masarykova universita v brně pedagogická fakulta Teorie a didaktika výchovy ke zdraví 2 Student: Hana Podborská Miluše Ondráčková Obor: Učitelství pro 1. stupeň ZŠ, 5. ročník Návrh projektu Název: zdraví a nemoc Typ projektu: krátkodobý smysl projektu: - opakování probraného učiva zdraví a nemoc - rozvoj fantazie, tvořivosti a slovního vyjadřování - komunikace a spolupráce ve skupině výstup: lékárnička Cíle projektu: - Žák si utřídí získané vědomosti o daném tématu - Žáci zhodnotí výsledek své práce - Žáci demonstrují svůj výrobek - Žák respektuje názory druhých - Žák spolupracuje s ostatními - Žáci se vzájemně dohodnou a rozdělí si práci - Žák si vybere činnost, která mu vyhovuje - Žák vytváří dohodnutou část výrobku Průběh činností: motivace – Žákům pustíme na videokazetě pohádku Jak Mach a Šebestová léčili Kropáčka. ROZHOVOR - Poznáte podle této pohádky, o čem se budeme dnes bavit? O nemocech - Jak nemocem předcházíme? Teple se obléknout, pravidelně jíst a pít, vitamíny, sport a pohyb… Paní učitelka píše nápady dětí na tabuli a pak se vrací k jednotlivým položkám. 1) Teple se obléknout: Hra CIBULE – Paní učitelka rozdělí žáky do skupinek po čtyřech. Žáci mají za úkol vybrat si jednoho zástupce své skupinky a toho rychle obléknout do co největšího množství oblečení. Vyhrává skupinka jejíž zástupce má na sobě nejvíce kusů oblečení. 2) Sport a pohyb: Tělovýchovné činnosti v herně nebo tělocvičně – honičky, soutěže, míčové hry, psychomotorické a relaxační hry. 3) Pravidelně jíst a pít: HOSTINA – Žáci připraví stoly a židle jako na hostinu. Nachystají si hrníčky a spolu s paní učitelkou si uvaří čaj. K hostině si žáci vytáhnou svačiny a s paní učitelkou si vypráví o tom, kdo má co na svačinu a jaké jídlo je zdravé a nezdravé. SKUPINKY – Žáci se rozdělí do stejných skupinek jako v předešlé hře. Každá skupinka má za úkol napsat na balicí papír všechny nemoci, které znají. Dbáme na to, aby se děti při psaní střídaly. Když jsou žáci hotovi, nadiktují paní učitelce všechny nemoci, které je napadly a napíší je na tabuli. Společně vyberou a podtrhnou nejčastější nemoci. DRAMATIZACE - Když jsme hodně nemocní, co musíme udělat? Jít k lékaři Scénky u lékaře: Každá skupinka si vylosuje jedno téma, které musí nacvičit a zahrát ostatním. Ve skupince si žáci zvolí role – lékař, zdravotní sestra, dítě, rodič. Po zahrání scénky ostatní hádají, s čím dítě za lékařem přišlo. Témata: - na injekci - bolení v krku, kašel - zlomená ruka - preventivní prohlídka - vyšetření zraku ROZHOVOR – Musíme jít k lékaři, když se třeba jen trochu odřeme? Nebo se můžeme ošetřit sami? A čím? Kde to všechno najdeme? V lékárničce. VÝROBA LÉKÁRNIČKY - Co všechno do lékárničky patří? Žáci ve skupinkách kreslí, co všechno si myslí, že by měla lékárnička obsahovat. - Společně si řekneme, co do lékárničky patří. Děti tyto předměty znovu nakreslí na tvrdý papír, vystřihnou a vloží do krabičky, kterou oblepili bílým papírem a nakreslili na ni červený kříž. PREZENTACE VÝROBKŮ – Skupinka ukáže svou lékárničku ostatním a zhodnotí, jak se jim práce povedla, nebo nepovedla. Lékárničky si žáci vystaví ve třídě. HODNOCENÍ PROJEKTU – Žáci si sednou do kroužku a po jednom říkají, co se jim líbilo a nelíbilo. Nakonec zhodnotí činnost žáků paní učitelka.