INTEGROVANÁ VÝUKA Z POHLEDU BIOLOGIE Integrovaná výuka je významný vývojový trend našeho vzdělávání. Praktické zavádění a širší využívání integrované výuky a integrovaných učebních předmětů na 2. stupni ZŠ je spojeno s řadou problémů, nedůvěrou k takto strukturované výuce a k podstatě integrovaného kurikula, umožňuje však ucelený pohled na vymezenou problematiku. Integrovaná tématická výuka a RVP: Předmět může vzniknout z jednoho vzdělávacího oboru nebo integrací vzdělávacího obsahu více vzdělávacích oborů. RVP umožňuje integraci na úrovni témat, tématických okruhů i vzdělávacího obsahu celých vzdělávacích oborů. Pozitiva l předmět studia žáků tvoří jeden celek a jednotlivé části učiva vzájemně úzce souvisejí l vede k odpoutání se od jednooborových učebnic, podporuje práci s jinými učebními texty l zavádění interdisciplinárních témat l činnostní učení a rozvoj životních dovedností l začlenění žáků, kteří nevyhovují představě běžné třídy Negativa: l neexistence učebních textů, jejichž koncepce by vycházela z integrovaného kurikula a zásad integrované výuky l nepřipravenost vyučujících k integrované výuce l nedůvěra odborníků, vyučujících a širší veřejnosti l malá propracovanost řešení problematiky didaktické transformace vědních poznatků na didaktizované poznatky pro integrovanou výuku Co musí ITV splnit: l smysluplný obsah l přiměřený čas l spolupráce l obohacené prostředí l možnost výběru l okamžitá zpětná vazba l dokonalé zvládnutí Jak vytvořit tématickou ITV: l určete téma a logická základ l promyslete klíčové učivo a aplikační úkoly l vytvořte časovou rozvahu l zajistěte potřebnou podporu Téma by mělo: l mít obsah i použití související se skutečným světem l být přiměřené věku l mít k dispozici vhodné prostředky l být plynulé l být zajímavé Klíčové učivo by mělo: l obsahovat podstatné jádro vědomostí a dovedností l tvořit poznatky, které obsahově přispívají k pojmu,ke kterému se vztahují l Obsahovat takové aplikační úkoly, ve kterých žáci využijí dosažené dovednosti Časová rozvaha: l dílčí úkoly by měly mít přiměřený časový prostor l dílčí úkoly musí stát za čas, který jim věnujete l běžný časový harmonogram pro přípravu ITV je 3-5 let Podpora by měla být zajištěna: l materiálně l ze strany státních institucí l ze strany školy a rodičů ITV v praxi: l Celoroční téma: Biologie člověka l Podtémata: Voda, vzduch, půda… l Tématické části: ……. l Názvy témat: …… l Klíčové učivo l Aplikační úkoly Základní pojmy: l vzduch, voda, půda l člověk a biota l člověk a zdraví l krajina, ekosystémy a životní prostředí l suroviny, energie, potraviny l informace a komunikace Vzduch a možnosti aplikace pojmu při výuce biologie člověka: l dýchací soustava l přenos kyslíku krví a buněčné dýchání l emise, imise, kyselé deště, vliv na zdraví člověka l onemocnění přenosná vzduchem l vzduch v každodenním životě l … Voda a možnosti aplikace pojmu při výuce biologie člověka: l oběhová soustava l trávicí soustava- vstřebávání vody l vylučovací soustava- pitný režim l problematika vod l rekreace a voda l … Půda a možnosti aplikace pojmu při výuce biologie člověka: l vznik a vývoj člověka- zemědělství l půdní klima l demografie l ochrana půdního fondu l … Vaše návrhy k integraci tématu biologie člověka: Vytvoř myšlenkovou mapu na téma BIOLOGIE ČLOVĚKA A BIOTA Biota a možnosti aplikace pojmu při výuce biologie člověka: l vznik a vývoj člověka l biota a nutnost ochrany životního prostředí l biota jako zdroj potravin,surovin l … Zdraví a možnosti aplikace pojmu při výuce biologie člověka: l všechny tématické okruhy biologie člověka l tělesná kondice, kostra a svaly l zdravotní rizika l moderní a přírodní lékařství l zdraví a výživa l znečištění prostředí a vliv na zdraví l … Krajina a možnosti aplikace pojmu při výuce biologie člověka: l vliv člověka na krajinu v průběhu historického vývoje l vliv znečištění ovzduší l odpady a nakládání s nimi l demografie l nutnost ochrany krajiny l … Životní prostředí a možnosti aplikace pojmu při výuce biologie člověka: l působení člověka v průběhu historického vývoje l soustavy- dýchací, kožní… l znečištění, ochrana l demografie l … Suroviny a možnosti aplikace pojmu při výuce biologie člověka: l využití surovin a fylogeneze člověka l závislost člověka na surovinových zdrojích l ochrana vyčerpatelných zdrojů surovin l … Energie a možnosti aplikace pojmu při výuce biologie člověka: l energie a vývoj člověka l metabolismus člověka l ochrana před UV zářením l energetické zdroje l vliv člověka na životní prostředí l … Potrava a možnosti aplikace pojmu při výuce biologie člověka: l trávicí soustava,metabolismus l vylučovací soustava l složení potravy l zdravá strava l příjem a výdej energie- děti, sportovci… l … Komunikace a možnosti aplikace pojmu při výuce biologie člověka: l smyslové soustavy l nervová soustava, hormonální soustava l komunikace mezi lidmi, zvířaty l učení l zvuk- vznik a šíření l řeč- hlasivky l využití komunikačních zařízení l … Informace a možnosti aplikace pojmu při výuce biologie člověka: Navrhněte několik možností aplikace pojmu informace při výuce biologie člověka. Literatura: l Učitelské listy: červen 2007 l Učitelské noviny: únor 2007 l Susan Kovaliková: Integrovaná tématická výuka. Spirála, Kroměříž 1995 l Geoffrey Petty: Moderní vyučování.Praha, portál 1996 l RVP ZV Konec Přeji mnoho úspěchů při vytváření tématických okruhů pro integrovanou výuku. Děkuji za pozornost