Projektová výuka Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2. Proč projektová výuka: n Je cílená, promyšlená a organizovaná n Žák získává intelektuální znalosti i praktické dovednosti n Vyhovuje potřebám a zájmům žáků, ale též pedagogickému rozhodnutí učitele n Je koncentrována kolem základní ideje, základního tématu n Komplexně ovlivňuje žákovu osobnost n Vyžaduje od žáka převzetí odpovědnosti za vlastní učení n Pedagog je v roli konzultanta n Nabízí celistvé poznání, zkoumá problém z různých úhlů pohledu n Má praktické zaměření a směřuje k rozvoji životních dovedností n Výsledný produkt projektu posiluje smysl učení, důležité je i zaznamenávání průběhu – procesu učení n Je založen na týmové spolupráci dětí n Propojuje život školy se životem obce, širší společnosti Rizika projektové výuky: n náročnost pečlivé přípravy (negativum z hlediska učitele) n nároky na manažerské schopnosti učitele n časová náročnost n problém hodnocení projektů n výdaje spjaté s realizací projektu n žák nemusí být vybaven potřebnými kompetencemi Vhodné podmínky pro průběh projektu: n zdroje n čas n obsah a cíl projektu n zkušenost n motivace n podpora školy a veřejnosti n autonomie učitele n kvalitní profesní příprava Rozdělení projektů: Hledisko třídění: n navrhovatel n účel projektu Typy projektů: n spontánní žákovské n uměle připravené n problémové n konstruktivní n hodnotící n cíl- estetická zkušenost n cíl- dovednost n informační zdroj n délka projektu n prostředí n počet zúčastněných n způsob organizace n volný n vázaný n krátkodobý n střednědobý n dlouhodobý n školní n mimoškolní n individuální n společné n jednopředmětové n vícepředmětové Fáze projektu: n přípravná n realizační n hodnotící Co je pro projekt důležité: Vyspělost organizace: n struktura n nastavení procesů n kompetence Osobnost manažera: n sociabilita n organizace n režie n prezentace Jak definovat projekt: n vymezit cíl n vymezit rozsah n vymezit zdroje n vytvořit harmonogram n negativní vymezení n vymezit s kým Jak řídit projekt: n rozdělit kompetence n určit pravidla n kontrolovat n na pozadí projektu je učitel stále učitelem se všemi povinnostmi Jak vyhodnotit projekt: n splnění cíle? n dodržení harmonogramu? n využití zdrojů? Jak prezentovat projekt: n nejlépe způsobem workshopu Něco o historii: n pojem projekt se objevil už v 18. století n J. Dawey n W. H. Kilpatrick n V. Příhoda n 6O. léta- návrat projektové výuky n 90. léta- objevuje se i v Čechách A co dnes?: n Národní program rozvoje vzdělávání v české republice n RVP ZV n ŠVP Současné projekty: n Krajina za školou n Všechny tváře města Mé zkušenosti: n Půda n Strom n Hrnečku vař n Ptačí budky n Co můžeš potkat v lese n Po stopách vydry Navrhni svůj vlastní projekt: n název n cíl n harmonogram n prostředky n účastníci n mezipředmětové vztahy n dovednosti n návrh řešení Konec Děkuji za pozornost.