Struktura přípravy na vyučovací hodinu Vyučující: +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |Tematický okruh-téma: Nacvičujeme první pomoc |Ročník: 7. | | | | | |Časová dotace: 45 min | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |Průřezová témata: Osobní bezpečí |Mezipředmětové vztahy: | | | | | |Biologie | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |Cíle vyučovací hodiny: | | | |vědomosti: Žáci by si měli zapamatovat čísla první pomoci a seznámit s náplní lékárničky a | |funkčností jednotlivých komponent. | | | |dovednosti: Žáci by měli umět zavolat pomoc, popřípadě pomoci podle svých možností. | | | |postoje: Žáci by měli mít v povědomí, že by měli pomáhat. | | | |očekávané výstupy: Žáci by měli pohotově reagovat na vzniklý problém a měli by umět přivolat| |pomoc. | | | |klíčové kompetence: Žáci si nacvičí situace, které budou žáci potřebovat v reálném životě. | |Žáci si musí uvědomit, že situace a problémy mívají různé varianty řešení a vedeme je | |k objevování různých možností řešení. | | | | | | | | | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |Obsah: | | | |Učivo : První pomoc | | | | | | | |pojmy opěrné (žák je zná, měl by je znát) : domácí lékárnička, obvaz, obinadlo, krvácení z | |nosu | | | | | | | |pojmy nové (souvisí s obsahem učiva) : čísla první pomoci 150, 155,158,156; studený obklad, | |desinfekce | | | | | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |Výuková metoda: výklad, rozhovor | | | | | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |Organizační forma výuky: frontální výuka | | | | | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |Učební pomůcky, didaktická technika: učebnice Občanské a rodinné výchovy Fraus | | | | | |--------------------------------------------------------------------------------------------| | Scénář hodiny | | | | | | | |I. Úvod (organizace, opakování, zkoušení, motivace, seznámení s cílem hodiny) | | | | V minulé hodině se probíralo dopravní značení. Na začátku hodiny dostanou žáci pracovní | |listy s obrázky dopravních značek a jejich úkolem je přiřadit správný název. Tyto pracovní | |listy si společně překontrolujeme a žáci si je zařadí mezi své materiály. | | | |Dále jsou žáci seznámeni s tématem hodiny, které zní : Nacvičujeme první pomoc. | | | | | | | |II. Hlavní část (expozice, fixace, aplikace) | | | | Na tabuli pod sebe napíšu čísla : 150;155;158;156 a žáci mají za úkol přiřadit komu se po | |vytočení tohoto telefonního čísla dovolají. Pro snadnější zapamatování jim řeknu | |mnemotechnické pomůcky. 150 Hasiči 0 jako tvar úst, které křičí h0ří; 155 záchranná služba 5| |jako symbol invalidního vozíku a 158 policie 8 jako tvar pro želízka. | | | |Další bude prohlídka obsahu lékárničky. Domácí lékárnička by měla obsahovat : teploměr, | |pinzetu, gázu, rychloobvaz, obinadlo, vatu, náplast, septonex. Existuje však více druhů | |lékárniček. Povinnou výbavou každého automobilu je také lékárnička. I každá škola musí mít | |svou lékárničku. Každý typ lékárničky se trochu liší obsahem. | | | |Ve zbylém čase si ještě nacvičíme ošetření základního zranění, kterým bude krvácení z nosu. | |Dva dobrovolníci půjdou před třídu a ukáží , jak by oni pomohli kamarádovi, kterému teče | |z nosu krev. Správný postup při ošetření : předkloníme hlavu, aby mohla krev volně odtékat. | |Dřívější postup byl se záklonem hlavy, který je však špatný. Při záklonu hlavy teče krev do | |úst, což může vyvolat zvracení. Hlavu tedy vždy předkloníme a na zátylek přikládáme studený | |obklad. Studený obklad nejlépe získáme namočením kapesníku do studené vody. Studený obklad | |snižuje přítok krve, který by měl krvácení zastavit. Pokud však krvácení z nosu trvá přes 15| |minut je nutné vyhledat lékaře. Při velké ztrátě krve by mohl jedinec omdlít. | | | |Následovala diskuse o různých příhodách, kdy děti někomu pomohly. | | | | | | | |III. Závěr (zápis, zadání domácího úkolu, zhodnocení hodiny) | | | |Děti si udělají zápis do sešitu: | | | | | | | |Zápis : 150 – hasiči | | | | 155 – záchranná služba | | | | 158 – policie | | | | 156 – městská policie | | | |Zástava krvácení z nosu : postiženého posadíme a předkloníme mu hlavu, aby krev volně | |odtékala. Na zátylek přikládáme studený obklad a čekáme až se krvácení zastaví. | | | |Děti mají za úkol si doma nebo s kamarádem nacvičit postup při zastavování krvácení z nosu. | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |--------------------------------------------------------------------------------------------| | Vlastní zhodnocení vyučovací hodiny: | | | |Děti z počátku příliš nespolupracovaly. Až při prohlížení lékárničky se začaly sami ptát. | |Při nacvičování ošetření krvácení z nosu byla již atmosféra uvolněná, ale děti byly hodné. | |Překvapilo mě, že se sami hlásily a chtěly spolužákům sdělit příhody, kdy někomu pomohly. | | | | | | | | | | | | | |--------------------------------------------------------------------------------------------| +--------------------------------------------------------------------------------------------+