Podzimní semestr rozsah 2/0 Z 2kr 8 přednášek – 2 přednášky pro každý obor + konzultace k seminárním pracem Učebna č. 3 – fyzika – nová, plně vybavená; Po - 17.05 – 18.45 Tab. č. 1 +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | | Téma | Klíčová slova | Učitel | |--------+--------------------------+---------------------------------------------+----------| | 1 |Cíle DPV. Mezipředmětové |Cíle přírodních věd (poznání souvislostí) a | Janás | | |vazby přírodovědných |cíle didaktik přírodov. předmětů (vzdělávání | | | 18.9. |předmětů (MPV) |x kompetence). | | | | | | | | | |MPV obsahové, metodické, časové. | | |--------+--------------------------+---------------------------------------------+----------| | 2 |Integrující pojmy |Uplatňování MPV (didaktická koordinace a | Janás | | |přírodovědného vzdělávání |kooperace). | | | 2.10. | | | | | | |Hmota. Interakce.Čas. Hmtnost (látkové | | | | |množství). Síla. Energie. | | |---------------------------------------------------------------------------------+----------| |Konzultace se seminární skupinou od 20.11. – 20.12. | Janás | |---------------------------------------------------------------------------------+----------| | 3 |Cíle zeměpisného |Co je geografie? Co je zeměpis? | Hofmann | | |vzdělávání | | | | 9.10. | |Integra | | | | | | | | | |Vzdělávací cíle - goals, aims, objectives – | | | | |taxonomie vzdělávacích cílů | | |--------+--------------------------+---------------------------------------------+----------| |4 16.10.|Interdisciplinarita a |Systém výuky zeměpisu, konkrétní ukázky | Hofmann | | |kooperace zeměpisu |mezipředmětové spolupráce, úloha neformálního| | | |s ostatními předměty |kurikula při integraci předmětů | | |---------------------------------------------------------------------------------+----------| |Konzultace se seminární skupinou od 20.11. – 20.12. | Hofmann | |---------------------------------------------------------------------------------+----------| | 5 |Terénní výuka přírodovědy |Terén, pozorování, sběr dat. |Rychnovský| | | | | | | 23.10. | | | | |--------+-------------------------------+----------------------------------------+----------| | 6 |Enviromentální výchova |Integrace a kooperace, enviromentalní |Rychnovský| | | |vzdělávání a výchova. | | | 30.10. | | | | |---------------------------------------------------------------------------------+----------| |Konzultace se seminární skupinou od 20.11. – 20.12. |Rychnovský| |---------------------------------------------------------------------------------+----------| | 7 |Experiment ve výuce přírodovědy|Vědecký a školní pokus, klasifikace | Budiš | | | |pokusů, technická a didaktická složka | | | 6.11. | |pokusu. | | |--------+-------------------------------+----------------------------------------+----------| | 8 |Moderní výukové technologie |ICT ve výuce, možnosti a hranice užití | Jančář | | |v přírodovědě |ICT. | | | 13.11. | | | | |---------------------------------------------------------------------------------+----------| |Konzultace se seminární skupinou od 20.11. – 20.12. | | |---------------------------------------------------------------------------------+----------| +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Sylaby + literatura + volitelné předměty. Janás o Doporučená literatura: JANÁS, J.: Mezipředmětové vztahy a jejich uplatňování ve fyzice a chemii na základní škole. Brno: UJEP, 1985. 55-965-85 JANÁS, J.: Kapitoly z didaktiky fyziky. Brno: MU, 1996. ISBN 80-210-1334-6. Co by měl žák základní školy umět z fyziky, chemie a přírodopisu. Návrh evaluačních kritérií přírodovědného vzdělávání na základní škole.Praha: Prométheus, 1998. ISBN 80-7196-110-8. o Náměty seminárních prací (možnost dohody o vlastním tématu): 1. Vazby fyziky a matematiky na ZŠ (výběr vhodných námětů) 2. Vazby fyziky a chemie na ZŠ (výběr vhodných námětů) 3. Vazby fyziky a přírodopisu na ZŠ (výběr vhodných námětů) 4. Vazby fyziky a zeměpisu na ZŠ (výběr vhodných námětů) 5. Vazba fyziky a nepřírodovědného předmětu na ZŠ (výběr vhodných námětů) 6. Pojem interakce v učivu ZŠ (výběr vhodných námětů) 7. Pojem hmotnost v učivu ZŠ (výběr vhodných námětů) 8. Pojem čas v učivu ZŠ (výběr vhodných námětů) 9. Pojem síla v učivu ZŠ (výběr vhodných námětů) 10. Pojem energie v učivu ZŠ (výběr vhodných námětů) 11. Matematické vyjádření fyzikálních zákonů 12. Úlohy v matematice s fyzikální tématikou 13. Výuka a ekologie na ZŠ 14. Výuka a dopravní výchova na ZŠ Hofmann Požadavky k zápočtu: Vypracování seminární práce na vybrané téma: A. Námět projektové výuky – seminární práce. B. Porovnání obsahu jednotlivých předmětů z hlediska mezipředmětových vazeb. Zásady pro vypracování seminární práce A. - První téma bude mít dvě části. První část se bude týkat zásad vedení projektové výuky. Druhá část bude obsahovat téma, které se bude dát řešit ve spolupráci nejméně dvou předmětů (mám na mysli - vlastních aprobačních předmětů). Literatura: Pedagogická: hledej pod Maňák (Metody výuky), nebo Průcha atd. Geografická: Didaktika geografie (především Speciální didaktika geografie). B. Druhé téma se bude týkat mezipředmětových vazeb zeměpisu, nejméně s předmětem druhé aprobace ve vybraném tématickém celku. Pro výběr a postup viz přílohu č. 1. Literatura: Oborová didaktika, učebnice zeměpisu, RVP. Příloha č. 1 Tab. č. 1 +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | Rámcová struktura učiva zeměpisu od 6. do 9. ročníku ZŠ | | | | | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |6. ročník |1. Úvod do studia zeměpisu – planetární geografie | | | | | |2. Glóbus a mapa – kartografie | | | | | |3. Obecná fyzická geografie | | | | | |4. Obecná socioekonomická geografie | |-------------------------+------------------------------------------------------------------| |7. ročník |5. Regionální geografie světa | | | | | | | |-------------------------+------------------------------------------------------------------| |8. ročník |6. Regionální geografie ČR | | | | | | | |-------------------------+------------------------------------------------------------------| |9. ročník |7. Politická geografie | | | | | |8. Krajina a životní prostředí | | | | | | | |-------------------------+------------------------------------------------------------------| |Průběžně |9. Místní krajina (průřez. téma) | | | | | | | |-------------------------+------------------------------------------------------------------| |Průběžně |10. Terénní výuka | | | | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ 1. Vypracuj tab. č. 1 za předmět druhé aprobace a doplň učivo a očekávané výstupy k vybranému tém. celku. Tab. 1a (Příklad na učivu zeměpisu – tématický celek č. 1) +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | ZEMĚPIS | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |Roč.| Rámcový plán učiva | Učivo | Očekávané výstupy | |----+---------------------+--------------------------------+--------------------------------| |6. |1. Úvod do studia |1. Země jako vesmírné těleso - |1 .- zhodnotí postavení Země ve| | |zeměpisu – planetární|tvar, velikost a pohyby Země, |vesmíru a srovnává podstatné | | |geografie |střídání dne a noci, střídání |vlastnosti Země s ostatními | | | |ročních období, světový čas, |tělesy sluneční soustavy | | | |časová pásma, pásmový čas, | | | | |datová hranice, smluvený čas; |- prokáže na konkrétních | | | | |příkladech tvar planety Země, | | | | |zhodnotí důsledky pohybů Země na| | | | |život lidí a organismů | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ 2. V další tabulce vytvoř podrobný tématický plán vybraného učiva zeměpisu s důrazem na mezipředmětové vazby a následně je podrobněji rozeber. Tab. č. 1b +------------------------------------------------------------------------------------------------------+ |Roč.|Tématický celek – Úvod do studia| | | | |zeměpisu – planetární geografie | | | |----+--------------------------------+-----------------------------------------------+----------------| |6. | Učivo + hod. dotace | Klíčová slova | Mezipředmětové| | | | | vazby | | | | | | | | | | | |----+--------------------------------+-----------------------------------------------+----------------| | |Tvar a rozměry |obzor, tvar Země, vzdálenost do středu Země, |Dějepis | | |Země 1 |obvod Země, glóbus | | | | | |– prvotní | | | | |představy o | | | | |tvaru Země | | | | |(pravěk, | | | | |starověk – 6. | | | | |ročník; | | | | | | | | | |- pokrokoví | | | | |astronomové – | | | | |počátky novověku| | | | |7 – 8 ročník | | | | | | | | | |- Grav. teorie –| |----+--------------------------------+-----------------------------------------------|Izák Newton- 8. | | |Pohyby |otáčení kolem osy a kolem Slunce, důsledky – |roč.; | | |Země |střídání dne a noci, střídání ročních období, | | | | 3 |vzdálenost Země a Slunce, světový čas, časová |- Člověk dobývá | | | |pásma, pásmový čas, datová hranice, smluvený |vesmír | | | |čas | | | | | |Fyzika | | | | | | | | | | – znalosti | | | | |pohybů a | | | | |vzájemného | | | | |působení těles –| | | | |konec 6. | | | | |ročníku; | | | | | | | | | |- znalosti | | | | |světelných jevů | | | | |– 7. ročník; | |----+--------------------------------+-----------------------------------------------| | | |Sluneční soustava |Slunce – postavení ve vesmíru a ve Slun. |- znalosti | | | 2 |soustavě, velikost a pohyby Slunce, planety, |energie a její | | | |planetky, družice, meteorická tělesa, komety), |přeměny a | | | |Měsíc (pohyby Měsíce, teplota a povrch Měsíce, |přenosu – 8. | | | |měsíční |ročník; | | | |fáze) | | | | | |- znalosti | | | | |astrofyziky – 9.| | | | |ročník | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |Matematika – | | | | |tělesa, obvod, | | | | |úhly, počítání | | | | |s velkými čísly | | | | | | | | | | | +------------------------------------------------------------------------------------------------------+ Červená barva - specifické vědomosti a vytváření cílových standardů pouze prostřednictvím jednotlivých předmětů. Modrá – mezipředmětové vazby s výrazným překrýváním s uvedením příbuzného oboru. Fialová – možnosti aplikovaného využívání poznatků z ostatních předmětů. Příloha č. 2 1.3 Základ pro tvorbu - ŠVP – Člověk a příroda 1.3.1 Úkoly: a) Vypracuj tab. č. 1 – Rámcová struktura učiva - za svůj předmět a zdůvodni řazení jednotlivých tématických celků b) Vypracuj tab. č. 1a s učivem a očekávanými výstupy z RVP k jednotlivým tématickým celkům. c) Vypracuj tab. č. 1.b s tématickým plánem učiva zeměpisu, biologie, chemie, fyziky s důrazem na mezipředmětové vazby, postupně doplň metody a formy výuky. d) Doplň slovní komentář ke koncepci jednotlivých tématických celků. e) Doplň standardy, popřípadě porovnej. (Stačí alespoň obsahový standard.)