Masarykova univerzita PEDAGOGICKÁ FAKULTA KATEDRA RODINNÉ VÝCHOVY Didaktika přírodopisu s biologií člověka Příprava na výuku – kost a opěrná soustava Vypracovala: Jana Procházková 5. ročník, Bi – Ze Příprava na výuku přírodopisu na ZŠ Téma: Opěrná soustava - kost Vypracovala: Jana Procházková Ročník: 8. ŠVP ZV - využití: - vzdělávací oblasti: Člověk a příroda - průřezová témata: environmentální výchova - integrace mezi vzdělávacími obory: výchova ke zdraví Kompetence: k učení, řešení problémů, komunikativní, sociální a personální, občanské, pracovní VVC: znát funkci kostry, pochopit osifikaci a růst kosti, uvést na příkladech různé tvary kostí a jejich spojení Místo realizace: učebna přírodopisu Časová dotace: 45 min. Pojmy opěrné: pojivo, chrupavka, vazivo, kost Pojmy nové: osifikace, ossein, osteoporóza, okostice, kostní dřeň, růstová chrupavka, švy, kloub... Pomůcky: kostlivec, kost, učebnice 1. Teoretická příprava na hodinu v bodech: Pohybová soustava – funkce a co ji tvoří Kostra – funkce Osifikace Růst kostí do délky, osteoporóza Stavba kosti Tvary kostí Spojení kostí Pomoc při zlomenině Otázky + příkazy během výkladu: K čemu nám asi slouží kostra? Myslíte, že jsou kosti pružnější v mládí nebo stáří? Slyšeli jste někdy pojem osteoporóza? Zkuste si ukázat na kosti, kterou jste si donesli, její části. Které kosti byste zařadili podle obrázku v učebnici mezi kosti dlouhé, krátké,..? Ukažte mi na sobě pohyb kloubů. Kdo si někdy zlomil kost? Jak probíhala léčba? Úvod o motivace – pomůcka (žáci si měli za úkol přinést kost z kuřete, králíka,..) Hlavní část o Opakování - tkáně (rozhovor, zkoušení nebo test) o Výklad + rozhovor + demonstrace na kostlivci (frontální forma) + práce s kostí (individuální forma nebo ve dvojicích) o Diskuse – pomoc při zlomenině o Zápis 2. Rozpracování scénáře hodiny: Závěr o Zopakování probrané látky, zhodnocení hodiny, popř. zadání Dú, rozloučení Příprava na výuku přírodopisu na ZŠ Téma: Opěrná soustava – kostra hlavy Vypracovala: Jana Procházková Ročník: 8. ŠVP ZV - využití: - vzdělávací oblasti: Člověk a příroda - průřezová témata: environmentální výchova - integrace mezi vzdělávacími obory: výchova ke zdraví Kompetence: k učení, řešení problémů, komunikativní, sociální a personální, občanské, pracovní VVC: dokázat popsat jednotlivé kosti lebky, vysvětlit funkci lupínků Místo realizace: učebna přírodopisu Časová dotace: 45 min. Pojmy opěrné: osifikace, ossein, okostice, kostní dřeň, růstová chrupavka, švy Pojmy nové: osová kostra, kost čelní, týlní, temenní, lícní, spánková… Pomůcky: pracovní list, lebka, učebnice, obrázek 2. Teoretická příprava na hodinu v bodech: Kostra člověka: osová kostra, kostra horní a dolní končetiny Osová kostra: kostra hlavy a trupu Kostra hlavy (lebka) – mozková a obličejová část Mozková část: funkce, jednotlivé kosti Obličejová část: jednotlivé části Švy Lupínky Rozlišení mužské a ženské lebky Otázky během výkladu: Jaký význam má kloubní spojení horní a dolní čelisti? Ve které části lebky je umístěn chrup? Jakým způsobem je upevněn? Proč nejsou u novorozence lebeční kosti pevně spojeny? Najdi na obrázku rozdíly mezi ženskou a mužskou lebkou. Úvod o motivace – pomůcka (skutečná lebka) Hlavní část o Opakování - kost (pracovní list) o Výklad + rozhovor + demonstrace na lebce (frontální forma), práce s obrázkem – rozdíly mezi ženskou a mužskou lebkou (ve dvojicích) o Zápis 2. Rozpracování scénáře hodiny: Závěr · Zopakování probrané látky, zhodnocení hodiny, popř. zadání Dú, rozloučení