovního odvětví. (2) Zpravidla po druhé vyučovací hodině se zařazuje přestávka v délce 15 až 20 minut. Mezi ostatní vyučovací hodiny se zařazuje přestávka zpravidla de-setiminutová, délka polední přestávky je nejméně 30 minut. Praktické vyučování §12 Náležitosti smlouvy o obsahu, rozsahu a podmínkách praktického vyučování Smlouva o obsahu, rozsahu a podmínkách praktického vyučování8) obsahuje zejména: a) druh činností, které žáci při praktickém vyučování budou vykonávat, b) místo konání praktického vyučování, c) časový rozvrh praktického vyučování, jeho délku a den jeho zahájení, d) počet žáků, kteří se zúčastňují praktického vyučování, e) poskytování nástrojů a nářadí používaných při praktickém vyučování a způsob dopravy žáků do místa výkonu praktického vyučování, f) způsob odměňování žáků za produktivní práci, g) opatření k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při praktickém vyučování, včetně ochranných opatření, která musí být přijata, zejména s uvedením osobních ochranných pracovních prostředků. §13 Odborný výcvik (1) Odborný výcvik spočívá v osvojování si zá- 7) § 28 zákona č. 561/2004 Sb. s) § 65 odst. 2 a § 71 zákona č. 561/2004 Sb. Částka 4 Sbírka zákonů č. 13 / 2005 Strana 59 kladních dovedností, činností a návyků, zhotovení výrobků, ve výkonu služeb nebo ve výkonu prací, které mají materiální hodnotu. (2) V odborném výcviku je v denní formě vzdělávání vyučovací jednotkou vyučovací den; v prvním ročníku nesmí být delší než 6 vyučovacích hodin, ve vyšších ročnících nesmí být delší než 7 vyučovacích hodin. (3) Dopolední vyučování ve vyučovacím dni v denní formě vzdělávání začíná nejdříve v 7 hodin a odpolední vyučování ve vyučovacím dni v denní formě vzdělávání končí nejpozději ve 20 hodin. V odůvodněných případech může ředitel školy v denní formě vzdělávání určit počátek dopoledního vyučování žáků druhých, třetích a čtvrtých ročníků od 6 hodin a konec odpoledního vyučování žáků třetích a čtvrtých ročníků ve 22 hodin. Týdenní rozvrh vyučování žáků se upraví tak, aby mezi koncem jednoho vyučovacího dne a začátkem následujícího dne měli odpočinek alespoň 12 hodin. (4) Zpravidla po druhé hodině odborného výcviku konaného ve škole nebo ve školském zařízení se zařazuje přestávka v délce 15 až 25 minut. (5) Pokud žáci konají odborný výcvik na pracovištích fyzických nebo právnických osob, mají přestávky shodně s jejich zaměstnanci v souladu s ustanovením zákoníku práce. Délka přestávek se nezapočítává do doby trvání vyučovacího dne. (6) Odborný výcvik uskutečňovaný ve škole nebo ve školském zařízení vyučuje učitel odborného výcviku. Procvičování dovedností žáků na pracovištích fyzických nebo právnických osob se provádí za vedení a dozoru pověřených zaměstnanců této fyzické nebo právnické osoby (dále jen „instruktor"). Instruktor vede současně nejvýše 3 žáky. §14 Cvičení Cvičení se uskutečňuje jako součást předmětů nebo jako samostatný předmět. Při cvičení si žáci ověřují a prohlubují teoretické poznatky, nacvičují a získávají příslušné dovednosti. §15 Učební praxe a odborná nebo umělecká praxe (1) Učební praxe, odborná praxe nebo umělecká praxe se uskutečňuje v rozsahu stanoveném rámcovým vzdělávacím programem ve školách, ve školských zařízeních nebo na pracovištích fyzických nebo právnických osob. (2) Učební praxi, odbornou praxi nebo uměleckou praxi ve školách nebo školských zařízeních vyučuje učitel praktického vyučování nebo učitel odborných předmětů. Na pracovištích fyzických nebo právnických osob může být prováděna i za vedení a dozoru instruktorů. §16 Sportovní příprava (1) Vyučovací hodinu ve sportovní přípravě představuje tréninková jednotka v délce 45 minut. Maximální počet tréninkových jednotek v jednom dni je 6. (2) Roční počet tréninkových jednotek se stanoví v souladu s rámcovým vzdělávacím programem. (3) Dopolední vyučování ve vyučovacím dni začíná nejdříve v 7 hodin a odpolední vyučování ve vyučovacím dni končí nejpozději ve 20 hodin. V odůvodněných případech může ředitel školy určit počátek dopoledního vyučování od 6 hodin a konec odpoledního vyučování ve 22 hodin. Týdenní rozvrh vyučování žáků se upraví tak, aby mezi koncem jednoho vyučovacího dne a začátkem následujícího dne měli odpočinek zpravidla 12 hodin. Sportovní výcvikové a jiné kurzy a mimoškolní činnost §17 (1) Střední školy mohou v souladu se školním vzdělávacím programem: a) organizovat lyžařské výchovně výcvikové kurzy, sportovní nebo poznávací turistické kurzy a další akce související s výchovně vzdělávací činností školy, b) poskytovat žákům možnosti naplnění volného času mimoškolní činností se zaměřením zejména na aktivní odpočinek, rozvoj jejich schopností a zájmů, přípravu na vyučování i na účast v soutěžích a přehlídkách. (2) Mezi účastníky výjezdu do zahraničí zařadí škola pouze ty žáky, kteří mají uzavřené pojištění léčebných výloh v zahraničí a pojištění odpovědnosti za škodu platné na území příslušného státu. V případě výjezdu do členského státu Evropské unie postačí namísto pojištění léčebných výloh Evropský průkaz zdravotního pojištění nebo Potvrzení tento průkaz nahrazující. Nezletilý žák předloží i písemný souhlas zákonného zástupce. ČÁST DRUHÁ VZDĚLÁVÁNÍ V KONZERVATOŘI §18 (1) Nejnižší počet žáků konzervatoře je 80. Velikost oddělení závisí na jeho odborném zaměření a na počtu žáků studujících v oborech vzdělání hudba, zpěv, tanec nebo hudebně dramatické umění. Nejnižší počet žáků v oddělení je 5. Nejvyšší počet žáků v oddělení je 500. (2) Oddělení v konzervatoři je pracoviště, kde se uskutečňuje všeobecné vzdělávání, odborné teoretické vzdělávání nebo speciálně odborná příprava žáků pro Strana 60 Sbírka zákonů č. 13 / 2005 Částka 4 výkon náročných uměleckých a umělecko-pedagogic-kých činností. Do působnosti oddělení patří zejména rozvoj určité složky uměleckého oboru, příprava a uskutečňování částí školních vzdělávacích programů, výchovná, vzdělávací, umělecká a další tvůrčí činnost. Oddělení tvoří pedagogičtí pracovníci a žáci všech ročníků, studující příslušné zaměření uměleckého oboru. V čele oddělení je vedoucí oddělení, kterého jmenuje a odvolává ředitel konzervatoře. §19 Komise pro závěrečnou komisionálni zkoušku ) je nejméně tříčlenná. Komisi tvoří předseda, zkoušející učitel, kterým je zpravidla učitel vyučující žáka danému předmětu, a přísedící, který má odbornou kvalifikaci pro výuku téhož nebo příbuzného předmětu. Výsledek zkoušky vyhlásí předseda veřejně v den konání zkoušky. §20 Pro žáky, kteří se vzdělávají v osmiletém vzdělávacím programu pro obor tanec, zajišťuje škola také celodenní výchovu, stravování a ubytování. CAST TRETI SPOLEČNÁ, PŘECHODNÁ A ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ §21 V případě uvolnění žáka se zdravotním postižením z vyučování ) ředitel školy na základě doporučení školského poradenského zařízení zajistí náhradní způsob vzdělávání žáka v době vyučování příslušného předmětu nebo náhradní činnosti. Na první nebo poslední vyučovací hodinu lze žáka uvolnit bez náhrady. §22 Pokud ve zvláštním právním předpise upravujícím základní vzdělávání a plnění povinné školní docházky není uvedeno, že se týká i žáků nižšího stupně osmiletého a šestiletého gymnázia plnících ve střední škole povinnou školní docházku, postupuje se podle ustanovení této vyhlášky. §23 Ustanovení této vyhlášky se vztahují i na nástavbové studium, zkrácené studium pro získání středního vzdělání s výučním listem a zkrácené studium pro získání středního vzdělání s maturitní zkouškou. §24 Počty žáků ve škole a ve třídě se do konce školního roku 2004/2005 stanoví podle dosavadních právních předpisů. §25 Ustanovení týkající se vzdělávání ve střední škole se vztahují i na vzdělávání v konzervatoři, nestanoví-li tato vyhláška jinak. §26 Zrušuje se: 1. Vyhláška č. 354/1991 Sb., o středních školách. 2. Vyhláška č. 187/1992 Sb., kterou se mění a doplňuje vyhláška č. 354/1991 Sb., o středních školách. 3. Vyhláška č. 241/1993 Sb., kterou se mění a doplňuje vyhláška^ Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky č. 354/1991 Sb., o středních školách, ve znění vyhlášky č. 187/ /1992 Sb. 4. Vyhláška č. 144/2003 Sb., kterou se mění vyhláška č. 354/1991 Sb., o středních školách, ve znění pozdějších předpisů. 5. Vyhláška č. 235/2003 Sb., kterou se mění vyhláška č. 354/1991 Sb., o středních školách, ve znění pozdějších předpisů, vyhláška č. 442/1991 Sb., o ukončování studia ve středních školách a učilištích, ve znění zákona č. 138/1995 Sb., a vyhláška č. 35/ /1992 Sb., o mateřských školách. §27 Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem jejího vyhlášení. Ministryně: JUDr. Buzková v. r. 9) § 90 odst. 4 zákona č. 561/2004 Sb. 10) § 67 odst. 2 zákona č. 561/2004 Sb. Částka 4 Sbírka zákonů č. 14 / 2005 Strana 61 14 VYHLÁŠKA ze dne 29. prosince 2004 o předškolním vzdělávání Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy stanoví podle § 23 odst. 3, § 35 odst. 2 a § 123 odst. 5 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon): §1 Podmínky provozu a organizace mateřské školy (1) Mateřská škola spolupracuje se zákonnými zástupci dětí a dalšími fyzickými a právnickými osobami s cílem vyvíjet aktivity a organizovat činnosti ve prospěch rozvoje dětí a prohloubení vzdělávacího a výchovného působení mateřské školy, rodiny a společnosti. (2) Zřizovat lze mateřské školy s celodenním, po-lodenním a internátním provozem. (3) Mateřská škola s polodenním provozem poskytuje dětem péči nejdéle 6,5 hodiny denně. (4) Mateřská škola s internátním provozem poskytuje dětem celodenní i noční péči; v mateřské škole s internátním provozem je možné zřídit třídy s celodenním nebo polodenním provozem. (5) V rámci mateřské školy s celodenním provozem je možné zřídit třídy s polodenním nebo internátním nebo nepravidelným provozem. (6) Provoz mateřské školy může ředitel mateřské školy po dohodě se zřizovatelem a v souladu s potřebami dětí upravit podle místních podmínek, přání a potřeb zákonných zástupců dětí. (7) Předškolní vzdělávání má 3 ročníky. V prvním ročníku mateřské školy se vzdělávají děti, které v období od 1. září do 31. srpna následujícího kalendářního roku dovršily nejvýše 4 roky věku. Ve druhém ročníku mateřské školy se vzdělávají děti, které v období od 1. září do 3 i. srpna následujícího kalendářního roku dovršily nejvýše 5 let věku. Ve třetím ročníku mateřské školy se vzdělávají děti, které v období od 1. září do 31. srpna následujícího kalendářního roku dovršily nejvýše 6 let věku, nebo děti, kterým byl povolen odklad povinné školní docházky. (8) Do jedné třídy mateřské školy lze zařadit děti z různých ročníků. (9) Mateřská škola může organizovat zotavovací pobyty dětí ve zdravotně příznivém prostředí bez přerušení vzdělávání, školní výlety a další akce související s výchovně vzdělávací činností školy. (10) Při přijetí dítěte do mateřské školy stanoví ředitel mateřské školy po dohodě se zákonným zástupcem dítěte dny docházky dítěte do mateřské školy a délku jeho pobytu v těchto dnech v mateřské škole. (11) Dětem se speciálními vzdělávacími potřebami je zabezpečena nezbytná speciálně pedagogická podpora. §2 Počty přijatých dětí ve třídách mateřské školy (1) Mateřská škola s jednou třídou má nejméně 15 dětí, mateřská škola se dvěma a více třídami má nejméně v průměru 18 dětí ve třídě. Je-li v obci pouze jedna mateřská škola s jednou třídou, má nejméně 13 dětí, jediná mateřská škola v obci se dvěma a více třídami má nejméně v průměru 16 dětí ve třídě. (2) Třída mateřské školy se naplňuje do počtu 24 dětí. (3) Třída, ve které jsou zařazeny děti se zdravotním postižením1), má nejméně 12 dětí a naplňuje se do počtu 19 dětí. §3 Organizace provozu mateřské školy v měsících červenci a srpnu (1) Provoz mateřské školy lze podle místních podmínek omezit nebo přerušit v měsíci červenci nebo srpnu, popřípadě v obou měsících. (2) Rozsah omezení nebo přerušení stanoví ředitel mateřské školy po dohodě se zřizovatelem. Omezení nebo přerušení provozu oznámí ředitel mateřské školy zákonnému zástupci dítěte nejméně 2 měsíce předem. Na základě písemné žádosti zákonného zástupce dítěte podané řediteli mateřské školy nejpozději 30 dnů před omezením nebo přerušením provozu mateřské školy zabezpečí ředitel školy ve spolupráci se zřizovatelem pobyt dítěte v jiné mateřské škole. 1) § 16 odst. 2 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). Strana 62 Sbírka zákonů č. 14 / 2005 Částka 4 §4 Stravování dětí (1) Při přijetí dítěte do mateřské školy stanoví ředitel mateřské školy po dohodě se zákonným zástupcem dítěte způsob a rozsah stravování dítěte. Rozsah se stanoví tak, aby se dítě, je-li v době podávání jídla přítomno v mateřské škole, stravovalo vždy. (2) Organizace a rozsah školního stravování v mateřské škole a úplata za školní stravování se řídí zvláštním právním předpisem. Péče o zdraví a bezpečnost dětí (1) Právnická osoba, která vykonává činnost mateřské školy, vykonává dohled nad dítětem od doby, kdy je pedagogický pracovník převezme od jeho zákonného zástupce nebo jím pověřené osoby, až do doby, kdy je pedagogický pracovník předá jeho zákonnému zástupci nebo jím pověřené osobě. Předat dítě pověřené osobě lze jen na základě písemného pověření vystaveného zákonným zástupcem dítěte. (2) K zajištění bezpečnosti dětí při pobytu mimo území mateřské školy stanoví ředitel mateřské školy počet pedagogických pracovníků tak, aby na jednoho pedagogického pracovníka připadlo nejvýše a) 20 dětí z běžných tříd, nebo b) 12 dětí ve třídě, kde jsou zařazeny děti se zdravotním postižením. (3) Výjimečně může ředitel mateřské školy zvýšit počty dětí uvedené a) v odstavci 2 písm. a), nejvýše však o 8 dětí, nebo b) v odstavci 2 písm. b), nejvýše však oil dětí. (4) Při zvýšení počtu dětí podle odstavce 3 nebo při specifických činnostech, například sportovních činnostech, nebo při pobytu dětí v prostředí náročném na bezpečnost určí ředitel mateřské školy k zajištění bezpečnosti dětí dalšího pedagogického pracovníka, ve výjimečných případech jinou zletilou osobu, která je způsobilá k právním úkonům a která je v pracovněprávním vztahu k právnické osobě, která vykonává činnost mateřské školy. (5) Při zajišťování zotavovacích pobytů, popřípadě výletů pro děti určí ředitel mateřské školy počet pedagogických pracovníků tak, aby byla zajištěna výchova dětí, včetně dětí se zdravotním postižením, jejich bezpečnost a ochrana zdraví. §6 Úplata za předškolní vzdělávání v mateřské škole, kterou zřizuje stát, kraj, obec nebo svazek obcí (1) Úplatu za předškolní vzdělávání dítěte v mateřské škole (dále jen „úplata") tvoří základní částka upravená v příslušném kalendářním měsíci o případné snížení úplaty. Základní částka se stanoví při přijetí dítěte do mateřské školy a k 1. září příslušného kalendářního roku. (2) Výše základní částky se stanoví tak, aby nepřesáhla 50 % skutečných průměrných měsíčních neinvestičních výdajů na dítě v uplynulém kalendářním roce s výjimkou výdajů na platy, náhrady platů, nebo mzdy a náhrady mezd, na odměny za pracovní pohotovost, odměny za práci vykonávanou na základě dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr a odstupné, na úhradu pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a na úhradu pojistného na všeobecné zdravotní pojištění, na příděly do fondu kulturních a sociálních potřeb a ostatní náklady vyplývající z pracovněprávních vztahů, na nezbytné zvýšení nákladů spojených s výukou dětí zdravotně postižených, na učební pomůcky, a rovněž výdajů na další vzdělávání pedagogických pracovníků, na činnosti, které přímo souvisejí s rozvojem škol a kvalitou vzdělávání, poskytnutých ze státního rozpočtu. Základní částka se pro období od 1. září do 31. srpna následujícího kalendářního roku stanoví pro všechny děti v příslušné mateřské škole v jednotlivém druhu provozu podle § 1 ve stejné výši. (3) Osvobozen od úplaty bude zákonný zástupce dítěte, který pobírá sociální příplatek ), nebo fyzická osoba, která o dítě osobně pečuje a pobírá dávky pěstounské péče3), a tuto skutečnost prokáže řediteli mateřské školy. (4) Zákonnému zástupci dítěte, které nedocházelo do mateřské školy ani jeden den příslušného kalendářního měsíce, a zákonnému zástupci dítěte, kterému je délka docházky do mateřské školy omezena na dobu nejvýše pěti kalendářních dnů v kalendářním měsíci z důvodu pobírání rodičovského příspěvku rodičem dítěte4), lze základní částku za příslušný kalendářní měsíc poměrně snížit, nejvýše však o polovinu stanovené základní částky. (5) V případě přerušení provozu mateřské školy podle § 3 se úplata poměrně sníží. (6) Úplata za kalendářní měsíc je splatná do 15. dne příslušného kalendářního měsíce, pokud 2) § 20 až 22 zákona č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů. 3) § 36 až 43 zákona č. 117/1995 Sb., ve znění pozdějších předpisů. 4) § 30 odst. 3 písm. a) zákona č. 117/1995 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Částka 4 Sbírka zákonů č. 14 / 2005 Strana 63 ředitel mateřské školy nedohodne se zákonným zá- § 8 stupcem dítěte jiný termín úhrady. Zrušovací ustanovení . Zrušuje se vyhláška ministerstva školství, mládeže ■» a tělovýchovy České republiky ě. 35/1992 Sb., o mateř- Přechodné ustanovení ských školách. Základní částka úplaty za předškolní vzdělávání v mateřské škole zřizované státem, krajem, obcí nebo svazkem obcí se pro období od 1. ledna 2005 do 1. září 2005 stanoví způsobem podle § 6 odst. 2 nejpozději do 31. ledna 2005. Ministryně: JUDr. Buzková v. r. , §9 Účinnost Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem jejího vyhlášení. Strana 64 Sbírka zákonů č. 15 / 2005 Částka 4 15 VYHLÁŠKA ze dne 27. prosince 2004, kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních zpráv a vlastního hodnocení školy Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „ministerstvo") stanoví podle § 11 a § 12 odst. 2 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon): ČÁST PRVNÍ DLOUHODOBÝ ZÁMĚR VZDĚLÁVÁNÍ A ROZVOJE VZDĚLÁVACÍ SOUSTAVY ČESKÉ REPUBLIKY A DLOUHODOBÝ ZÁMĚR VZDĚLÁVÁNÍ A ROZVOJE VZDĚLÁVACÍ SOUSTAVY V KRAJI §1 Rámcová struktura dlouhodobého záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy (dále jen „dlouhodobý záměr") se skládá z: a) analýzy dosaženého stavu a změn proti předchozímu dlouhodobému záměru z hlediska obsahových, kvantitativních a strukturálních cílů, prioritních úkolů, rozvojových programů a efektivity realizovaných opatření, b) priorit rozvoje vzdělávací soustavy a způsobu jejich realizace a podpory, c) cílů a úkolů pro jednotlivé oblasti vzdělávání, struktury budoucí vzdělávací nabídky se zaměřením na strukturu oborů vzdělání, druhů a typů škol a školských zařízení a jejich kapacitu na základě předpokládaného demografického vývoje, poptávky po vzdělávání, vývoje na trhu práce a záměrů dalšího rozvoje, d) návrhů rozvojových programů, včetně účasti v mezinárodních programech, e) ekonomické části, včetně návrhu finančního zabezpečení stanovených priorit, úkolů a cílů. Obsah dlouhodobého záměru (1) Dlouhodobý záměr obsahuje směry rozvoje vzdělávání a vzdělávací soustavy především z těchto základních hledisek: a) celoživotního učení, b) zlepšení kvality a efektivity systémů vzdělávání a vzdělávací soustavy, c) usnadnění rovného přístupu ke vzdělávání pro všechny, d) sociálně ekonomických podmínek rozvoje, zejména trhu práce, zaměstnanosti, vzdelanostní úrovně obyvatelstva, demografie, konkurenceschopnosti, sociální soudržnosti, udržitelného rozvoje, ekonomiky státu, popřípadě kraje. (2) Dlouhodobý záměr stanoví směry rozvoje vzdělávání a vzdělávací soustavy a způsob jejich realizace a podpory z hlediska: a) změny cílů a obsahu vzdělávání, b) tvorby a uplatňování školních vzdělávacích programů, zvyšování, sledování a hodnocení kvality vzdělávání, dalšího vzdělávání dospělých v rámci celoživotního učení, úlohy pedagogického pracovníka, zkvalitnění podmínek jeho práce, platového ohodnocení a dalšího vzdělávání, uplatnitelnosti absolventů škol na trhu práce, vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů nadaných, základního uměleckého, jazykového a zájmového vzdělávání, systému poradenských služeb a informačního systému o uplatnění absolventů škol, volbě profesní a vzdělávací dráhy jako nástroje služeb kariérového poradenství, problémů úrovní a typů vzdělávání, finančního a personálního zajištění činnosti škol a školských zařízení, mezinárodní spolupráce ve školství, spolupráce státních orgánů a územních samosprávných celků se sociálními a dalšími partnery při plnění úkolů ve vzdělávání. Částka 4 Sbírka zákonů č. 15 / 2005 Strana 65 (3) Dlouhodobý záměr dále stanoví: a) kritéria optimalizace vzdělávací soustavy, b) ukazatele rozvoje vzdělávání. (4) Ekonomická část dlouhodobého záměru obsahuje vždy: a) finanční nároky na veřejné rozpočty, b) finanční nároky na rozvojové programy, c) další případné zdroje financování, zejména fondy Evropské unie, d) pokryté výdaje a změnu potřeby finančních prostředků oproti stávajícímu stavu, e) budoucí výkony, kapacity škol, strukturu škol a hlavních skupin oborů vzdělání, f) efektivitu dosavadních opatření. (5) Dlouhodobý záměr České republiky vychází z dokumentů vztahujících se ke státnímu rozpočtu, regionálnímu rozvoji, zaměstnanosti, rozvoji lidských zdrojů, sociálně ekonomickému rozvoji a udržitelnému rozvoji a ke společným cílům evropských procesů ve vzdělávání, přijatých vládou a z výročních zpráv České školní inspekce. (6) Dlouhodobý záměr v kraji vychází z dlouhodobého záměru České republiky, regionálních specifik rozvoje ekonomiky, trhu práce a společnosti ovlivňujících rozvoj vzdělávání, stav a vývoj vzdělávací soustavy kraje. §3 Termíny předkládání a zveřejňování dlouhodobého záměru (1) Ministerstvo každý sudý rok vyhodnotí platný dlouhodobý záměr České republiky a vyhodnocený, popřípadě upravený či doplněný jej do 31. října předloží krajům ke stanovisku. Kraje zašlou ministerstvu své připomínky do 15. prosince. Ministerstvo s přihlédnutím k připomínkám krajů následující rok dlouhodobý záměr České republiky dopracuje a do 31. března předloží vládě ke schválení; zveřejní jej do 30 dnů od jeho schválení vládou. Vláda předloží dlouhodobý záměr České republiky do 30 dnů od jeho schválení Poslanecké sněmovně a Senátu Parlamentu k projednání. (2) Krajský úřad každý lichý rok vyhodnotí platný dlouhodobý záměr v kraji a vyhodnocený, popřípadě upravený či doplněný jej do 31. října předloží ministerstvu k vyjádření. Ministerstvo zašle krajskému úřadu své připomínky do 15. prosince. Krajský úřad s přihlédnutím k připomínkám ministerstva následující rok dlouhodobý záměr v kraji dopracuje a po schválení části týkající se vzdělávání ve školách a školských zařízeních, které zřizuje kraj, zastupitelstvem kraje zveřejní a zašle ministerstvu do 31. března. CAST DRUHA VÝROČNÍ ZPRÁVA O STAVU A ROZVOJI VZDĚLÁVACÍ SOUSTAVY V KRAJI §4 Rámcová struktura výroční zprávy o stavu a rozvoji vzdělávací soustavy v kraji Výroční zpráva o stavu a rozvoji vzdělávací soustavy v kraji (dále jen „výroční zpráva v kraji") se skládá z: a) hodnocení stavu jednotlivých úrovní vzdělávací soustavy, b) ekonomické části, c) hodnocení naplňování dlouhodobého záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy, jeho cílů a priorit v uplynulém období. §5 Obsah výroční zprávy (1) Výroční zpráva v kraji obsahuje vždy: a) změny ve vzdělávací soustavě, zejména změny ve struktuře vzdělávací nabídky se zaměřením na strukturu druhů a typů škol a školských zařízení a strukturu oborů vzdělání, b) naplňování prioritních cílů dlouhodobého záměru, c) plnění dalších úkolů, například prevence sociálně patologických jevů, environmentálni a multikulturní výchovy, vzdělávání cizinců a příslušníků národnostních menšin a výchovy k udržitelnému rozvoji, d) účast škol a školských zařízení v rozvojových a mezinárodních programech. (2) Výroční zpráva v kraji zachycuje současný stav a vyhodnocuje změny proti minulému vývoji v dále uvedených oblastech: a) předškolní vzdělávání, b) základní vzdělávání, odchody žáků do šestiletých gymnázií nebo osmiletých gymnázií a konzervatoří, c) střední vzdělávání, d) vyšší odborné vzdělávání, e) vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů nadaných, f) základní umělecké, jazykové a zájmové vzdělávání, g) poradenské služby, h) školská zařízení, i) pracovníci ve školství, j) další vzdělávání pedagogických pracovníků, Strana 66 Sbírka zákonů č. 15 / 2005 Částka 4 k) další vzdělávání dospělých v rámci celoživotního učení. (3) Ekonomická část výroční zprávy v kraji uvádí údaje za kalendářní rok, za který je připravována, a nejméně za dva předcházející kalendářní roky a obsahuje vždy: a) celkové výdaje na školy a školská zařízení zřizované krajem podle jednotlivých druhů škol a školských zařízení v členění na: 1. výdaje hrazené prostřednictvím krajských normativů1), z toho mzdové výdaje, 2. provozní výdaje, 3. investiční výdaje, 4. výdaje na rozvojové programy, b) neinvestiční výdaje škol a školských zařízení zřizovaných obcemi nebo svazky obcí na území kraje podle jednotlivých druhů škol a školských zařízení v členění na výdaje hrazené prostřednictvím krajských normativů ), c) celkovou výši finančních prostředků poskytovaných ze státního rozpočtu na činnost škol a školských zařízení, které nezřizuje stát, kraj, obec, svazek obcí nebo registrovaná církev nebo náboženská společnost, které bylo přiznáno oprávnění k výkonu zvláštního práva zřizovat církevní školy2), v rozsahu a za podmínek stanovených zvláštním právním předpisem ), d) výdaje poskytované krajem na školy a školská zařízení, které nezřizuje stát, kraj, obec, svazek obcí nebo registrovaná církev nebo náboženská společnost, které bylo přiznáno oprávnění k výkonu zvláštního práva zřizovat církevní školy, v členění podle druhů škol a školských zařízení, e) přímé výdaje na vzdělávání na dítě, žáka a studenta u jednotlivých druhů škol a školských zařízení uvedených v písmenech a) až c). (4) Závěry výroční zprávy shrnují poznatky z jednotlivých kapitol a jsou podkladem pro zpracování dlouhodobých záměrů. ČÁST TŘETÍ VÝROČNÍ ZPRÁVA O ČINNOSTI ŠKOLY Obsah a zpracování výroční zprávy o činnosti školy (1) Výroční zpráva o činnosti školy obsahuje vždy: a) základní údaje o škole (například název, sídlo, charakteristika školy, zřizovatel školy, údaje o vedení školy, adresa pro dálkový přístup, údaje o školské radě), b) přehled oborů vzdělání, které škola vyučuje a jsou zařazeny ve školském rejstříku, c) přehled pracovníků školy, d) údaje o přijímacím řízení nebo o zápisu k povinné školní docházce a následném přijetí do školy, e) údaje o výsledcích vzdělávání žáků podle cílů stanovených školními vzdělávacími programy a podle poskytovaného stupně vzdělání včetně výsledků závěrečných zkoušek, maturitních zkoušek a absolutorií, f) údaje o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, g) údaje o aktivitách a prezentaci školy na veřejnosti, h) údaje o výsledcích inspekční činnosti provedené Českou školní inspekcí, i) základní údaje o hospodaření školy. (2) Výroční zpráva o činnosti školy se zpracovává za období předcházejícího školního roku, s výjimkou základních údajů o hospodaření školy, a do 15. října se předkládá školské radě ke schválení. Po schválení školskou radou zasílá ředitel školy výroční zprávu do 14 dnů zřizovateli a zveřejní ji na přístupném místě ve škole. ČÁST ČTVRTÁ VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY Termíny předkládání výroční zprávy v kraji Krajský úřad výroční zprávu v kraji zveřejňuje a zasílá ministerstvu do 31. března. Rámcová struktura vlastního hodnocení školy a kritéria vlastního hodnocení školy (1) Vlastní hodnocení školy je vždy zaměřeno na: a) cíle, které si škola stanovila zejména v koncepčním 1) § 161 odst. 2 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). 2) § 7 odst. 1 písm. e) zákona č. 3/2002 Sb., o svobodě náboženského vyznání a postavení církví a náboženských společností a o změně některých zákonů (zákon o církvích a náboženských společnostech). ) Zákon č. 306/1999 Sb., o poskytování dotací soukromým školám, předškolním a školským zařízením, ve znění pozdějších předpisů. Částka 4 Sbírka zákonů č. 15 / 2005 Strana 67 záměru rozvoje školy a ve školním vzdělávacím programu, a jejich reálnost a stupeň důležitosti, b) posouzení, jakým způsobem škola plní cíle podle písmene a) s přihlédnutím k dalším cílům uvedeným zejména v rámcovém vzdělávacím programu a odpovídajících právních předpisech, c) oblasti, ve kterých škola dosahuje dobrých výsledků, a oblasti, ve kterých je třeba úroveň vzdělávání zlepšit, včetně návrhů příslušných opatření, d) účinnost opatření podle písmene c) obsažených v předchozím vlastním hodnocení. (2) Hlavní oblasti vlastního hodnocení školy jsou vždy: a) podmínky ke vzdělávání, b) průběh vzdělávání, c) podpora školy žákům a studentům, spolupráce s rodiči, vliv vzájemných vztahů školy, žáků, rodičů a dalších osob na vzdělávání, d) výsledky vzdělávání žáků a studentů, e) řízení školy, kvalita personální práce, kvalita dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, f) úroveň výsledků práce školy, zejména vzhledem k podmínkám vzdělávání a ekonomickým zdrojům. Pravidla a termíny vlastního hodnocení školy (1) Vlastní hodnocení školy se zpracovává za období jednoho nebo dvou školních roků. (2) Návrh struktury vlastního hodnocení školy projedná ředitel školy s pedagogickou radou nejpozději do konce září školního roku, v němž se má vlastní hodnocení školy uskutečnit. (3) Vlastní hodnocení školy se projedná v pedagogické radě do 31. října následujícího školního roku. §10 Účinnost Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem jejího vyhlášení. Ministryně: JUDr. Buzková v. r. Strana 68 Sbírka zákonů č. 16 / 2005 Částka 4 16 VYHLÁŠKA ze dne 29. prosince 2004 o organizaci školního roku Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy stanoví podle § 24 odst. 5 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon): Předmět úpravy Vyhláška upravuje podrobnosti organizace školního roku, druhy, délku a termíny jednotlivých školních prázdnin v základních a středních školách a termíny vydávání vysvědčení v těchto školách. §2 Organizace školního roku (1) Období školního vyučování ve školním roce začíná dnem 1. září a končí dnem 30. června následujícího kalendářního roku; člení se na první pololetí a druhé pololetí. (2) První pololetí začíná dnem 1. září a končí dnem 31. ledna následujícího kalendářního roku. Druhé pololetí začíná dnem 1. února a končí dnem 30. června. (3) Připadne-li začátek prvního pololetí na pátek, začíná vyučování následující pondělí. Připadne-li konec druhého pololetí na pondělí, končí vyučování předcházející pátek. (4) Pokud se v souladu s rámcovým vzdělávacím programem daného oboru vzdělání koná odborná nebo umělecká praxe nebo sportovní příprava v období hlavních prázdnin, končí vyučování ve druhém pololetí před termínem stanoveným v odstavcích 2 a 3; vyučování se v období školního vyučování zkracuje o počet vyučovacích dnů odpovídající délce odborné nebo umělecké praxe nebo sportovní přípravy. (5) Pokud se nejedná o nepředvídatelné situace vyhlašuje volné dny ) ředitel školy po projednání s žáky a zřizovatelem. §3 Termíny vydávání vysvědčení (1) V posledním vyučovacím dnu období školního vyučování se předává žákům vysvědčení; po ukončení prvního pololetí může škola vydat místo vysvědčení výpis z vysvědčení. V závěrečném ročníku středního vzdělávání se předává žákům vysvědčení v posledním vyučovacím dnu posledního týdne před zahájením ústních zkoušek maturitní zkoušky nebo závěrečné zkoušky nebo absolutoria. (2) V případě uvedeném v § 2 odst. 4 se žákům vysvědčení předává neprodleně po doložení splnění odborné nebo umělecké praxe nebo sportovní přípravy v předepsaném rozsahu. §4 Školní prázdniny (1) Období školních prázdnin tvoří podzimní prázdniny, vánoční prázdniny, pololetní prázdniny, jarní prázdniny, velikonoční prázdniny a hlavní prázdniny. (2) Podzimní prázdniny trvají 2 dny a přičleňují se ke státnímu svátku 28. října; jejich počátek stanoví pro každý školní rok Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. (3) Vánoční prázdniny trvají od 23. prosince do 2. ledna následujícího kalendářního roku včetně. Připadne-li 23. prosinec na úterý, začínají prázdniny již předcházejícím pondělím. Jestliže 3. leden připadne na pátek, končí prázdniny tímto pátkem. (4) Pololetní prázdniny trvají jeden den apřipadají na pátek v době od 29. ledna do 4. února. (5) Jarní prázdniny trvají jeden týden. Termíny jejich konání podle sídla školy v jednotlivých okresech jsou uvedeny v příloze. (6) Velikonoční prázdniny připadají na čtvrtek a pátek, které předcházejí Pondělí velikonočnímu. (7) Hlavní prázdniny trvají od skončení druhého pololetí školního vyučování do zahájení prvního pololetí v novém školním roce. Zrušovací ustanovení Zrušuje se: 1. Vyhláška č. 362/1991 Sb., o organizaci školního 1) § 24 odst. 2 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). Částka 4 Sbírka zákonů č. 16 / 2005 Strana 69 roku v základních školách, středních školách a spe- kladních školách, středních školách a speciálních ciálních školách. školách, ve znění vyhlášky č. 99/2002 Sb. 2. Vyhláška č. 99/2002 Sb., kterou se mění vyhláška č. 362/1991 Sb., o organizaci školního roku v zá- s 6 kladních školách, středních školách a speciálních , školách. Účinnost 3. Vyhláška č. 113/2003 Sb., kterou se mění vyhláška Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem jejího vy-č. 362/1991 Sb., o organizaci školního roku v zá- hlášení. Ministryně: JUDr. Buzková v. r. Strana 70 Sbírka zákonů č. 16 / 2005 Částka 4 Příloha k vyhlášce č. 16/2005 Sb. Termíny jarních prázdnin od školního roku 2004/2005 do školního roku 2009/2010 Školní rok Termín Okresy, obvody hl. města Prahy 2004/5 7. 2. - 13. 2. 2005 Praha 6 až 10, Cheb, Karlovy Vary a Sokolov, Nymburk, Jindřichův Hradec, Litoměřice, Děčín, Přerov, Frýdek-Místek 14. 2. - 20. 2. 2005 Kroměříž, Uherské Hradiště, Vsetín a Zlín, Praha-východ, Praha-západ, Mělník, Rakovník, Plzeň-město, Plzeň-sever, Plzeň-jih, Hradec Králové, Teplice, Nový Jičín 21. 2.-27. 2. 2005 Česká Lípa, Jablonec nad Nisou, Liberec a Semily, Havlíčkův Brod, Jihlava, Pelhřimov, Třebíč a Zdar nad Sázavou, Kladno, Kolín, Kutná Hora, Písek, Náchod, Bruntál 28. 2. - 6. 3. 2005 Mladá Boleslav, Příbram, Tábor, Prachatice, Strakonice, Ústí nad Labem,^ Chomutov, Most, Jičín, Rychnov nad Kněžnou, Olomouc, Šumperk, Opava, Jeseník 7. 3. - 13. 3. 2005 Benešov, Beroun, Rokycany, České Budějovice, Klatovy, Český Krumlov, Trutnov, Pardubice, Chrudim, Svitavy a Ústí nad Orlicí, Ostrava-město 14. 3. - 20. 3. 2005 Praha 1 až 5, Blansko, Brno-město, Brno-venkov, Břeclav, Hodonín, Vyškov a Znojmo, Domažlice, Tachov, Louny, Prostějov, Karviná 2005/6 6. 2. - 12. 2. 2006 Praha 1 až 5, Blansko, Brno-město, Brno-venkov, Břeclav, Hodonín, Vyškov a Znojmo, Domažlice, Tachov, Louny, Prostějov, Karviná 13. 2. - 19. 2. 2006 Praha 6 až 10, Cheb, Karlovy Vary a Sokolov, Nymburk, Jindřichův Hradec, Litoměřice, Děčín, Přerov, Frýdek-Místek 20. 2. - 26. 2. 2006 Kroměříž, Uherské Hradiště, Vsetín a Zlín, Praha-východ, Praha-západ, Mělník, Rakovník, Plzeň-město, Plzeň-sever, Plzeň-jih, Hradec Králové, Teplice, Nový Jičín 27. 2. - 5. 3. 2006 Česká Lípa, Jablonec nad Nisou, Liberec a Semily, Havlíčkův Brod, Jihlava, Pelhřimov, Třebíč a Zdar nad Sázavou, Kladno, Kolín, Kutná Hora, Písek, Náchod, Bruntál 6. 3. - 12. 3. 2006 Mladá Boleslav, Příbram, Tábor, Prachatice, Strakonice, Ústí nad Labem,^ Chomutov, Most, Jičín, Rychnov nad Kněžnou, Olomouc, Šumperk, Opava, Jeseník 13. 3.- 19. 3.2006 Benešov, Beroun, Rokycany, České Budějovice, Český Krumlov, Klatovy, Trutnov, Pardubice, Chrudim, Svitavy a Ústí nad Orlicí, Ostrava-město 2006/7 5. 2.- 11. 2. 2007 Benešov, Beroun, Rokycany, České Budějovice, Český Krumlov, Klatovy, Trutnov, Pardubice, Chrudim, Svitavy a Ústí nad Orlicí, Ostrava-město Částka 4 Sbírka zákonů č. 16 / 2005 Strana 71 12. 2. - 18. 2. 2007 Praha 1 až 5, Blansko, Brno-město, Brno-venkov, Břeclav, Hodonín, Vyškov a Znojmo, Domažlice, Tachov, Louny, Prostějov, Karviná 19. 2. - 25. 2. 2007 Praha 6 až 10, Cheb, Karlovy Vary a Sokolov, Nymburk, Jindřichův Hradec, Litoměřice, Děčín, Přerov, Frýdek-Místek 26. 2. - 4. 3. 2007 Kroměříž, Uherské Hradiště, Vsetín a Zlín, Praha-východ, Praha-západ, Mělník, Rakovník, Plzeň-město, Plzeň-sever, Plzeň-jih, Hradec Králové, Teplice, Nový Jičín 5. 3.- 11. 3.2007 Česká Lípa, Jablonec nad Nisou, Liberec a Semily, Havlíčkův Brod, Jihlava, Pelhřimov, Třebíč a Zdar nad Sázavou, Kladno, Kolín, Kutná Hora, Písek, Náchod, Bruntál 12. 3. - 18. 3. 2007 Mladá Boleslav, Příbram, Tábor, Prachatice, Strakonice, Ústí nad Labem^ Chomutov, Most, Jičín, Rychnov nad Kněžnou, Olomouc, Šumperk, Opava, Jeseník 2007/8 4. 2. - 10. 2. 2008 Mladá Boleslav, Příbram, Tábor, Prachatice, Strakonice, Ústí nad Labem^ Chomutov, Most, Jičín, Rychnov nad Kněžnou, Olomouc, Šumperk, Opava, Jeseník 11. 2.- 17. 2. 2008 Benešov, Beroun, Rokycany, České Budějovice, Klatovy, Český Krumlov, Trutnov, Pardubice, Chrudim, Svitavy a Ústí nad Orlicí, Ostrava-město 18. 2.-24. 2. 2008 Praha 1 až 5, Blansko, Brno-město, Brno-venkov, Břeclav, Hodonín, Vyškov a Znojmo, Domažlice, Tachov, Louny, Prostějov, Karviná 25. 2. - 2. 3. 2008 Praha 6 až 10, Cheb, Karlovy Vary a Sokolov, Nymburk, Jindřichův Hradec, Litoměřice, Děčín, Přerov, Frýdek-Místek 3. 3. - 9. 3. 2008 Kroměříž, Uherské Hradiště, Vsetín a Zlín, Praha-východ, Praha-západ, Mělník, Rakovník, Plzeň-město, Plzeň-sever, Plzeň-jih, Hradec Králové, Teplice, Nový Jičín 10. 3. - 16. 3. 2008 Česká Lípa, Jablonec nad Nisou, Liberec a Semily, Havlíčkův Brod, Jihlava, Pelhřimov, Třebíč a Zdar nad Sázavou, Kladno, Kolín, Kutná Hora, Písek, Náchod, Bruntál 2008/9 2. 2. - 8. 2. 2009 Česká Lípa, Jablonec nad Nisou, Liberec a Semily, Havlíčkův Brod, Jihlava, Pelhřimov, Třebíč a Zdar nad Sázavou, Kladno, Kolín, Kutná Hora, Písek, Náchod, Bruntál 9. 2. - 15. 2. 2009 Mladá Boleslav, Příbram, Tábor, Prachatice, Strakonice, Ústí nad Labem^ Chomutov, Most, Jičín, Rychnov nad Kněžnou, Olomouc, Šumperk, Opava, Jeseník 16. 2. - 22. 2. 2009 Benešov, Beroun, Rokycany, České Budějovice, Klatovy, Český Krumlov, Trutnov, Pardubice, Chrudim, Svitavy a Ústí nad Orlicí, Ostrava-město 23. 2. - 1. 3. 2009 Praha 1 až 5, Blansko, Brno-město, Brno-venkov, Břeclav, Hodonín, Vyškov a Znojmo, Domažlice, Tachov, Louny, Prostějov, Karviná Strana 72 Sbírka zákonů č. 16 / 2005 Částka 4 2. 3. - 8. 3. 2009 Praha 6 až 10, Cheb, Karlovy Vary a Sokolov, Nymburk, Jindřichův Hradec, Litoměřice, Děčín, Přerov, Frýdek-Místek 9. 3. - 15. 3. 2009 Kroměříž, Uherské Hradiště, Vsetín a Zlín, Praha-východ, Praha-západ, Mělník, Rakovník, Plzeň-město, Plzeň-sever, Plzeň-jih, Hradec Králové, Teplice, Nový Jičín 2009/10 1. 2. - 7. 2. 2010 Kroměříž, Uherské Hradiště, Vsetín a Zlín, Praha-východ, Praha-západ, Mělník, Rakovník, Plzeň-město, Plzeň-sever, Plzeň-jih, Hradec Králové, Teplice, Nový Jičín 8. 2. - 14. 2. 2010 Česká Lípa, Jablonec nad Nisou, Liberec a Semily, Havlíčkův Brod, Jihlava, Pelhřimov, Třebíč a Zdar nad Sázavou, Kladno, Kolín, Kutná Hora, Písek, Náchod, Bruntál 15. 2.-21. 2. 2010 Mladá Boleslav, Příbram, Tábor, Prachatice, Strakonice, Ústí nad Labem^ Chomutov, Most, Jičín, Rychnov nad Kněžnou, Olomouc, Šumperk, Opava, Jeseník 22. 2. - 28. 2. 2010 Benešov, Beroun, Rokycany, České Budějovice, Klatovy, Český Krumlov, Trutnov, Pardubice, Chrudim, Svitavy a Ústí nad Orlicí, Ostrava-město 1. 3.-7. 3.2010 Praha 1 až 5, Blansko, Brno-město, Brno-venkov, Břeclav, Hodonín, Vyškov a Znojmo, Domažlice, Tachov, Louny, Prostějov, Karviná 8. 3.- 14. 3. 2010 Praha 6 až 10, Cheb, Karlovy Vary a Sokolov, Nymburk, Jindřichův Hradec, Litoměřice, Děčín, Přerov, Frýdek-Místek Částka 4 Sbírka zákonů ě. 17 / 2005 Strana 73 17 VYHLÁŠKA ze dne 27. prosince 2004 o podrobnějších podmínkách organizace České školní inspekce a výkonu inspekční činnosti Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „ministerstvo") stanoví podle § 175 odst. 6 zákona ě. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon): Podrobnější podmínky organizace České školní inspekce (1) V čele jednotlivých inspektorátů České školní inspekce je ředitel inspektorátu. (2) Pracoviště České školní inspekce jsou označena nápisem Česká školní inspekce, názvem inspektorátu a státním znakem České republiky1). Podrobnější podmínky pro výkon inspekční činnosti (1) Česká školní inspekce sestavuje návrh plánu hlavních úkolů České školní inspekce2) s využitím závěrů předchozích školních inspekcí, na základě požadavků ministerstva a s přihlédnutím k podnětům krajských úřadů, zřizovatelů škol a školských zařízení, ředitelů škol a školských zařízení, a školských rad. (2) Ústřední školní inspektor předkládá ministrovi školství, mládeže a tělovýchovy každoročně v termínu a) do 15. července návrh plánu hlavních úkolů České školní inspekce na následující školní rok, b) do 15. července ke schválení návrh kritérií hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání a školských služeb, c) do 30. listopadu výroční zprávu České školní inspekce za uplynulý školní rok. (3) Při výkonu inspekční činnosti jsou oprávněni být přítomni ředitel školy nebo jím pověřený zaměstnanec školy a pověřený zástupce zřizovatele. Služební průkazy (1) Vzor průkazu školního inspektora je uveden v příloze č. 1. (2) Vzor průkazu kontrolního pracovníka je uveden v příloze č. 2. (3) Průkazy uvedené v odstavcích 1 a 2 obsahují: a) státní znak1), b) název „Česká školní inspekce", c) fotografii školního inspektora nebo kontrojního pracovníka přetištěnou kulatým razítkem České školní inspekce, d) jméno, popř. jména, příjmení, případně označení absolventa vyšší odborné školy, akademický titul, nebo vědeckou hodnost, e) evidenční číslo průkazu, f) podpis ústředního školního inspektora. Zrušovací ustanovení Zrušuje se vyhláška č. 109/2003 Sb., o organizaci, výkonu a úkolech školní inspekce. Účinnost Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem jejího vyhlášení. Ministryně: JUDr. Buzková v. r. 1) Zákon č. 352/2001 Sb., o užívání státních symbolů České republiky a o změně některých zákonů. 2) § 174 odst. 3 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). Strana 74 Sbírka zákonů č. 17 / 2005 Částka 4 Příloha č. 1 k vyhlášce č. 17/2005 Sb. Vzor služebního průkazu školního inspektora Přední strana služebního průkazu ČESKA SKOLNI INSPEKCE ČÍSLO: Průkaz školního inspektora FOTO JMÉNO: ústřední školní inspektor Služební průkaz je 54 mm vysoký a 85 mm široký. Je vytištěn na bílé papírové kartě. Text najjřední straně je proveden černou barvou. V horní části služebního průkazu je uveden název organizace „Česká školní inspekce". V levé části je ponecháno pole pro fotografii školního inspektora. Uprostřed pod nadpisem je vytištěn státní znak, napravo od něj evidenční číslo služebního průkazu, pod nímž je tučně vyznačen název „Průkaz školního inspektora". V dolní polovině služebního průkazu, napravo od fotografie se tučně uvede údaj dle § 3 písm. d) vyhlášky. V pravém dolním rohu přední strany je uvedeno označení funkce ústředního školního inspektora a jeho vlastnoruční podpis. Fotografie školního inspektora je v pravém dolním rohu přetištěna kulatým razítkem České školní inspekce. Celá přední strana je pokryta průhlednou laminační fólií. Zadní strana služebního průkazu neobsahuje žádné údaje. Částka 4 Sbírka zákonů č. 17 / 2005 Strana 75 Příloha č. 2 k vyhlášce č. 17/2005 Sb. Vzor služebního průkazu kontrolního pracovníka Přední strana služebního průkazu ČESKA SKOLNI INSPEKCE FOTO JMÉNO: ČÍSLO: Průkaz kontrolního pracovníka ústřední školní inspektor Služební průkaz je 54 mm vysoký a 85mm široký. Je vytištěn na bílé papírové kartě. Text na přední straně je proveden černou barvou. V horní části průkazu je uveden název organizace „Česká školní inspekce". V levé části je ponecháno pole pro fotografii kontrolního pracovníka. Uprostřed služebního průkazu pod nadpisem je vytištěn státní znak, napravo od něj evidenční číslo služebního průkazu, pod nímž je tučně vyznačen název „Průkaz kontrolního pracovníka". V dolní polovině služebního průkazu, napravo od fotografie se tučně uvede údaj dle § 3 písm. d) vyhlášky. V pravém dolním rohu přední strany je uvedeno označení funkce ústředního školního inspektora a jeho vlastnoruční podpis. Fotografie kontrolního pracovníka je v pravém dolním rohu přetištěna kulatým razítkem České školní inspekce. Celá přední strana je pokryta průhlednou laminační fólií. Zadní strana služebního průkazu neobsahuje žádné údaje. Strana 76 Sbírka zákonů č. 18 / 2005 Částka 4 18 VYHLÁŠKA ze dne 9. prosince 2004 o vydání pamětních stříbrných dvousetkorun ke 100. výročí narození Jana Wericha a Jiřího Voskovce Česká národní banka stanoví podle § 22 písm. a) zákona č. 6/1993 Sb., o České národní bance: §i (1) Ke 100. výročí narození významných českých divadelních a filmových herců Jana Wericha a Jiřího Voskovce se vydávají pamětní stříbrné dvousetkoruny (dále jen „dvousetkoruna"). (2) Dvousetkoruna se vydává v běžném provedení a ve zvláštním provedení určeném pro sběratelské účely s leštěným polem mince a matovým reliéfem (dále jen „zvláštní provedení"). (3) Dvousetkoruna v běžném i zvláštním provedení se razí ze slitiny obsahující 900 dílů stříbra a 100 dílů mědi. Hmotnost dvousetkoruny je 13 g, její průměr 31 mm a síla 2,25 mm. Hrana dvousetkoruny v běžném provedení je vroubkovaná, hrana dvousetkoruny ve zvláštním provedení je hladká s vlysem „ČESKÁ NÁRODNÍ BANKA * Ag 0.900 * 13 g *". Při ražbě dvousetkoruny v běžném i zvláštním provedení je povolená odchylka v průměru 0,1 mm a v síle 0,15 mm. V hmotnosti je povolená odchylka nahoru 0,26 g a v obsahu stříbra odchylka nahoru 1 %. §2 a ^pravém okraji v neuzavřeném opisu název státu „ČESKÁ REPUBLIKA", při spodním okraji rovněž v neuzavřeném opisu označení nominální hodnoty mince se zkratkou peněžní jednotky „200 Kč". Hlavním motivem lícní strany je dobové logo obou herců „V + W" umístěné ve středu mincovní plochy. Vpravo od zkratky peněžní jednotky je při spodním okraji umístěna značka mincovny, která dvousetkorunu razila. Autorem návrhu lícní strany je Milan Hanko, jehož iniciály, písmeno „M" vložené do horní části písmene „H", jsou umístěny vlevo od nominální hodnoty mince, symetricky se značkou mincovny. (2) Na rubu dvousetkoruny jsou portréty Jana Wericha (vpravo) a Jiřího Voskovce (vlevo) stylizované do podoby jejich divadelních masek. Při pravém okraji je neuzavřený opis „JAN WERICH", při levém „JIRI VOSKOVEC" a při spodním okraji letopočty „1905 - 2005". Jména herců v opisu jsou při horním okraji oddělena tečkou. Autorem návrhu rubové strany dvousetkoruny je akademický sochař Jiří Velinger za grafické spolupráce akademické malířky Evy Velinge-rové. Jejich společná autorská značka je umístěna pod portréty herců. (1) Na líci dvousetkoruny je při levém, horním 2005. §3 Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 2. února Guvernér: doc. Ing. Tůma, CSc. v. r. Částka 4 Sbírka zákonů 2005 Strana 77 SDĚLENÍ Ministerstva vnitra o opravě tiskové chyby v zákoně č. 675/2004 Sb., o státním rozpočtu České republiky na rok 2005 V příloze č. 4 za stranou 12073 má místo chybně uvedené strany 12174 správně být uvedena strana 12074, která zní: „Ukazatele kapitoly 336 Ministerstvo spravedlnosti v tisících Kč [Souhrnné ukazatele Nedaňové příjmy, kapitálové příjmy a přijaté dotace celkem 383 700 Příjmy z pojistného na soc. zabezpečení a příspěvku na stát. politiku zaměstnanosti 728 580 z toho: pojistné na důchodové pojištění 600 007 Výdaje celkem 18 327 660 Dílčí u ks zatele výdajů Jednotné dílčí ukazatele Platy zaměstnanců a ostatní platby za provedenou práci 8 571 498 z toho: platy zaměstnanců 6 109 284 Povinné pojistné placené zaměstnavatelem 1) 3 000 026 Převod fondu kulturních a sociálních potřeb 168 995 Výdaje na financování programů reprodukce majetku celkem podle přílohy č. 5 2 494 757 Specifické dílčí ukazatele Výdaje na výzkum a vývoj celkem 0 v tom: institucionální výdaje celkem Z) 0 účelové výdaje celkem ^ 0 Národní program výzkumu ó) 0 Programy v působnosti poskytovatelů i] 0 Veřejné zakázky ó) 0 Platy zaměstnanců a ostatní platby za provedenou práci ve státní správě 4' 8 463 541 z toho: platy zaměstnanců ve státní správě 4) 6 007 535 Platy soudců 2 277 101 Platy státních zástupců 750 629 Platy příslušníků bezpečnostních sborů 2 136 857 Důchody 341 227 Ostatní sociální dávky 537 687 z toho: odchodné 31 000 Výdaje justice 10 818 708 Výdaje vězeňství 6 545 680 Odměny odsouzených 122 750 Program protidrogové politiky 35 987 Program sociální prevence a prevence kriminality 48 221 Zajištění přípravy na krizové situace podle zákona č. 240/2000 Sb. 150 Výdaje na odstraňování škod způsobených povodněmi v roce 2002 0 Výdaje na financování společných programů EU a ČR 1 320 v tom: I související s finančními nástroji pro období před vstupem ČR do EU celkem: 1 320 v tom: Transition Facility______________________________________________________ 1 320| povinné pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti a pojistné na veřejné zdravotní pojištění výdaje na výzkum a vývoj podle § 6 odst 1 zákona č. 130/2002 Sb výdaje na výzkum a vývoj podle § 6 odst. 2 zákona č. 130/2002 Sb. včetně správy ve složkách obrany, bezpečnosti, celní a právní ochrany". Strana 78 Sbírka zákonů 2005 Částka 4 Částka 4 Sbírka zákonů 2005 Strana 79 Strana 80 Sbírka zákonů 2005 Částka 4 8ll591449ll004015ll 05 Vydává a tiskne: Tiskárna Ministerstva vnitra, p. o., Bartůňkova 4, pošt. sehr. 10, 149 01 Praha 415, telefon: 272 927 011, fax: 974 887 395 - Redakce: Ministerstvo vnitra, Nad Štolou 3, pošt. sehr. 21/SB, 170 34 Praha 7-Holešovice, telefon: 974 832 341 a 974 833 502, fax: 974 833 502 - Administrace: písemné objednávky předplatného, změny adres a poctu odebíraných výtisků - MORAVIAPRESS, a. s., U Pony 3061, 690 02 Břeclav, telefon: 519 305 161, fax: 519 321 417. Objednávky ve Slovenské republice přijímá a titul distribuuje Magnet-Press Slovakia, s. r. o., Teslova 12, 821 02 Bratislava, tel.: 00421 2 44 45 46 28, fax: 00421 2 44 45 46 27. Roční předplatné se stanovuje za dodávku kompletního ročníku včetně rejstříku a je od předplatitelů vybíráno formou záloh ve výši oznámené ve Sbírce zákonů. Závěrečné vyúčtování se provádí po dodání kompletního ročníku na základě poctu skutečně vydaných částek (první záloha na rok 2005 činí 3000,- Ke) - Vychází podle potřeby - Distribuce: MORAVIAPRESS, a. s., U Pony 3061,690 02 Břeclav, celoroční předplatné- 516 205 176, 519 305 176, objednávky jednotlivých částek (dobírky) - 516 205 179, 519 305 179, objednávky-knihkupci - 516 205 161, 519 305 161, faxové objednávky - 519 321 417, e-mail - sbirky@moraviapress.cz, zelená linka - 800 100 314. Internetová prodejna: www.sbirkyzakonu.cz - Drobný prodej - Benešov: Oldřich HAAGER, Masarykovo nám. 231; Brno: Ing. Jiří Hrazdil, Vranovská 16, SEVT, a. s., Česká 14, Knihkupectví JUDr. Oktavián Kocián, Příkop 6, tel.: 545 175 080; Břeclav: Prodejna tiskovin, 17. listopadu 410, tel.: 519 322 132, fax: 519 370 036; České Budějovice: SEVT, a. s., Česká 3, tel.: 387 432 244; Hradec Králové: TECHNOR, Wonkova 432; Hrdějovice: Ing. Jan Fau, Dlouhá 329; Cheb: EFREX, s. r. o., Karlova 31; Chomutov: DDD Knihkupectví - Antikvariát, Ruská 85; Kadaň: Knihařství -Přibíková, J. Svermy 14; Kladno: eLVaN, Ke Stadionu 1953; Klatovy: Krameriovo knihkupectví, nám. Míru 169; Liberec: Podještědské knihkupectví, Moskevská 28; Litoměřice: Jaroslav Tvrdík, Lidická 69, tel.: 416 732 135, fax: 416 734 875; Most: Knihkupectví „U Knihomila", Ing. Romana Kopková, Moskevská 1999; Olomouc: ANAG, spol. s r. o., Denisova č. 2, Zdeněk Chumchal - Knihkupectví Tycho, Ostružnická 3; Opava: FERRAM, a. s., prodejna KNIHA Mezi trhy 3; Ostrava: LIBREX, Nádražní 14, Profesio, Hollarova 14, SEVT, a. s., Nádražní 29, Petr Gřeš, Markova 34; Otrokovice: Ing. Kučeřík, Jungmannova 1165; Pardubice: LEJHANEC, s. r. o., třída Míru 65; Plzeň: TYPOS, a. s. Úslavská 2, EDICUM, Vojanova 45, Technické normy, Lábkova pav. č. 5; Praha 1: Dům učebnic a knih Černá Labuť, Na Poříčí 25, FIŠER-KLEMENTINUM, Karlova 1, LINDE Praha, a. s., Opletalova 35, NEOLUXOR s. r. o., Václavské nám. 41; Praha 2: ANAG, spol. s r. o., nám. Míru 9 (Národní dům); Praha 4: SEVT, a. s., Jihlavská 405; Praha 5: SEVT, a. s., E. Peškové 14; Praha 6: PPP - Staňková Isabela, Puškinovo nám. 17; Praha 7: Donáška tisku, V Hájích 6; Praha 8: JASIPA, Zenklova 60, Specializovaná prodejna Sbírky zákonů, Sokolovská 35, tel.: 224 813 548; Praha 9: Abonentní tiskový servis-Ing. Urban, Jablonecká 362, po-pá 7-12 hod., tel.: 286 888 382, e-mail: tiskovy.servis@abonent.cz; Praha 10: BMSS START, s.r.o., Vinohradská 190; Přerov: Knihkupectví EM-ZET, Bartošova 9, Jana Honková - YAHO - i - centrum, Komenského 38; Sokolov: KAMA, Kalousek Milan, K. H. Borovského 22, tel.: 352 303 402; Šumperk: Knihkupectví D&G, Hlavní tř. 23; Tábor: Milada Šimonova - EMU, Budějovická 928; Teplice: Knihkupectví L & N, Masarykova 15; Trutnov: Galerie ALFA, Bulharská 58; Ústí nad Labem: Severočeská distribuční, s. r. o., Havířská 327, tel.: 475 259 032, fax: 475 259 029, Kartoon, s. r. o., Solvayova 1597/3, Vazby a doplňování Sbírek zákonů včetně dopravy zdarma, tel.+fax: 475 501 773, www.kartoon.cz, email: kartoon@kartoon.cz; Zábřeh: Mgr. Ivana Patková, Žižkova 45; Zatec: Prodejna U Pivovaru, Žižkovo nám. 76, Jindřich Procházka, Bezděkov 89 - Vazby Sbírek, tel.: 415 712 904. Distribuční podmínky předplatného: jednotlivé částky jsou expedovány neprodleně po dodání z tiskárny. Objednávky nového předplatného jsou vyřizovány do 15 dnů a pravidelné dodávky jsou zahajovány od nejbližší částky po ověření úhrady předplatného nebo jeho zálohy. Částky vyšlé v době od zaevidovaní předplatného do jeho úhrady jsou doposílány jednorázově. Změny adres a počtu odebíraných výtisků jsou prováděny do 15 dnů. Reklamace: informace na tel. číslech 516 205 174, 519 305 174. V písemném styku vždy uvádějte IČO (právnická osoba), rodné číslo (fyzická osoba). Podávání novinových zásilek povoleno Českou poštou, s. p., Odštěpný závod Jižní Morava Ředitelství v Brně č. j. P/2-4463/95 ze dne 8. 11. 1995. 8591449004015