příprava na hodinu rodinné výchovy Vypracovala: Kokošínská Martina, Bi - Rv UČO 105470 1. Příprava Ročník: osmý Téma: SEBEPOJETÍ VVC: - poznává sebe, spolužáky - správně pojmenovává a vysvětluje pojmy - získané vědomosti objasňuje na příkladech Místo realizace: třída Časová dotace: 45 min Pomůcky: pracovní listy Rozpracování scénáře hodiny: Úvod (5 min) – seznámení s tématem, průběhem a cíly hodiny - zopakování pravidel, která by měla být během vyučování v třídě dodržována. Na těchto pravidlech se žáci v minulé hodině sami dohodli a v hodině výtvarné výchovy z nich vybraní žáci vytvořili plakát. Pravidla: Budu se chovat slušně k vyučujícímu. Nebudu rušit spolužáky při práci. Motivace (10min) - aktivizační seznamovací (poznávací) hra - předkládání úkolů (otázek) žákům, žáci reagují. První otázky položím sama, žáci pak vymýšlejí vlastní otázky. Např. Jestli máš psa, poskoč. Jestli máš rád čokoládu, olízni se. - debata o tom, co se kdo nového dozvěděl. Expozice (35min) - nové táma - Sebepojetí - propojení výkladu, debaty, práce s pracovními listy Sebepojetí - pohled na sebe sama, představa o sobě samém, která se utváří na základě zkušeností, hodnocení ostatních lidí ... - sebepoznávání - poznávání vlastního těla (vzhled, zdraví, obratnost) - každý žák řekne jednu vlastnost (např. jsem vysoký, jsem nachlazený) - sebehodnocení - odhad našeho významu pro společnost, to, jak hodnotíme, ceníme sami sebe, naše schopnosti - žáci se zamyslí nad otázkami: Jaký jsem? (za jakého se považuji, jak se hodnotím) Jaký bych chtěl být? Jaký bych měl být? (co očekává okolí, rodiče) - pracovní list - Moje silné stránky a slabosti, společná kontrola - seberealizace - životní plány, vztah k rodině, zapojení do společenského dění, cíle v osobním životě, škole, práci - žáci se znovu zamyslí, co by chtěli v životě dělat, čeho by chtěli dosáhnout - pracovní list - Seznam věcí na cestu, případné dokončení doma, kontrola v příští hodině Závěr - zhodnocení toho, co jsme stihli a co ne, co nás čeká příště - pochvala žáků za aktivitu a zapojení se do debat - snad se každý dozvěděl něco nového o spolužácích i o sobě 2. Příprava Ročník: šestý Téma: rodina VVC: - poznává sebe, spolužáky - správně pojmenovává a vysvětluje pojmy - získané vědomosti objasňuje na příkladech Místo realizace: třída Časová dotace: 45 min Pomůcky: papír, pastelky Rozpracování scénáře hodiny: Úvod (5 min) – seznámení s tématem, průběhem a cíly hodiny - zopakování pravidel, která by měla být během vyučování ve třídě dodržována. Na těchto pravidlech se žáci v minulé hodině sami dohodli a ve skupinkách vytvořili plakáty Pravidla: Chovám se vhodně k vyučujícímu. Mluvím, když dostanu slovo/ když se o slovo přihlásím. Neničím věci, které mi nepatří. Neruším spolužáky při práci. Motivace (10 min) - žákům rozdám různé obrázky (série obrázků) s rodinnou tématikou vystřižené z časopisů (africké černošské kmeny, kde se ženy starají o děti a domácnost, muži pak o obživu; samec a samička ptáků, kteří nosí hmyz mláďatům do hnízda; dva objímající se muži, kteří tlačí kočárek; ……………….). Žáci stručně popíší, co vidí na obrázku, co mají jednotlivé „postavy“ společného, co je spojuje, zhodnotí postavení a úlohy matky i otce (popř. u homosexuálů - co s tím, když matka chybí?). Společně tedy dojdeme k tomu, že bude řeč o rodině. EXpozice (25 min) – téma - Rodina - propojení výkladu, debaty. - rodina - je základní společenskou jednotkou, - je to společenství lidí různého věku, které spojuje jejich biologická příbuznost. - Ale… ! - Filip se ptá… Co je to rodina? – Jsou rodinou Filipa lidé, se kterými bydlí v domku/bytě? - Patří žena, která Filipa porodila, k jeho rodině? I když ho po porodu z jakýchkoli důvodů opustila? - Patří do Filipovy rodiny muž, který je jeho biologickým otcem, ale Filip ho od narození neviděl? - Patří do Filipovy rodiny muž, který s mamkou a s ním začal žít, když byl Filipovi rok, stará se o něj a má ho rád? - oprava definice rodiny - rodinu představuje skupina osob přímo spjatých pokrevními svazky, manželstvím (manželé jsou snoubenci po sňatku), narozením dítěte nebo jeho adopcí, jejíž dospělí členové jsou odpovědni za výchovu dětí - právní řád České republiky sice neuvádí definici rodiny, ale za rodinu pokládá především rodinu založenou manželstvím. Rodinu můžeme chápat i jako malou skupinu osob, které jsou navzájem spojeny nejen manželskými a příbuzenskými, ale i jinými vztahy a také společným způsobem života - typy rodiny – základní – rodiče + děti – úplná – oba rodiče + děti - neúplná – jeden rodič + děti - široká – další příbuzní – prarodiče, strýcové, tety, bratranci, sestřenice - otázky k procvičení: - Kdo je kdo? - Taťka mé mamky je můj ………. - Bratr taťky je mamčin ………. - Syn mé tety je můj ………. - Dcera mého strýce je pro mého tátu ………. - Mamčina mamka je po mého tátu ………. - atd. + prostor pro žáky, ať také zkusí něco vymyslet Závěr (5 min) - zopakování pojmů – rodina základní (úplná, neúplná), široká, matka, otec, prarodiče, teta, strýc, bratranec, sestřenice, synovec, neteř, tchán, tchýně, snacha, zeť. - pokyny pro příště – každý si přinese obrázky lidí (z novin, časopisů) pro sestavení rodokmenu - pochvala žáků za aktivitu a zapojení se do debat 3. Příprava Ročník: šestý Téma: rodina – role členů rodiny VVC: - poznává sebe, spolužáky - správně pojmenovává a vysvětluje pojmy - získané vědomosti objasňuje na příkladech Místo realizace: třída Časová dotace: 45 min Pomůcky: obrázky z novin a časopisů, nůžky, lepidlo Rozpracování scénáře hodiny: Úvod (5 min) – seznámení s tématem, průběhem a cíly hodiny - zopakování základních pojmů probraných v minulé hodině - rodina základní (úplná, neúplná), široká, matka, otec, prarodiče, teta, strýc, bratranec, sestřenice, synovec, neteř, tchán, tchýně, snacha, zeť. EXpozice (10 min) – téma – Role členů rodiny - propojení výkladu, debaty - postavení muže a ženy v rodině by mělo být rovnoprávné – oba by měli zajišťovat výchovu a výživu dětí a vykonávat určité činnosti, které se mezi členy rodiny dělí - otázky pro žáky: - Kdo co doma dělá?- Oběd připravuje ………. - Svačinu mi dělá …....... - S učením mi pomáhá .......... - Když onemocním, stará se o mě ………. - Nakupovat chodí ………. - Když se doma něco rozbije, pokazí, pomůže ………. - Když něco provedu, potrestá mě ………. - Já doma pomáhám tím, že ………. - atd. + prostor pro žáky, ať také zkusí něco vymyslet - ve zbytku hodiny žáci pracují s materiálem, který si přinesli, na papír A3 sestaví z osob na vystříhaných obrázcích svůj rodokmen (širokou rodinu), obrázky popíší a pokud znají, připíší označení osob i anglicky nebo německy – podle toho, který jazyk se učí (strýc – uncle, atp.) Závěr (5 min) – pokud žáci práci stihnou, podíváme se společně na některé obrázky - pochvala žáků za aktivitu a zapojení se do debat