1. ročník - cvičení č.1,2 : Úvod do předmětu Informace, (sebereflexe - pracovní list č.1,2) Vážení studenti, vítáme vás v programu „Environmentální vzdělávání – Biologie pro život a zdraví“! Projekt „Environmentální vzdělávání - Biologie pro život a zdraví“ je program střediska „Kejbaly“ PdF MU, který je převážně realizován pracovníky katedry biologie, často jako terénní výuka v Kampusu MU v Brně – Bohunicích. Cílem integrovaného programu Střediska „Kejbaly“ PdF MU je vyvážený model ekologického učení a vyučování, ve kterém je klasický model vzdělávání doplněn o konstruktivistické učení za přispění informačních technologií. Dílčí cíle modelu, které dosud nejsou standardní na vysokých školách v ČR, jsou ověřovány akčním výzkumem. Nedílnou součástí programu jsou integrované předměty (povinné i volitelné - kontrolované akčním výzkumem), v nichž studenti mohou realizovat alternativní formy studia (např. specializovaná situační cvičení v přírodě, „peer-tutoring“ ve specializované učebně, na výstavě, v muzeu aj.), které využívají studijní prostředí e-learningu (studijní i informační materiály, sebereflexní pracovní listy aj.) a reálie v přírodě biotopové zahrady i specializované studovny střediska. V programu „Environmentální vzdělávání - Biologie pro život a zdraví“ se mohou studenti obrátit na všech pracovištích: - s technickými problémy - na technické pracovníky, kteří garantují technické vybavení pracovišť ( kopírovací zařízení, počítačová síť, nářadí aj.) - s pedagogickými problémy - na pedagogické pracovníky, kteří garantují výuku jednotlivých předmětů programu. Se závažnějšími problémy se obracejte v první řadě na Ing. Helenu Jedličkovou (autor programu, vedoucí řešitelského týmu a střediska „Kejbaly“), popříp. na Doc. Matyáška (tajemník katedry biologie) nebo na Doc. Rychnovského (vedoucí katedry biologie)! Cílem tohoto informačního a studijního materiálu pro studenty (str.1- 2 + pracovní listy č. 1, 2) je současně: - sběr dat pro výzkum programu „Environmentální vzdělávání - Biologie pro život a zdraví“ = Dotazník č. 1, který zjišťuje základní informace o respondentech projektu, tzn. o nových studentech, nastupujících do výuky předmětů na pracovištích programu, včetně pracoviště „Kejbaly“ (str. 4) - sebereflexe studentů před zahájením výuky = respondentů výzkumu (sebereflexní pracovní list č. 1, 2 = str. 3 – 5) Výsledky šetření budou využity ke zkvalitnění vzdělávání v následující výuce, jsou součástí plnění výzkumného a grantového úkolu a nebudou součástí hodnocení studijních výsledků respondentů. ____________________________________________________________________________ Instrukce pro cvičení č. 1 a 2: Před zahájením výuky v programu „Environmentální vzdělávání - Biologie pro život a zdraví“ jehož budete studenty, máte nyní možnost podílet se (pomocí sebereflexního pracovního listu č. 1 a 2) na tvorbě norem – pravidel chování, která jsou povinni dodržovat všichni účastníci programu: studenti, pedagogové i nepedagogičtí - techničtí pracovníci, žáci !! Pozn. Řád pracoviště „Kejbaly“ byl vytvořen podle: bezpečnostních předpisů pracoviště „Kejbaly“, Studijního řádu PdF MU (www.rect.cz/statut/studrad-Bc-Mgr.htm) a „Příkladu pravidel obsažených ve vnitřním řádu školy“ (Střelec, S.1998,s.72) CÍLE studijních materiálů pro cvičení č. 1 a 2: Studenti prostudují, posoudí a vezmou na vědomí (což potvrdí čitelným podpisem) Řád pracoviště „Kejbaly“, Desatero pedagoga. Mohou navrhnout změny v textech pracovních listů a vyvolat diskusi ( = povinná příprava na následující cvičení č.2). Na e-learningu předmětu - pod označením Informace 1 a Pracovní list 1, 2 – lze si najít a vytisknout základní informace (str. 1-2), i sebereflexní pracovní listy, obsahující: Provozní řád pracoviště „Kejbaly“(str. 4), Pedagogické desatero (str. 5). Návrhy změn ve formulacích textu můžete napsat na připravené linky do pracovních listů č. 1, 2, změny v textu zakroužkováním označte. Podepsaný materiál (str. 3 -4), který je současně studijním textem, předloží každý student na cvičení č. 2 ke kontrole ! Úkol č. 1 povinná část: Přečtěte a prostudujte si ŘÁD PRACOVIŠTĚ „KEJBALY“ PdF MU v Brně Bohunicích (str. 4)! Pod každým bodem v Řádu máte připraven volný řádek, kde můžete (ale nemusíte) ČITELNĚ napsat návrh změny formulace textu. Vámi opravované formulace zakroužkujte! Na cvičení č.2 budou Vaše návrhy diskutovány a zváženy. Prosíme, pište pouze konstruktivní návrhy! Své texty budete prezentovat! Úkol č. 2 povinná příprava (str. 4) - na následujícím cvičení č. 2 budete odevzdávat ! Zde uvedený ŘÁD je pro vás závazný a jste povinni jej dodržovat ! Čitelným vlastnoručním podpisem na konci textu „ Řád pracoviště ..“(str.3 - označená linka) a uvedením reálného data (den, měsíc, rok) potvrďte, že jste byli s řádem seznámeni, berete jej na vědomí a zavazujete se jej dodržovat. Úkol č. 3 : povinná příprava (str. 3) - na následujícím cvičení č. 2 budete odevzdávat ! Vyplňte a podepište dotazník č.1 (str. 3 ) Úkol č. 4 : Přečtěte si Pedagogické desatero (str. 5) programu! Pod každým bodem desatera máte připraven volný řádek, kde můžete ČITELNĚ navrhnout změnu textu. Vaše návrhy budou diskutovány a zváženy na cvičení č.2. Prosíme uvádějte pouze konstruktivní návrhy, Své texty budete číst! V Brně 15.9.2006 Hodně úspěchů a příjemných chvil v programu Environmentální vzdělávání - Biologie pro život a zdraví“ vám přeje Ing. Helena Jedličková za kol. projektu __________________________________________________________________________