Struktura přípravy na vyučovací hodinu VZK Markéta Pajerová +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |Tematický okruh-téma: Sexuální výchova – Rozmnožování |Ročník: 7 | | | | | |Časová dotace: 45 | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova |Mezipředmětové vztahy: Přírodopis | | | | | | | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |Cíle vyučovací hodiny: Téma hodiny žákům objasňuje a vysvětluje vědomosti z oblasti | |pohlavních orgánů muže a ženy. | | | |klíčové kompetence: Kompetence komunikativní, Kompetence k učení, Kompetence sociální a | |personální | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |Obsah: | | | |učivo: Rozmnožování | | | |pojmy opěrné (žák je zná, měl by je znát): Pohlavní orgány muže a ženy. | | | |pojmy nové (souvisí s obsahem učiva): Rozmnožování pohlavní a nepohlavní, plod, sexuální | |ochrana. | | | | | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |Výuková metoda: diskuse, výklad | | | | | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |Organizační forma výuky: výuka ve skupině | | | | | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |Učební pomůcky, didaktická technika: nástěný obraz pohlavních orgánů ženy a muže | | | | | |--------------------------------------------------------------------------------------------| | Scénář hodiny | | | | | | | |I. Úvod (organizace, opakování, zkoušení, motivace, seznámení s cílem hodiny) | | | | Uklidnění žáků a zapsání do třídní knihy. Napsání tématu hodiny na tabuli, které pro tuto| |hodinu zní: Rozmnožování | | | | | | | |II. Hlavní část (expozice, fixace, aplikace) | | | | Kontrola domácího úkolu z minulé hodiny, poté upřesnění významu nových či méně známých | |pojmů. | | | | K čemu slouží rozmnožování? Rozmnožování slouží k vytváření nových jedinců. Zajišťuje | |přežití lidského druhu. V přírodě se setkáváme se dvěma typy rozmnožování. S rozmnožováním | |pohlavním a nepohlavním. Člověk se rozmnožuje výhradně pohlavně. Při pohlavním rozmnožování | |dochází k splynutí 2 pohlavních buněk, mužské pohlavní buňky, která se nazývá jak? (spermie)| |Spermie splývá s ženskou pohlavní buňkou, tudíž s vajíčkem. | | | | K rozmnožování dochází při pohlavním styku. Člověk pohlavní styk neprovádí pouze z | |důvodu rozmnožování, ale také z důvodu náklonnosti k člověku opačného pohlaví, z důvodu, že | |dotyčnou osobu miluje. Od kolika let je v České republice povolen pohlavní styk? Styk je u | |nás povolen od 15 let. Tato věková hranice je poměrně nízká. Například v USA je sex povolen | |až po dosažení věku 21 let. Není nezbytné začínat se sexem hned po dosažení 15 let. | |Prioritní je začít pohlavně žít ve věku, kdy je naše tělo připraveno jak fyzicky, tak | |především psychicky. Člověk by měl sexuálně žít pouze s člověkem, kterému věří, může se na | |něj spolehnout jak po stránce fyzického zdraví, tak po stránce důvěry. | | | | Diskuse na toto téma s žáky. | | | | Při pohlavním styku je důležitá ochrana. Dokážete vyjmenovat nějaké druhy sexuální | |ochrany? Mezi ochranné pomůcky při sexu patří například kondom, pesar, nitroděložní | |tělíska,tím se budeme zabívat příští hodinu. | | | | | | | |III. Závěr (zápis, zadání domácího úkolu, zhodnocení hodiny) | | | | Zadání domácího úkolu. Žáci dostanou pospojovat následující pojmy: | | | | | | | |funkce rozmnožovacích orgánů penis, varlata | | | |podmínka funkčnosti orgánů zevní rodidla, pochva, | |děloha, vaječníky | | | |mužské pohlavní orgány vznik nového jedince | | | |semenné váčky spermie | | | |ženské pohlavní orgány pohlavní zralost | | | | | | | | | | | | Případné dotazy žáků na to, co jim není jasné z této hodiny. | | | | Zhodnocení práce v hodině. | |--------------------------------------------------------------------------------------------| | | |--------------------------------------------------------------------------------------------| +--------------------------------------------------------------------------------------------+