PRÁVNÍ VĚDOMÍ – výchovní poradci a školní metodici prevence Michaela Veselá Ministerstvo vnitra tel.: 974 832 784; dmk@mvcr.cz PORADNA • Mám ve třídě dítě, které poměrně často utíká z domova a rodiče to svádí na problémy ve škole. V současnosti je dítě už dva měsíce vyřazeno ze školní docházky a přesto znovu uteklo rodičům. Dokonce se na útěku dopustilo trestného činu. Rodiče zvolili jako zástupce svého dítěte dědečka, který je bývalým právníkem. Podle sdělení pracovnice oddělení sociálně-právně ochrany dětí vystupuje dědeček jako zmocněnec, se kterým podle zákona zmíněný orgán spolupracovat a jednat nemusí. Jak je to ale se školou? Musíme jednat se zmíněným zmocněncem, když rodiče nebyli zbaveni ani omezeni na rodičovských právech? Kdo bude zodpovědný v případě, že bude porušena rodičovská zodpovědnost? Rodiče nebo zmocněnec? Rozbor 1) Útěky z domova 2) 2 měsíce vyřazeno ze školní docházky 3) Na útěku se dopustilo trestného činu 4) Rodiče zvolili zástupcem dítěte dědečka (právníka) 5) Dědeček vystupuje jako zmocněnec dítěte 6) OSPOD s ním nemusí podle zákona spolupracovat 7) Musí se zmocněncem jednat škola, když rodiče nejsou zbaveni práv? 8) Kdo bude odpovědný v případě, že bude porušena rodičovská zodpovědnost? Rodinné právo – vztahy • Vzhledem k charakteru rodinných vztahů jsou možnosti právní úpravy poněkud omezené. Členové rodiny jsou navzájem spojeni především citovými vazbami. • Právo nemůže regulovat rodinné vztahy příliš podrobně, zejména osobní právní vztahy, neboť jejich obsah se často právní úpravě vymyká a právo musí do jisté míry spoléhat na jiné normativní systémy, především na normy morální. Rodičovská zodpovědnost Zákon č.94/1963 Sb., o rodině • § 31 (1) Rodičovská zodpovědnost je souhrn práv a povinností (a) při péči o nezletilé dítě, zahrnující zejména péči o jeho zdraví, jeho tělesný, citový, rozumový a mravní vývoj • § 32 (1) Rozhodující úlohu ve výchově dětí mají rodiče • (2) Rodiče mají být svým osobním životem a chováním příkladem svým dětem • §33 Na výchově dítěte se podílí i manžel, který není rodičem dítěte, za předpokladu, že s ním žije ve společné domácnosti • §34 (1) Rodičovská zodpovědnost náleží oběma rodičům Rodičovská práva • Rodiče mají právo řídit jednání dítěte, což znamená nejen právo děti vychovávat, ale také rozhodovat o všech podstatných záležitostech dítěte se týkajících • NAPŘÍKLAD • právo mít dítě u sebe • právo určit místo pobytu dítěte • právo určit povolání dítěte ve shodě s jeho zájmy • právo stýkat se s dítětem Právo dítě zastupovat • Nezletilé dítě má právo jen k takovým právním úkonům, které jsou svou povahou přiměřené rozumové a volní vyspělosti odpovídající jeho věku. Právní úkony, k nimž nemá dítě způsobilost, za ně činí jeho odpovědný zástupce. Dítě může být zastoupeno kterýmkoliv z rodičů. Správa záležitostí dítěte • Rodiče jsou oprávněni a povinni spravovat záležitosti dítěte, čímž je třeba rozumět především správu majetku dítěte. Jestliže se nedohodnou o podstatné záležitosti týkající se dítěte, může se kterýkoliv z nich obrátit na soud, aby rozhodl. Dohled nad dítětem • Při výkonu rodičovských práv jsou rodiče povinni chránit zájmy svých dětí a to důsledně. • Současně řídí jejich jednání a vykonávají nad nimi dohled odpovídající stupni jejich vývoje. • Při výkonu těchto povinností mají právo užívat přiměřené výchovné prostředky a při jejich použití nesmí dětem ublížit. § 31 • 94/1963 Sb. § 31 (2) při výkonu práv a povinností jsou rodiče povinni důsledně chránit zájmy dítěte, řídit jeho jednání a vykonávat nad ním dohled odpovídající stupni jeho vývoje. Mají právo užít přiměřených výchovných prostředků tak, aby nebyla dotčena důstojnost dítěte a jakkoli ohroženo jeho zdraví, jeho tělesný, citový, rozumový a mravní vývoj ZMOCNĚNEC • Zastoupení na základě plné moci (zákon č. 40/1964 Sb. občanský zákoník) • Při právním úkonu je možné dát se zastoupit fyzickou nebo právnickou osobou. Zmocnitel udělí za tímto účelem plnou moc zmocněnci, v níž musí být uveden rozsah zmocněncova oprávnění. (§31) Spolupráce s OSPOD podle zákona • Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí • Zmocněnec zastupuje rodiče, nezastupuje dítě • Komunikace je ale možná – záleží na dohodě • Ze zákona č. 561/2004 Sb., školského zákona vyplývají povinnosti pro žáky, studenty, zákonné zástupce nezletilců = osoby účastné na vyučování Útěky z domova (z. č. 359/1999 Sb.,) • §6 (1)Sociálně právní ochrana se zaměřuje zejména na děti: • (c) které vedou zahálčivý nebo nemravný život spočívající zejména v tom, že zanedbávají školní docházku, nepracují, i když nemají dostatečný zdroj obživy, požívají alkohol nebo návykové látky, živí se prostitucí, spáchaly t.č. opakovaně nebo soustavně páchají přestupky nebo jinak ohrožují občanské soužití Krádeže na útěku • Zákon č. 140/1961 Sb., trestní zákon • § 247 krádež • Kdo si přisvojí cizí věc tím, že se jí zmocní a způsobí tak škodu nikoli nepatrnou… • Zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích • § 50 Přestupky proti majetku • Přestupku se dopustí ten, kdo úmyslně způsobí škodu….přisvojí si cizí věc… METODICKÉ POKYNY MŠMT • K zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí a žáků ve školách a školských zařízeních • K prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízení • K prevenci sociálně patologických jevů u dětí a mládeže • K výchově proti projevům rasismu, xenofobie a intolerance • K jednotnému postupu při uvolňování a omlouvání žáků z vyučování, prevenci a postihu záškoláctví • Spolupráce předškolních zařízení, škol a školských zařízení s Policií ČR při prevenci a při vyšetřování kriminality dětí a mládeže a kriminality na dětech a mládeži páchané • C:\Documents and Settings\notebook\Dokumenty\Nini\Intersportturné\právní výklady MŠMT\Seznam platných předpisů MŠMTí.doc Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci sociálně patologických jevů u dětí a mládeže • MP 14514/2000-51 O čem – Vymezení škály sociálně patologických jevů Definuje Minimální preventivní program (dále jen MPP) Stanovuje kompetence jednotlivých institucí v systému primární prevence (jakou úlohu má v oblasti primární prevence - MŠMT, Odbor školství, mládeže a tělovýchovy krajského úřadu, Krajský školský koordinátor prevence, Okresní metodik preventivních aktivit, Ředitel školy na školského zařízení, Školní metodik prevence, Ředitel pedagogicko-psychologické poradny a ředitel střediska výchovné péče pro děti a mládež, Ředitel diagnostického ústavu) Pokud si škola či školské zařízení pro realizaci dílčího programu v rámci MPP vybírá subjekt mimo školu, vymezuje tento metodický pokyn kritéria pro výběr takového programu K dispozici – VMŠ sešit 10/2000 Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízení • MP 28275/2000-22 O čem – Charakterizuje šikanování Vymezuje projevy šikanování Jak minimalizovat rizika spojená se vznikem a rozvinutím šikanování Pokud se šikana ve škole či školském zařízení objeví, jak postupovat, jsou zde vymezeny metody řešení šikanování Jaká výchovná opatření uplatnit Spolupráce školy s rodiči žáků při podezření na šikanování Spolupráce školy se specializovanými a ostatními institucemi Příloha I. - Příklady nepřímých a přímých znaků šikanování Čeho by si měli všímat rodiče žáků Příloha II. - Příklad informačního letáku pro žáky ZŠ Příloha III. - Příklad informačního letáku pro mládež Příloha IV. - Seznam doporučené literatury • K dispozici – VMŠ sešit 1/2001 Spolupráce předškolních zařízení, škol a školských zařízení s Policií ČR při prevenci a při vyšetřování kriminality dětí a mládeže a kriminality na dětech a mládeži páchané • MP 25884/2003-24 O čem – Vymezení věkových kategorií – ujasnění terminologie resortu školství, Policie ČR a trestně právních předpisů Vstup Policie do škol Předvolání a předvedení ve školách a školských zařízeních Jaký je postup při předvolání, předvedení nebo zajištění žáka Kdy je policista oprávněn požadovat podání vysvětlení žáka Co může, musí a nesmí škola či školské zařízení zabezpečit při výslechu žáka Policií ČR Jak postupovat v případě neomluvené absence žáka K dispozici – VMŠ sešit 11/2003 Metodický pokyn k jednotnému postupu při uvolňování a omlouvání žáků z vyučování, prevenci a postihu záškoláctví • MP 10194/2002-14 O čem – Prevence záškoláctví – kdo eviduje školní docházku, kdo se podílí na prevenci záškoláctví Jaký je způsob omlouvání nepřítomnosti, řešení neomluvené nepřítomnosti a postup zúčastněných subjektů K dispozici – VMŠ sešit 3/2002 Metodický pokyn MŠMT k projevům rasismu, xenofobie a intolerance • MP 14423/1999-22 • O čem – Z čeho vyplývají úkoly zabezpečovat prevenci proti projevům rasismu, xenofobie a intolerance Postup škol a školských zařízení při uplatňování efektivní primární prevence projevů rasismu, xenofobie a intolerance Doporučená literatura Doporučená periodika K dispozici – VMŠ sešit 5/1999 (Věstníky jsou také zveřejněny na Internetových stránkách resortu školství, mládeže a tělovýchovy) PORADNA • Nezletilí žáci mezi 15. – 18. rokem docházejí do výuky nebo na praxi pod vlivem alkoholu nebo THC. Učitel nebo mistr nemůže třídu opustit a situaci řešit (zvláště při odpoledních praxích), proto tyto nechává ve třídě pod dozorem kolegů. Můžeme poslat nezletilce domů? Vztahuje se k tomu otázka právní zodpovědnosti pedagogů k případným rizikům vzniku úrazu při cestě domů? Zkrátka – můžeme poslat opilého 16letého žáka z hodiny domů? Jak tuto situaci ošetřit? Rodič nemá telefon, nebo se mu nemůžeme dovolat. • ALKOHOL • KOUŘENÍ • OPL ODPOVĚDNOST – DOZOR - DOHLED • pojem „dohled“ je užívaný občanským zákoníkem a zákonem č. 561/2004 Sb. • pojem „dozor“ je užívaný pracovním řádem • pojem „dohled“ je obecným zákonným pojmem • pojem „dozor“ je pojmem užívaným pouze v oblasti školství. • z hlediska praktického i právního v těchto pojmech není žádný rozdíl VYHLÁŠKY • Vyhláška č. 13/2005 Sb., o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři • Vyhláška č.48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky • Vyhláška č. 64/ 2005 Sb., o evidenci úrazů dětí, žáků a studentů • Vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných • Vyhláška č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních (ruší předchozí o výchovném poradenství) POSKYTOVÁNÍ PORADENSKÝCH SLUŽEB (§1) Žák je předem informován (u nezletilce ZZ) o povaze, rozsahu, trvání, cílech a postupech nabízených poradenských služeb, o nepředvídatelných rizicích a nevýhodách, které ze služby mohou vyplývat a prospěchu, který je možno očekávat. Informován je i o možných následcích, které je možné očekávat, když služba nebude poskytnuta. PÉČE O PEDAGOGICKÉ PORADENSKÉ PRACOVNÍKY (§3, odst.2) • Pedagogickým pracovníkům vykonávajícím pedagogicko-psychologickou činnost ve školách je poskytována odborná podpora za účelem zvýšení kvality poradenských služeb OBSAH PORADENSKÝCH SLUŽEB (§2) • § Vytváření podmínek pro zdravý tělesný, psychický a sociální vývoj žáků, rozvoj jejich osobnosti • § Naplňování vzdělávacích potřeb a rozvíjení schopností, dovedností a zájmů • § Prevence a řešení výukových a výchovných obtíží, sociálně patologických jevů (zejména šikany a jiných forem agresivního chování, zneužívání návykových látek) a dalších problémů souvisejících se vzděláváním a s motivací k překonávání problémových situací • § Vytváření vhodných podmínek, forem a způsobů integrace žáků se zdravotním postižením • § Pomoc při vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšího profesního uplatnění OBSAH PORADENSKÝCH SLUŽEB (§2) • § Vytváření vhodných podmínek, forem a způsobů práce pro žáky, kteří jsou příslušníky národnostních menšin nebo etnických skupin • § Vytváření vhodných podmínek,forem a způsobů práce pro žáky nadané a mimořádně nadané • § Rozvíjení pedagogicko-psychologických a speciálně pedagogických znalostí a profesních dovedností pedagogických pracovníků • § Zmírňování důsledků zdravotního postižení a prevenci jeho vzniku JAKÉ PORADENSKÉ SLUŽBY POSKYTUJE ŠKOLA (§7, ODST. 1,2) • § Ředitel základní, střední a vyšší odborné školy zabezpečuje poskytování poradenských služeb ve škole zpravidla výchovným poradcem a školním metodikem prevence, kteří spolupracují zejména s třídními učiteli, učiteli výchov, případně s dalšími pedagogickými pracovníky školy • § Poskytování poradenských služeb ve škole může být zajišťováno i školním psychologem nebo školním speciálním pedagogem • Ve škole jsou zajišťovány poradenské služby v rozsahu odpovídajícím počtu a vzdělávacím potřebám žáků NA CO JSOU PORADENSKÉ SLUŽBY ZAMĚŘENY (§7, odst. 2) • § Na prevenci školní neúspěšnosti • § Na primární prevenci sociálně patologických jevů • § Na kariérové poradenství • § Na odbornou pomoc při integraci a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami • § Na odbornou pomoc při vzdělávání žáků z jiného kulturního prostředí a žákům se sociálním znevýhodněním • § Na péči o vzdělávání nadaných a mimořádně nadaných žáků • § Na průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s neprospěchem a vytváření předpokladů pro jeho snižování • Na metodickou podporu učitelům při aplikaci psychologických a speciálně pedagogických poznatků a dovedností do vzdělávací činnosti školy Zákony • 109/2002 Sb. o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních • 167/1998 Sb. o návykových látkách a o změně některých dalších zákonů • 379/2005 Sb. o opatřeních k ochraně před škodami působenými tabákovými výrobky, alkoholem a jinými návykovými látkami • 283/1991 Sb. o Policii České republiky • 553/1991 Sb. o obecní policii • 359/1999 Sb. o sociálně právní ochraně dětí • 94/1963 Sb. o rodině • 218/2003 Sb. o soudnictví ve věcech mládeže • 257/2000 Sb. o Probační a mediační službě • 140/1961 Sb. trestní zákon • 141/1961 Sb. trestní řád • 200/1990 Sb. o přestupcích • 561/2004 Sb. školský zákon • Dne 15.12.2005 jsem během výkonu pedagogické práce ve škole byla fyzicky napadena žákem Janem Parůžkem, nar. 6.10.1991, bytem Východní 2613, Č.L. Dvakrát mě udeřil pěstí postupně do pravé a levé paže. Údery doprovázel vyhrožováním ještě větším násilím. Vzhledem k anamnéze tohoto pachatele se cítím ohrožena. Svědkové události byli Mgr. Jaroslava Kroupová, nar. 21.11.1954, bytem Dlouhá 2323, Č.L. a žáci třídy VIII. A ZŠ 28. října 2733, Č.L. • • Popis incidentu: • Vešla jsem do třídy, kde začala výuka matematiky, abych pomohla kolegyni Mgr. Jaroslavě Kroupové, která vyzvala Parůžka, aby opustil třídu. V jiné místnosti měl pod mým dozorem vykonat samostatnou práci. (K tomuto opatření jsme byli nuceni přistupovat poměrně často, protože Parůžek svým arogantním chováním znemožňoval normální průběh výuky – viz příloha 1,2). Parůžek tentokrát odmítl třídu opustit. Důrazně jsem 2x zopakovala, aby si vzal svoje věci a následoval mne. Odmítl. Vzala jsem jeho tašku s učením, vyhodila ji ze třídy na chodbu a znovu 2x zopakovala svůj požadavek. Začal mi vyhrožovat a třídu opustit odmítl, vysmíval se mi a provokoval. • Vzala jsem ho za rameno, aby se zvedl ze židle, on vyskočil a udeřil mně poprvé. Sdělila jsem mu, že se před svědky dopustil fyzického násilí a bude-li ho stupňovat, budu volat policii. Trvala jsem na tom, aby opustil třídu a počala jsem ho svým tělem ze třídy vytlačovat. Poté udeřil pěstí podruhé. Údery doprovázel vyhrožováním. Poté konečně třídu opustil, odebral se do vyčleněné místnosti a pod mým dozorem strávil zbytek hodiny. Pracovat odmítl, dalšího násilí verbálního ani fyzického se nedopustil. • Jedná se o vysoce problémového agresivního žáka, jehož chování dostatečně ilustrují přílohy 1,2. V poslední době prudce stoupl počet případů šikany páchané Parůžkem na spolužácích, rodiče spolužáků 13.12.2005 napsali petici řediteli školy, ve které ho žádají o zásah v rámci jeho pravomocí. Poslední případ prokázané šikany nastal 9.12.2005 – viz příloha 3. • Očekávám, že událost prošetříte a ve spolupráci s odd. sociálně právní ochrany MěÚ a rodiči zabráníte eskalaci dalšího násilného chování. • Zákon o sociálně-právní ochraně • prezentace